Aaaj, nu er det kikærtemel, vi bestilte hos nemlig.com forleden, pludselig ikke på lager, så den ret vi havde planlagt til på tirsdag, kan vi godt glemme alt om. Skal vi finde på en anden ret? Eller skal vi bestille vores næste omgang dagligvarer hos coop.dk, der har melet, i stedet?
Når dilemmaerne indenfor vores fire vægge ikke er større og dybere i denne corona-tid, hvor vi har valgt at isolere os, herunder ikke at frekventere fysiske forretninger, går det nok altsammen.
Sidst, da vi var ude at købe ind på almindelig vis for lidt over en måned siden, oplevede vi det som decideret ubehageligt. Også selv om folk holdt afstand.
Alt, hvad vi siden har købt af dagligvarer og vin, er blevet bragt og stillet uden for vores hoveddør med et efterfølgende venligt bank på døren.
Før det kom så vidt, kunne vi ikke drømme om at bestille madvarer på nettet; vi har altid haft det sådan, at vi ville ud at se og røre ved varerne bl.a. for at sikre os, at de var i orden.
Hvor vi i supermarkederne ikke sjældent har måttet frasortere f.eks. adskillige net appelsiner, fordi de indeholdt rådnende frugter, har der i de fem vareleveringer, vi indtil videre har modtaget (fire fra Coop, en fra nemlig.com), ikke været én eneste uduelig appelsin blandt de ca. 60, vi har fået leveret! Og noget lammekød, som vi aldrig har set i SuperBrugsens kølemontrer, var noget af det bedste, vi længe har fået. Det generelt høje kvalitetsniveau har overrasket os.
Vores første online-dagligvare-bestilling foregik via Coops hjemmeside, hvor vi havde valget mellem at få leveret centralt fra coop.dk MAD eller fra vores lokale SuperBrugsen i Gilleleje. Gilleleje-Brugsen havde noget marmelade, som man ikke kunne levere centralt. Omvendt havde man ved at vælge den centrale distribution mulighed for også at købe Irma-varer.
Man kan hos Coop (begge modeller) vælge eller fravælge at få en tilsvarende eller bedre erstatningsvare til samme pris, hvis de ikke lige har præcis den vare, som man har bestilt, men man kan også (risikere at) få en vare af lavere kvalitet til en lavere pris. De to valgmuligheder giver forskellige typer fordele og ulemper.
Det var uproblematisk, at vi en gang fik et andet mærke kokosmælk og makrelfilet, end dem vi havde valgt. Til gengæld duede det ikke, da den ferske laksefilet, vi havde bestilt, blev erstattet af en, der dels var frossen, dels fik vi en mindre mængde end den bestilte men til samme pris. Men Coop refunderede, da vi ringede og erklærede os utilfredse med denne disposition. De refunderede også uden mindste protest, da vi beklagede os over en viskelæder-bøf og noget slatten koriander.
Da vi så for at undgå ringere varer ved næste ordre fravalgte erstatningsvarer, manglede der i denne levering grønsager til tre ud af fem planlagte måltider. De havde bl.a. ikke det mærke økologiske gulerødder, vi havde bestilt, og vi fik så ingen, hvor de, hvis vi havde sagt ja til erstatningsvarer sagtens kunne have leveret andre øko gulerødder eller ikke-øko for den sags skyld.
Man skal hos Coop bestille for mindst 400 kr. Pris for levering skulle afhænge af, hvor der skal leveres. Hos os starter det ved 39 kr. og falder, hvis man køber for mere end 800 kr., og det er gratis ved køb over 1000 kr. Herudover betaler man op til 15 kr. for emballage.
Meny har - formentlig helt for nylig - etableret en "nød-hjælpetjeneste", Vi handler for
dig, som reddede vores grønsagsforsyning, hvor Coop, som ovenfor nævnt, "svigtede". Her skal man ringe til 70 70 20 35, hvor venlige men noget ubehjælpsomme (sikkert begyndervanskeligheder) unge mennesker tager imod ordren, som så videreformidles til ens lokale Meny, der pakker dagen efter, når de har modtaget betaling via MobilePay, som er eneste betalingsmulighed. Og så har man varerne dagen efter pakningen, altså to dage efter bestillingen. 49 kr. i udbringning uanset kvantum.
Det fungerede, og vores lokale Meny var meget serviceminded, da vi dagen efter afgivelse af telefonordren kom i tanke om endnu et par ting, vi manglede.
Det kan undre, at Salling Group (føtex, Bilka, Netto) stort set er udenfor dette online-marked. Man kan dog købe vin på bilka.dk, men her skal man købe seks flasker ad gangen.
Vi sprang undtagelsesvis til denne mulighed, for at få forsyninger af vores stabile favoritvine fra Chianti Classico producenten San Felice. De skal nok blive drukket, men som bekendt bryder vi os ikke om denne tvang til minimumskøb.
Her kan man godt mærke, at de har prøvet det før. Hvor det, første gang tog os ca. fire timer at afgive en ordre hos Coop grundet tydelig overbelastning af deres system (mange havde tydeligvis på præcis samme tidspunkt som os fået ideen at overgå fra at handle i fysisk supermarked til at handle online), har nemlig.com en kø-løsning, som er gearet til at der kan være mange brugere.
Hos Coop skal man desuden være på stikkerne for at få et brugbart leveringstidspunkt, hvor der er væsentlig mere kalenderplads hos nemlig.com.
Vi har kun prøvet at få leveret fra nemlig.com én gang. Det gik rigtig godt om end ikke upåklageligt. Friske og gode varer. Den begrænsede ulykke bestod i, at efter vi havde afgivet ordren, blev nogle bestilte påskeæg udsolgt, hvilket vi først fik at vide, efter at de havde sendt varerne til os. Vi havde bestilt æggene ni dage før pakning af ordren, så her kunne vi selvfølgelig godt have ønsket os, at de kunne have meddelt os om manglen så betids, at vi kunne have bestilt nogle andre æg. Men igen: i betragtning af Corono-undtagelsestilstanden, der uundgåeligt underviser os alle i, hvad der er vigtigt, mindre vigtigt og uvæsentligt: No big deal!
På plussiden noterer vi os hos nemlig.com muligheden for langt bedre kød end hos Coop, og forskellige ting fandt vi marginalt billigere hos nemlig.com. Til gengæld betaler man altid for fragt og antal pakketyper, som er inddelt efter temperaturzoner. Vi betalte 29 kr. for fragt og 15 kr. i pakkegebyr (for alle fire temperaturzoner) for varer til fem dage.
Opsummeret er vi lige nu der, hvor vi hælder til fremover - hvis standarden holder - at bruge nemlig.com, undtagen når vi lige står og mangler den dybt værdsatte marmelade fra vores lokale SuperBrugsen eller vores foretrukne kaffebønner og ditto rugbrød fra Irma.
Vi købte allerede før corona-krisen en stor del af vores vine online. Et par af de vigtigste af vores hente-selv-vinforhandlere har i forbindelse med corona-krisen heldigvis etableret bringe-ud-ordninger. F.eks. har 2100Happiness, som er vores vigtigste leverandør af italiensk vin haft flere runder, hvor man har leveret gratis i Københavnsområdet, Midt- og Nordsjælland. Og man har i skrivende stund meldt endnu en leveringsrunde ud.
Også Jørgensen og Co Vinimport (nyt navn: Vinfoyeren), som kan noget med tysk Riesling, har fundet en leveringsløsning. Før skulle man også hos ham afhente vinene, ovenikøbet i venteværelset i hans lægepraksis (vinimporten er kun en bibeskæftigelse), hvor man da slet ikke har lyst til at indfinde sig i disse tider. Han sender nu gratis med Vingaloppen ved køb af mindst 12 flasker.
Sådan har der været tiltag rundt omkring, der gør det attraktivt at købe og få vin bragt, hvilket udover at være en hjælp for os, der isolerer os, yderligere tjener det formål at forhandlerne holder liv i deres forretning i en tid, hvor det må være forventeligt, at færre går ud og handler. Og potentielt kan smitte, der måske ellers havde været en realitet, undgås. Win-win over hele linjen!
Så længe, det står på, laver vi en notits om disse forhandler-tiltag på vores forside.
Uanset om man går ud og handler, eller om man får tilsendt sine dagligvarer og vine, må man forholde sig til, om der er risiko for, at man kan blive smittet ved at røre ved ting, som andre har rørt ved. Hvis en covid-19-syg, har vira på sine hænder og med dem overfører vira til madvarer, emballage eller vinflasker, er der jo en risiko for at man som køber/modtager af disse varer får vira på sine hænder, og at man efterfølgende kommer til at overføre smitte sig selv. Altså fuldstændig som ved dørhåndtag: hånd-til-genstand-til-hånd-til-ansigt-smitte.
Hvis man går op i at sikre sig maksimalt, har man i denne forbindelse brug for at vide, hvor længe corona-virus kan overleve på forskellige typer overflader. Det skulle, ifølge hvad vi har læst os til, være:
Pap: et døgn. Plastik: tre døgn. Glas: fire døgn. MEN vira vil holde sig adskilligt længere i køleskabet og i årevis i fryseren.
Her er det lettest at håndtere vinflaskerne, i hvert fald, hvis man ikke er løbet helt tør for vin. Vi lader dem simpelthen stå i fire døgn fra de er pakket, til vi pakker dem ud.
Med madvarer er det lidt vanskeligere, fordi man jo typisk skal begynde og bruge af dem samme dag, som man modtager dem. Her vil der givetvis være stor forskel på, hvor hårdhændet man vil gå til værks for at beskytte sig. De mindre forsigtige vil blot putte det hele i køleskab/fryser og håbe på det bedste - hvis de da overhovedet er opmærksomme på den potentielle risiko - mens de mere forsigtige vil vaske eller afspritte al emballage - og mest yderliggående også uemballerede auberginer, æbler og hele molevitten.
Vi har forgæves søgt efter oplysninger om, hvor længe corona kan leve på diverse fødevarer. Ikke så meget p.g.a. en evt. fare ved at spise dem - her skulle risikoen være overordentlig lille, fordi virus skal ned i luftvejene for at fremkalde sygdom, mens den ikke laver ravage i mave-tarm-kanalen. Risikoen skulle være helt fraværende, hvis der er tale om varm mad, idet coronavirus afmonteres ved et par minutters opvarming til 70-75°.
Det er igen risikoen for overførsel af virus fra hånd til f.eks. frugt, derefter til en anden persons hånd og endelig til dennes næse/øjne/mund, der må anses for at være det farlige.
April 2020