Brdr. Price, Tivoli
anmeldelse af (især) vinhåndteringen
Restaurant
Tivoli, København
Vinaspektet:
Plus:
- Godt vinkort med hovedvægt på franske klassikere.
- Godt udvalg af vine, der sælges glasvis.
- De smagte vine var virkelig gode.
- Fin vejledning af restaurantchefen pr. mail (vi var et selskab, der skulle bestille i forvejen), og den på baggrund af anbefalingerne valgte rødvin var et supermatch til maden. Se også under Minus.
Neutralt:
- Prisniveauet var efter danske forhold middel med en gennemsnitsfaktor 2,9 i forhold til detailpris for seks stikprøver med udsving mellem faktor 2,2 og 3,7, så der ganske stor forskel på, hvor godt et købt de enkelte vine er.
- Rødvinen blev serveret ved stuetemperatur, hvilket efter vores mening er for varmt, men den aktuelle rødvin kunne godt "klare" den højere temperatur.
Minus:
- Den serverede hvidvin var en anden og billigere end aftalt, hvilket først blev opdaget ved at kigge på en hjembragt restflaske (prisdifferencen mellem de to vine vil blive godtgjort). Derudover var årgangen på rødvinen en anden (to år yngre) end den aftalte, hvilket dog ikke gjorde noget, da vinen var helt på toppen. Alt for upræcis håndtering.
- Hvidvinen var et mindre vellykket madmatch; den dukkede sig noget i mødet med maden. Det kan sagtens skyldes, at vi som nævnt ovenfor, fik en billigere model end den aftalte, som var en af de vine, vi fik anbefalet til maden.
- Da vi fik serveret rødvinen (uncle, Dutschke, Barossa Valley), fortalte tjeneren uopfordret, at det var en typisk Barossa Valley vin på Cabernet Sauvignon og Merlot. Men dels var Shiraz, som tjeneren ikke nævnte, den af vinens tre druesorter, der var mest af i vinen, dels er Shiraz den vigtigste druesort i Barossa. Så vores tjener var hverken vinkyndig eller veloplyst. (Vi kan ikke vide, om det er den generelle standard.)
Mad:
Betjening:
De tre retter, vi spiste, var alle lækre og veltilberedte, og der var rigeligt af det hele. Fritterne til hovedretten var dog bløde.
Betjeningen var venlig og effektiv, bortset fra at man kom sent i gang med serveringen, der skulle eksekveres indenfor begrænset tid, da selskabet skulle til en koncert bagefter, hvilket restauranten var bekendt med i forvejen. Det gav et temmelig presset forløb henmod slutningen af måltidet.
Vi besøgte restauranten 33 dage efter at man ikke længere må opkræve gebyrer på kreditkort, men det gjorde restaurantens kortterminaler alligevel.
Februar 2018