Den 1. marts 2010 træder forbrugerombudsmandens Nye regler for prismarkedsføring i kraft. Som det ses af billedet
(et skærmdump fra forbrugerombudsmandens hjemmeside), er hensigten at
"sikre forbrugerne mod vildledning og genoprette tilliden til budskaber om
besparelser".
Det er i den grad tiltrængt og på tide.
Her er de nye retningslinjer:
Prismarkedsføring (1. marts 2010) - den fulde tekst
(pdf)
Tilføjelse maj 2020: Opdaterede retningslinjer fra 2017.
Man skal næppe have kendt Vinsiderne ret længe
for at vide, at vi ikke bryder os om løgn, fup og uhæderlighed. Og at vi skriver om det,
når vi synes det er på sin plads.
Vi konfronterer ind imellem vinforhandlere, som vi mener markedsføringsmæssigt er på den forkerte side af grænsen mellem lovligt og
ulovligt. Store som små. Og om nødvendigt skriver vi om uhæderlighederne. Men før vi skriver, henvender vi
os altid til forhandleren, så vedkommende får mulighed for at rette op på
tingene, eller i det mindste får lejlighed til at komme med indsigelser overfor
vores kritik.
For det meste medfører vores henvendelse, at forhandleren efterfølgende overholder loven. Kun i et par tilfælde har man valgt at fortsætte sin tvivlsomme markedsførings-adfærd. Men nu giver de nye retningslinjer os - og andre forbrugere - bedre og mere præcise kort på hånden. Og i den udstrækning, der er noget at skrive om, vil vi efter 1. marts skrive om sager, som med vores øjne ser åbenlyst ulovlige ud.
Tilføjelse september 2013: Vi er holdt op med nævne navnene på forhandlere i forbindelse med negative eksempler på praksis. Dels blev det for surt, dels gav omtalen inddirekte reklame til "dårlige" forhandlere", dels vil vi foretrække at bruge vores energi på at fremhæve forhandlere, som vi synes fortjener at blive fremhævet for positive ting.
Områder, som vi med udgangspunkt i de nye regler aktuelt har tænkt os at kigge på, er eksempelvis:
I DR's TV-program Kontant fortalte forburgerombudsmand Henrik Øe (billedet, kilde: Forbrugerstyrelsen) 19. januar, at man i forlængelse af lanceringen af de nye regler vil stramme kursen overfor forretningerne. Man vil bl.a. foretage stikprøver. Og han opfordrede seerne til at henvende sig, hvis der er ting, som ikke er i orden. Vi videregiver gerne opfordringen.
Forbrugerombudsmandens mail-adresse er
forbrugerombudsmanden@kfst.dk, og man kan ringe på 41 71 51 51.
Forbrugerombudsmandens hjemmeside kan ses her.
Preben har oprettet et spørgsmål på Vinsidernes debatforum, hvor det er muligt - og meget velkomment - at videregive sine oplevelser i forbindelse med dette emne. Tråden fortsætter på ubestemt tid, så du kan altid skrive, hvis du falder over noget, som du synes fortjener opmærksomhed, eller som du ønsker at få diskuteret eller afklaret i forbindelse med de nye regler.
Januar 2010