Facebook-ikon
Del denne side
Vinsidernes aktuelle Google PageRank
 
2 stjernerRødvin

Chianti, Fratelli Sensi, 2003, 12% (Toscana, Italien)

Kvalitet-pris Minus 1: Noget for dyr
49,95 i SuperBest (skiftet navn til Meny)

Bemærk: Vinen eller denne årgang/aftapning af vinen forhandles ikke længere.

Der er næppe seriøse vinsmagere, der vil bruge krudt på at nå til enighed om, hvorvidt en vin smager af hindbær, jordbær eller kirsebær. Der er klart individuelle forskelle på hvordan forskellige menneskers "smageapparat er kalibreret", og dermed hvilke dufte og smage man som individ er tilbøjelig til at hæfte sig ved. Derfor er vi udpræget tilhængere af en god portion ydmyghed overfor andres oplevelser og beskrivelser.

En beskrivelse fra SuperBest's reklame for uge 2 af nærværende Chianti overskrider dog vores grænse for hvad vi kan lade være uimodsagt. Her er teksten i sin helhed:

"En flot repræsentant for Toscana. Farven er dyb rubinrød, aromaen har karakter af koncentreret blåbær blandet med jordbær, violer og lakrids. I ganen er den fyldig med en koncentreret næsten "klistret" intensitet af solbær. De bløde tanniner giver vinen en fløjlsblød struktur - og en lang eftersmag understreger den ægte "race" i vinen."

Vi gad nok se den seriøse smager, der vil kunne tilslutte sig SuperBest's beskrivelse. Hvem i alverden sidder og forfatter sådan noget? Der er bestemt ikke noget galt med en god lille Chianti - som det er naturligt at forvente, når vinen sælges (på tilbud) til 3 for 100. Faktisk leder vi med lys og lygte efter en vin i den genre (det er her Sensi's Chianti kommer ind i billedet). Men hvorfor skal staklen forsøges solgt ved at pådutte den egenskaber, som man kun forventer at finde i dyrere klasse-vin (der antydes både kompleksitet og race), og som det er helt urealistisk at forvente i en Chianti, der kan sælges med fortjeneste til under 35 kr. pr. flaske? - Helt bortset fra at forfatterens tillæggen vinen en "næsten "klistret" intensitet af solbær" må betegnes som et rent selvmål. Klistret? Føj da!
I vores øjne helt utroværdig information om vin. Hvilket let afføder skuffelser hos kunden og dårligt renomé for forretningen. Kan det virkelig betale sig?

Her er vores oplevelse:

Vinen lægger ud med en glimrende, chianti'sk duft af kirsebær, lover godt. De første mundfulde er nogenlunde tilfredsstillende: en enkel, lille og letbenet Chianti. Men frugten dykker og begynder at tørre mindre end et kvarter efter at flasken er åbnet, hvilket er foruroligende for en vin der er under 1 1/2 år gammel. Forekommer tilmed en anelse uren. Lettere vandig og uden megen smag. Støvet og småkedelig mini-Chianti.

Januar 2005
Din Internet Explorer er stærkt forældet, og mange ting på Vinsiderne.dk vil derfor enten ikke kunne ses, se helt forkerte ud eller ikke fungere. Vi opfordrer dig derfor til at hente en ny version af Internet Explorer. Eller endnu bedre: Brug en anden browser som f.eks. Firefox.
Du bruger den forældede Internet Explorer 7 (eller måske Internet Explorer 9 i kompatibilitets-visning). Det betyder, at nogle ting på Vinsiderne.dk ikke vil virke, og andre ting vil blive vist forkert eller slet ikke. Vi opfordrer dig derfor til at hente en ny version af Internet Explorer. Eller endnu bedre: Brug en anden browser som f.eks. Firefox.