Grundet de markante forandringer, der er sket i Netto i nogle omgange, hvad det vinøse angår, er dette version 4 af vores anmeldelse af Netto som vinforretning. Den første anmeldelse fra ca. 2006 skyldtes, at Netto dengang klart skilte sig positivt ud ved - set ud fra "vinentusiastens" synspunkt - med jævne mellemrum at have virkelig interessante vine på hylderne ikke blot anskuet i forhold til andre discount-supermarkeder men i det hele taget.
Hvis vinsortimentet i Netto dengang havde haft den karakter, det har i dag, havde vi nok ikke skrevet en anmeldelse. Men nu følger vi altså op på den oprindelige.
Som nævnt var Netto i midten af nullerne en vinforretning, som vi fandt det spændende at følge. Men pludseligt forsvandt de for vinentusiaster spændende vine fra Netto's sortiment, hvorefter det kun var sjovt at nærstudere butikkens vinhylder i uge 42, hvor Nostalgi: Vinfestival i Netto der i nogle år blev holdt vinfestival, hvor der kunne være supergode vine at finde og ind imellem til meget favorable priser.
Men i 2009 ophørte også vinfestivallen, som blev afløst af "gourmetdage", hvis forside-attraktioner bl.a. var neutralmarineret (= vandpumpet) kyllingfilet og en pakke Karen Volf Snøfler. Vinmæssigt bød gourmetdagene på i den billige ende ni bag in box vine, og i den "dyre" ende en Amarone til 90 kr., som de fleste entusiaster nok vil anse det for risikabelt at binde an med.
Dermed var festen i Netto slut for os vinentusiaster.
Det er klart, at på baggrund af de attraktive tilstande i midten af nullerne, har de tilbageskridt, vi har kunnet iagttage, været skuffende. Men hvis vi ser bort fra det og fokuserer på, hvordan Netto, hvad vin angår, klarer sig som discount-supermarked, ser det mere opmuntrende ud, synes vi.
Det er naturligvis ikke en legitim forventning, at man i en discount-forretning skal kunne finde eksklusive vine, der appellerer til et relativt snævert publikum. Netto - og dens lige - skal rettelig vurderes på, om det er muligt at finde gode vine til daglig brug, med appel til det brede publikum og til en fornuftig pris.
Når vi scanner det danske discount-marked med Netto, Fakta, Rema 1000, Lidl og Aldi som hovedaktører, er Netto efter vores skøn klart det mest attraktive sted at købe vin. Der er pæn bredde i sortimentet. Kvaliteten af de Netto-vine vi har smagt i tidens løb er glimrende. Priserne er bestemt i orden, hvilket man især får øje for, når man ser hvad de samme vine sælges til i Føtex og Bilka (samme indkøber, Dansk Supermarked). Der er ind imellem spotvarer, der bryder monotonien. Højdepunkterne i den henseende er for os mellemklassevinene fra Chianti Classico producenten San Felice. De sælges ind imellem til en pris, som svarer til når vinene er på tilbud i Føtex eller Bilka.
Vores skøn er som nævnt, at Netto er landets bedste discount-supermarked at købe vin i. Det tjener et godt formål for mange mennesker.
Men nu går vi jo mere end gennemsnitligt op i vin, hvilket f.eks. betyder, at vi køber den overvejende andel af vores vine hos specialforhandlere. Set gennem de briller er Netto et hyggeligt indslag i hverdagen, hvor vi da holder øje med hvad der sker på vinhylderne, og hvor der ind i mellem ryger en flaske i indkøbskurven, men hvor der kun ved meget sjældne lejligheder er noget interessant at hente. Det er alt i alt OK discount-præmissen taget i betragtning.
Februar 2016