Det er - eller kan være - rigtig smart at en vinhandler har en hjemmeside. Kunden kan i ro og mag gå ind og se hvad der er på hylderne - hvis man ellers kan regne med informationerne - og hvad det koster. Man kan, når det går godt, få information om vinene, og man kan for det meste også bestille, måske endda via en webshop, hvor bestilling og betaling kan klares i et hug.
Der er dog ekstremt stor forskel på kvaliteten af de forskellige forhandleres hjemmesider. Vi vil i det følgende kigge lidt på, hvad vi mener man kan forvente og ønske sig af en god forhandlerhjemmeside. Det har vi fundet lettest at illustrere ved at give eksempler på, hvad man kan støde ind i af mindre heldige ting.
Det vigtigste må være de informationer som hjemmesiden
stiller til rådighed. Her kan der være forskel på hvilke og hvor mange
informationer der kan indhentes. Nogle forhandlere gør sig f.eks. ikke den umage
at oplyse om de forhandlede vines årgange. Som begrundelse herfor har vi et par
gange hørt, at det kræver for meget arbejde! Sådan en biks har vi svært ved at
tage seriøst.
Andre oplyser ikke om forsendelsesomkostninger og leveringsbetingelser. Og så
skal man bruge tid på at indhente disse. Det værste eksempel vi har på det, var
engang hvor det tog en uges tid at få afklaret det, før vinene kunne bestilles -
forhandleren læste vist sine mails ca. hver 3. dag.
I de grelleste tilfælde er der så godt som ingen oplysninger om vinen. Man kan
måske kigge på et uskarpt billede af en skævt fotograferet flaske og så se om
man kan lide etiketten. Men den type hjemmesider er vist ved at uddø af
naturlige grunde.
Hvis der er informationer om vinen, kan der også være meget stor forskel på kvaliteten af informationerne.
Er der deciderede oplysninger om vinen, f.eks. hvilke druer den er lavet af, hvordan
den er lagret, hvordan den smager osv? Eller består oplysningerne om vinen kun af en henvisning til
den mest rosende anmeldelse, forhandleren har kunnet finde?
Sidst men ikke mindst er der også forskel på, om informationerne er til at stole på. Er
de korrekte? Holdes hjemmesiden opdateret?
Vi oplever gang på gang, at forhandlere ikke holder deres hjemmesider
opdaterede. I nogle tilfælde er det rigtig slemt. Når man på baggrund af en
hjemmesides oplysninger har brugt tid på at lave sin bestillingsliste, kan man
efterfølgende få at vide at en eller flere af vinene er udgået, eller de kan
være overgået til nye årgange.
Nettet giver jo mulighed for at være helt up to date. Og opdateringer vil for
forhandlerne tage ingen tid i forhold til den tid man som kunde (eller anmelder) kan
spilde ved at rode rundt med utidssvarende informationer og prøve at indhente de
sidste nye. Denne slaphed i forhold til at opdatere er i vores øjne
aldeles uprofessionel. Man kunne selvfølgelig også vælge at kalde det
afslappet stil...
En hjemmesides informationer kan som bekendt organiseres på
mange forskellige måder. Og der er bestemt smag og behag inde i billedet, når vi
snakker om, hvordan det gøres bedst.
Et par ting kommer man dog ikke uden om, hvis der skal være tale om en god
hjemmeside: 1) Den skal af almindelige internetbrugere opleves som let at
betjene (det kan de fleste vist efterhånden finde ud af at lave), 2) det skal
være let at finde det, som man leder efter.
Hvis informationerne ikke er til at finde, hjælper det jo hverken at de er af
høj kvalitet eller hyppigt opdaterede.
Nogle hjemmesider har indbygget en søgefunktion, hvor man i
et søgefelt skriver det man søger efter, og så forventer man selvfølgelig at
finde noget om dette, hvis det findes på den pågældende hjemmeside. En
søgefuntion er en skøn og meget hjælpsom ting - hvis den virker.
Forbavsende mange gange har vi været ude for, at disse søgefunktioner fungerer
mangelfuldt. For at tage et eksempel: Hvis en butik har en
Chianti fra Antinori i sortimentet, så kan det ske, at man finder vinen, hvis man
i søgefeltet
skriver Antinori, men ikke hvis man skriver Chianti - eller
omvendt. Så i mange tilfælde tror kunden måske ikke at vinen forhandles og får
derfor ikke sin vin, og forhandleren får ikke solgt noget. En
looser-looser-situation. Så en dårlig søgefunktion er næsten værre end
ingen.
En anden type uhensigtsmæssighed kan illustreres ved en enkelt stikprøve vi lige
tog hos en forhandler. Vi søgte på ordet Brolio (idet vi troede, at forhandleren
stadig solgte denne vin). Søgemaskinen fandt to
vine: En I massi og en Il futuro, hvor det ser ud til at
producenten hedder Il Colombaio. Hverken i navnet eller i beskrivelsen af
vinen er der noget med Brolio. Hvad skal man bruge sådan noget til?
Om hjemmesiden er smuk eller - for den sags skyld - grim, synes vi er det mindst væsentlige. Hvis en hjemmeside byder på en masse spændende vin, skal et græsseligt udseende da ikke holde os tilbage fra at købe.
Om man skal bestille sine vine via en mail eller putte dem i en indkøbskurv i en webshop er for os fuldstændig ligegyldigt. Bare vi kan regne med leverancen, og at der ikke er alt det bøvl, som vi nævnte vedrørende om man kan stole på de informationer, der fremgår af forhandlerens hjemmeside herunder webshoppen. Forkerte årgange, udgåede vine og den slags duer slet, slet ikke. Men om vi betaler med det samme via webshoppen, eller om vi skal sende beløbet via netbank er fuldstændig uden betydning.
Når man så endelig har en fin webshop, så bør den også kunne
håndtere det som man sælger, trække kvantumsrabat fra og den slags.
Vi har et eksempel på, at en forhandler i en afkrog af sin hjemmeside reklamerer
med en pæn rabat ved køb af seks flasker af en given vin, men når man så putter seks flasker i
indkøbskurven, så fratrækkes rabatten ikke. Det hører teknisk ikke med til den
shop-pakke, forhandleren har
købt, lyder forklaringen. Det er da fuldstændig amatøragtigt. Skal
forhandleren så efterfølgende returnere rabatten til kundens bankkonto?
Tilsvarende ved manglende opdatering af webshoppen: Hvad gør forhandleren, når
folk har bestilt og betalt, og så de ikke kan få den bestilte vin, fordi
shoppen ikke afspejler lagerbeholdningen? Det er da langt ude.
Når en webshop fungerer som ovenfor beskrevet, mener vi, at ingen webshop er
det bedste valg. Og at en telefon nok er det bedste kommunikationsmiddel, hvis man
vil undgå irriterede kunder.
Ovenstående eksempel er når det er længst ude i det amatøragtige. Som nævnt i begyndelsen er der ekstremt stor forskel på forhandlernes hjemmesider - og den måde forhandlerne derved portrætterer sig selv på. Der findes alt fra det top-tunede, tilregnelige og velfungerende til det dybt amatøragtige.
Vi har i forlængelse af ovenstående netop taget hul på at anmelde
forhandleres hjemmesider.
Se introduktionssiden
her.
April 2008