At gå på restaurant kan være en herlig oplevelse. At sætte sig til bords og lade andre tage sig af mad og servering, de opmærksomme tjenere, den dejlige mad der er anderledes end den man selv laver, den gode vin, de rare omgivelser, stemningen.
Så godt går det bare langt fra altid.
Vi har skrevet om et par af de aspekter, der spiller en rolle i forbindelse med at købe og drikke vin på en restaurant:
1) Hvornår kan man kræve en bytter?
2) Om vinens temperatur og vinbetjening generelt. Inklusive historien om hvordan vi engang blev smidt ud af en københavnsk restaurant, fordi vi tillod os at ytre ønsker og meninger.
3) Danske restauranters prispolitik - de alt for høje priser yder et negativt bidrag til vores mad- og vinkultur.
På baggrund af en vurdering af alt det, der er afgørende for, hvordan det med vinen opleves på en restaurant - herunder de aspekter, som vi som nævnt har skrevet artikler om - har vi siden 2005 anmeldt de fleste danske restauranter, som vi har spist på. Indtil 2012 anmeldte vi kun vinhåndteringen, men vi begyndte derefter også at give stjerner for maden og betjeningen. Hovedvægten ligger dog fortsat på en detaljeret vurdering af restauranternes vinhåndtering.
Vi har en lille side, der introducerer disse anmeldelser.
Og der er adgang til disse anmeldelser fra en oversigtsside.