Når man vil købe vin hos
Carlo Merolli, er det
om ikke nødvendigt så i hvert fald en stor fordel at
vide, at man skal orientere sig to steder: 1) I de ofte meget omfangsrige og
underholdende nyhedsbreve, som udsendes i en lind strøm (i 2007 i gennemsnit
hver 4. dag), og som blandt meget andet indeholder promovering af diverse vine,
2) i webshoppen, der indeholder det "faste" sortiment.
Carlo Merolli har sin unikke stil, som man skal være indstillet på, hvis man vil
have optimalt udbytte af hans hjemmeside: Man skal være interesseret i løbende
at holde sig orienteret, og det må godt tage lidt tid. Carlo vil godt have
engagerede kunder.
Dialogen med kunden er i centrum. Så hvis man står og mangler en oplysning, som man ikke lige kan finde på hjemmesiden, så er vores erfaring, at en mail klarer problemet indenfor ganske kort tid: Hvis Carlo sidder bag tasterne, sker det nærmest omgående. Hvis han er ude at spille fodbold, så sker det, i samme øjeblik han kommer hjem, har vi indtryk af. Når han er ude at rejse, er der også nogen til at passe mail-boksen, og der følges fint op på tingene.
Både ja og nej. Hvad de enkelte vine i webshoppen angår, så
er informations-mængderne stærkt varierende. For en del vines vedkommende er der,
hvad vi synes, der skal være: DOC(G)/IGT, producent, årgang og beskrivelser af
vinene. For andre vines vedkommende mangler f.eks. årgangsoplysninger og/eller
oplysninger om producent (for sidstnævnte oplysnings vedkommende, kan man dog i
et listefelt klikke sig frem til de enkelte producenter, og så se hvornår den
vin, man er interesseret i, dukker op, men det er selvfølgelig ikke optimalt).
Ganske mange
vine mangler helt beskrivelser. Når man f.eks. kigger på en Bianco Trentino,
hvor eneste yderligere oplysning er, at den koster 105 kr., så er det jo umuligt at
få indtryk af, om denne vin kunne være interessant.
Der er i webshoppen oplysninger om leverings-omkostninger og -betingelser.
Når der er beskrivelser af vinene, er de mestendels gode og personlige, og de glimrer heldigvis ved deres fravær af floromvundne detaljebeskrivelser af vinens duft og smag.
Oplysninger om leverings-omkostninger og -betingelser er helt klare.
Vores indtryk er: ja.
Det er dog ikke alle de vine, som tilbydes via nyhedsbrevene, som kan findes i
webshoppen, som dermed ikke afspejler alt, hvad det er muligt at købe. Man er,
som nævnt i begyndelsen, nødt til at holde sig orienteret via nyhedsbrevene for
at vide, hvad der aktuelt kan købes.
Carlo's begrundelse for dette er, at nogle af vinene indkøbes i så begrænset
antal, at det dårligt kan nås at tilføje dem til shoppen, før de er udsolgt.
(Tilføjelse maj 2009:) Den forklaring holder dog ikke helt vand,
idet adskillige vine er at finde på prislisten i umindelige tider, uden at de
nogensinde havner i webshoppen. Man er derfor, før man bestiller, nødt til at
orientere sig både i webshoppen, på prislisten og i nyhedsbrevene, hvilket
er meget lidt brugervenligt.
Ja. Den er velorganiseret, og grundet hjemmesidens og webshoppens klare opbygning er det let at se, hvad man finder hvor.
Ja.
I vores oprindelige anmeldelse ytrede
vi ønske om en ord-søgefunktion, der kunne søge i nyhedsbrevene, som alle lagres på hjemmesiden.
Der er nemlig så meget godt (og sjovt) at komme efter i dem. Stofmængden er dog
så overvældende, at vi flere gange har måttet opgive at finde tilbage til noget,
vi gerne ville genlæse.
Carlo var enig i, at der manglede en søgefunktion, så få dage efter, vi ytrede
ønsket, har vi fået det opfyldt: Der er nu en i princippet udmærket
søgefunktion, hvor det på 5 sekunder lykkedes os at finde et halvandet år
gammelt nyhedsbrev, som vi tidligere havde opgivet at lede efter.
Søgefunktionen har dog
den begrænsning, at man højst kan søge på 20 bogstaver, så det går ikke at søge
på f.eks. Valpolicella Classico eller Chianti Classico Cavalieri.
Der er jo webshoppen, men da Carlo som tidligere nævnt også sælger vine, der ikke findes i webshoppen, så har vi selv enten bestilt pr. mail eller har købt direkte under besøg på lageret. Så der er en fin fleksibilitet.
Vi har som nævnt ikke prøvet webshoppen, men har udelukkende hentet vinene på lageret enten efter eller uden forudgående mail-bestilling. Det har hver gang foregået ubesværet og problemfrit.
Som nævnt er dialogen med kunden en central del af den måde, forretningen drives på, en naturlig forlængelse af kontakten over disken, som Carlo selv udtrykker det.
En mulighed på hjemmesiden demonstrerer det ægte engagement, hvad dette angår: Under menupunktet Info hedder et punkt Spørg Vinhandleren, hvor hvem som helst kan spørge om hvad som helst vedrørende italiensk vin og gastronomi og om både den hjemlige og italienske vinscene.
Denne ping-pong forekommer at være en væsentlig drivkraft for Carlo, som må siges at have fundet sin egen meget personlige måde at være til stede på nettet på.
April 2008