Sigurd Müller Vinhandel giver via sin hjemmeside klart
indtryk af primært at være en forretning, som man handler i på den fysiske
lokalitet i Ålborg. Man kan dog bestille og få sendt vine, men hjemmesiden er
ikke gearet til det, så man skal via en trykt prisliste og efterfølgende
bestilling udenom hjemmesiden for at bestille.
(Tilføjelse november 2009: Vi har netop erfaret, at nævnte prisliste også kan
tilsendes via mail som pdf-fil. Det ændrer dog ikke vores pointer i det
følgende.)
Informationer om vine og producenter er overordentlig
fyldige.
Man har dog valgt ikke at oplyse om hverken årgange eller priser på hjemmesiden med begrundelsen
- for prisernes vedkommende - at
sortimentet er stort og under konstant udvikling. Man opfordrer i stedet den
potentielle kunde til at
rekvirere en trykt prisliste eller forespørge telefonisk.
At det
skulle være mindre besværligt at holde en trykt prisliste up-to-date forekommer
besynderligt, med mindre man trykker én prisliste ad gangen, hvad man næppe gør. Det må da være utrolig meget
lettere at være præcist opdateret på nettet.
Det kan, så vidt vi kan se,
udelukkende handle om, at Sigurd Müller her simpelthen prioriterer den lidt
gammeldags måde at gøre tingene på uden at ville stå ved det. Og det er de jo
alt sammen i deres gode ret til.
Der er oplysninger om leveringsbetingelser, og noget af det væsentlige er med.
En meget vigtig ting mangler dog: Det oplyses ikke, at
transporten foregår med Danske Fragtmænd, som, hvis de leverer, når man ikke er
hjemme, lægger en seddel om at man kan afhente varerne på nærmeste fragtcentral eller
betale for genudbringning. Det kan sagtens give lange køreture (i vores tilfælde
130 km), hvis
man selv vil hente.
Man kan med fragtmændene alternativt få leveret til sin arbejdsplads eller
angive et sted, hvor vinene må stilles, men intet af dette oplyses på
hjemmesiden.
Det er en kritisk mangel på oplysninger om vigtige leveringsbetingelser.
Ved vores første bestilling, var det på baggrund af
hjemmesidens informationer, desuden ikke klart for os, hvordan betaling skulle foregå, så det måtte vi
også forespørge om.
Der skulle således nogen korrespondance til, før vi vidste, hvad vi havde med
at gøre.
Leveringsbetingelserne er, som det fremgår, en blanding af helt utilstrækkelige, uskarpe og i orden. Totalt set for ringe.
Niveauet forekommer at være konsekvent meget højt, når det
drejer sig om informationer om vine og producenter.
Da vinenes årgange ikke oplyses, kan beskrivelserne af vinene ikke være
årgangsspecifikke, hvilket naturligvis er en mangel og mindsker de ellers meget
fyldige informationers brugbarhed noget i praksis.
Vi har eksempler på vine, som vi ved ikke forhandles, og som fremgår af hjemmesidens sortiment. Så der opdateres ikke løbende i en grad, at man kan regne med, at de vine, der fremgår af hjemmesiden, kan købes.
En trykt prisliste, som vi har modtaget, er tydeligvis langt "foran" hjemmesiden, som opdateringsmæssigt altså ser ud til at have relativt lav prioritet.
Ja. Hjemmesiden har et enkelt og klart menu-system.
Ja. I og med at informationerne er forbilledligt organiseret, er det let at finde de oplysninger, man har brug for.
Som nævnt i indledningen kan man ikke købe via hjemmesiden. Og da man ikke kan regne med at sortimentslisterne er opdaterede, så er man nødt til - hvilket som nævnt fremgår af forhandlerens hjemmeside - at rekvirere en trykt prisliste (eller få den via mail), foretage sine valg på baggrund af den og derefter bestille udenom hjemmesiden.
Vi har kun fået sendt vin én gang fra Sigurd Müller
Vinhandel.
Det tog, som vi har fortalt, nogen korrespondance at få klarlagt
leveringsbetingelserne, hvorefter vi afgav vores bestilling pr. mail.
Herefter gik alt som smurt. Vinen kom på den aftalte dag, og der var hvad der skulle være i kassen.
September 2009