Handel over internettet skulle efter sigende være tiltagende herhjemme. Vi kan for vores eget vedkommende konstatere, at vi er en del af denne tendens: Hvis der er noget vin, som vi gerne vil have, og det kan købes via nettet, ja, så er det bestemt ingen hindring. Det opleves snarere som en dejlig udvidelse af vores handlemuligheder. Det har ændret vores indkøbsvaner især de sidste par år.
En handel via nettet kan foregå mere eller mindre elegant. Bestilling og betaling er den første del af forløbet. Og så er der den ganske centrale del: Hvordan - dvs. med hvilket transportfirma - får man vinen leveret? Her er det vores erfaring, at oplevelserne kan variere meget.
Når vi køber vin, leveres varerne typisk enten med Danske Fragtmænd, Post Danmark eller Vingaloppen. Selv om man skulle mene, at det blot handler om at få vinene fra punkt A til punkt B, så er "spillereglerne" og de deraf følgende oplevelser ganske forskellige. Der er forskellige typer fordele og ulemper.
Danske
Fragtmænd lover levering fra dag til dag, hvis forhandleren indleverer vinen til
fragtcentralen inden lukketid. Det er fint, så man ikke skal gå og vente i flere dage, uden at vide om
man kan forlade huset.
Det kan dog være en rigtig frustrerende oplevelse, hvis forhandlerne
ikke sørger for at oplyse om de betingelser, der er knyttet til levering med Fragtmændene: Hvis man ikke er hjemme, når de leverer, kommer man hjem til
en lille seddel om, at man kan afhente varerne på nærmeste Fragtmands-central.
Det giver for vores vedkommende en køretur på 130 km tur-retur. Alternativt kan
man betale for genudbringning. Det er naturligvis helt uacceptabelt, hvis man
ikke ved det på forhånd. At nogle forhandlere ikke sørger for at oplyse om den
slags er svært at forstå.
Man kan, når leveringen sker med Fragtmændene, alternativt vælge at få leveret til sin
arbejdsplads. Den af Helle og mig, der har størst muskelkraft, har påtaget sig
at slæbe vinene hjem, hvis der leveres på denne måde. Denne hjembringning
sker dels til fods, dels med tog og kræver en del rygsæktransport fordelt over
et antal dage, afhængigt af hvor mange flasker vi har bestilt. Det kan lade sig gøre, men slæberiet
opleves bestemt ikke som modtagervenligt.
Hvis man ikke er hjemme ved leveringen, kan man også vælge at få vinene stillet f.eks. i carporten eller udhuset. Men dels
har vi ingen af delene. Dels vil vi ikke løbe risikoen for at tabe hele det
betalte beløb - og
det er betingelserne ved den type levering - hvis vinene ikke er at finde, når
vi kommer hjem.
Opsummeret:
Hvis man ved, man er hjemme en hel dag, er det en fin leveringsform. Hvis ikke,
kan det godt opleves som ganske bøvlet.
I og med at de fleste mennesker er ude af huset og på job alle hverdage, og at
en del af folket er med offentlig transport, så spørger vi os selv, hvorfor nogle
forhandlere begrænser sig til at benytte Danske Fragtmænd til privatkunder.
Vingaloppen er et ret nyt firma, hvis målsætning er
at levere et højt service-niveau og overgå kundens forventninger. Og i praksis
har vi da også oplevet, at det altid er gået uden
problemer om end ikke altid uden mislyde.
Vinforhandlere kan få aftaler om levering indenfor et større eller mindre antal
dage afhængigt af hvor meget de vil betale, hvilket ikke overraskende har
medført en besked fra forhandleren til os som kunder om, at man ikke på forhånd kunne sige,
hvilken dag vinen ville blive leveret. Vi har i de tilfælde bedt om, at
Vingaloppen kunne ringe til os og fortælle hvornår leveringen ville finde sted
eller i det mindste give et ring på mobilen en halv times tid før, så man i de
dage, man venter, kan forlade huset for at gå en tur. I halvdelen af tilfældene
har de ringet, i den anden halvdel ikke. Der er øjensynligt aktuelt ikke nogen
sikker kommunikationsvej mellem vinforhandler og den vingaloppør, der kører ud
med varerne. Og dermed kan beskedmuligheden til den ventende kunde svipse.
Men som sagt: I praksis har det
alligevel altid fungeret acceptabelt. Og vores oplevelse er, at de nok skal
sørge for at få leveret, også hvis de ikke træffer nogen hjemme. Viljen til god
service forekommer at være til stede. F.eks. siger de, at de er villige til at
imødekomme specielle ønsker (f.eks. levering på en bestemt dag) ind imellem, også
selv om det overskrider de generelle aftale-rammer med forhandleren. Det må komme
an på en prøve.
Vi ved ikke, om Post Danmark lover dag til dag
levering, og det er også lige meget, for vores erfaring er, at sådan fungerer
det ikke. Vi har endda oplevet, at to kasser vin fra samme ordre er ankommet
med flere dages mellemrum.
En rigtig god ting er dog, at man vha. Track & Trace via internettet kan
følge med i, hvor forsendelsen befinder sig.
En stor fordel er også, at hvis man ikke er hjemme, når der leveres, er der mulighed for at
hente vinene på nærmeste posthus. Og da vi trods alt har en bil, er det til
at have med at gøre.
Alt i alt er levering via Post Danmark den form, som vi personligt oplever som mest
praktisk og uproblematisk.
Vi vil give det råd, at du som forbruger
undersøger leveringsbetingelserne grundigt, inden du trykker på Bestil.
Og hvis du kommer ud for urimeligheder, som forhandleren ikke har oplyst om, så
find dig ikke i det.
Vi fik således, første gang vi oplevede den nævnte lille irriterende seddel fra
Fragtmændene,
forhandleren til at betale for genudbringning, da der intet stod om
betingelserne på forhandlerens hjemmeside, og oplysningen var heller ikke
tilflydt os på anden vis.
Nu, hvor vi ved, at den slags
tåbeligheder kan forekomme, spørger vi, hvem der transporterer, hvis forhandleren ikke oplyser
dette, og vi sørger for at få betingelserne klargjort før ordren
afgives. Men det er
naturligvis rarest, hvis forhandleren selv har en portion konsekvens-forudsebarhed,
så han sørger for at informere, før det går galt.
Det er i det hele taget både
skønt og praktisk, når forhandleren har brugt den halve times tid det tager at nedfælde
klare leveringsbetingelser på sin hjemmeside. Et arbejde der kan spare samtlige
kunder for de sammenlagt hundreder af timer, der hen ad vejen ellers vil gå med at skulle stå
for det opsøgende arbejde.
August 2009