Kiin Kiin
anmeldelse af (især) vinhåndteringen
Thai gourmetrestaurant
København
Vinaspektet:
Plus:
- Stort udvalg af vin præsenteret på tablet. (Om den var opdateret, ved vi ikke. Tre dage efter vores besøg var vinmenuen på restaurantens hjemmeside stadig ikke opdateret.)
- Vinene var glimrende uden at være prangende, og de fleste passede fint til maden.
- Vinene blev serveret ved passende temperaturer, herunder en rødvin, der var afkølet.
Neutralt:
- Et glas Champagne blev serveret for varmt. Det blev dog uden problemer byttet til et koldt.
Minus:
- Vinmenuen var 70 kr. eller 9% dyrere, end hvis man bestilte menuens vine glasvis.
- Man skulle være meget initiativrig for at få adgang til informationer om, at der var andre muligheder end at vælge vinmenuen. (Der er heller ikke noget vinkort på restaurantens hjemmeside.)
- I forbindelse med valg af aperitif, spurgte vi, om der var mere end én Champagne-mulighed. Svar: Ja, der er en brut og en rosé. OK, så roséen er altså ikke brut? spurgte vi. Jo, det var den. Det er for upræcis en præsentation på en restaurant på det niveau.
- Vinmenuens vine passede ikke altid optimalt sammen med maden. Et par vine blev noget mast og "dukkede" sig ved mødet med nogle kraftigt smagende retter.
- Vinmenuens pris (875 kr.) var faktor 4,5 i forhold til detailpris, hvis man forudsætter, at menuens seks glas udgjorde mængden fra en flaske. Det er dyrt.
- Vinglassene var uden stilk. Man måtte derfor holde på glassets kuppel, hvorved man overfører varme fra hånden til glasset - stik imod al god glaskutyme.
Mad:
Betjening:
Den obligatoriske menu består af en række snacks samt seks retter til 975 kr. Maden var fantastisk, fantasifuld, elaboreret, utroligt velsmagende og veltillavet. Der var ind imellem godt tryk på smagsstyrken, uden at det på noget tidspunkt blev brændende eller kammede over.
Tjenerne var meget venlige og servicemindede, og det hele gled med fin timing.
Det var irriterende, at de fleste tjenere, som vi blev betjent af, ikke kunne tale dansk. Retterne, der indeholdt en del fremmede ingredienser, blev derfor for det meste præsenteret på engelsk. Godt nok er vi gode til engelsk, men vi måtte bede om dansk præsentation, når vi ikke forstod, hvad der blev sagt.
Det opleves desuden forstyrrende, at man skal stille om mellem engelsk og dansk, afhængigt af hvilken tjener man møder.
Regningen måtte ændres to gange, før vi var enige. Det skete til gengæld helt gnidningsløst. En af uenighederne bestod i, at vi blev præsenteret for den dyrere vinmenus pris, på trods af at vores bestilling af vinmenuens vine var en bestilling af enkeltglas til en billigere pris.
September 2017