VeVe

anmeldelse af vinhåndteringen
Vegetarisk restaurant
København
1 stjerne

Denne anmeldelse bliver anderledes end vores andre anmeldelser af restauranter. Vi har nemlig anmeldt VeVe en gang før (september 2017), hvor den fik fem stjerner for både vinaspektet, maden og betjeningen. Så da vi genbesøgte, havde vi ikke forventet at skulle genanmelde. Men det skulle vi, måtte vi erkende, da vi skuffede og vrede forlod restauranten.
Maden og betjeningen vil ikke blive anmeldt med stjernetildeling denne gang, kun vinaspektet, hvor det kun kan blive til én stjerne.

Normalt, når vi udmåler vores stjerner for det, der har at gøre med vin på en given restaurant, indgår mange aspekter såsom vinkortet, priser, vinvejledingen, serveringstemperaturen og kvaliteten af de serverede vine. Sådan er det ikke denne gang, fordi uanset hvad der kunne være af ting, der kunne tælle på plussiden, var totaloplevelsen så dårlig, at vi umuligt kan komme over den ene stjerne.

Vi er nødt til at gå uden om naturvinene

Når vi skal vælge vin på en restaurant, er det første, vi siger til tjeneren, hvis vi skal dele en flaske vin, at vi ikke ønsker en naturvin, fordi dem bryder Helle sig ikke om.
Vi har i vores artikel Fri os fra naturvinstyranniet! beskrevet, hvordan naturvin så afgjort ikke er for alle - og at vi er overbevist om, at de aldrig bliver det, og at vi mener, at man burde advare både på etiketten, vinkortet og - hvis man ikke sælger andet - på restaurantens entrédør.
På VeVe forhørte vi os i første omgang, om der indgik naturvine i vinmenuen, og det gjorde der, hvorved den valgmulighed var ude for Helles vedkommende. Jeg turde dog godt binde an med vinmenuen på baggrund af en vis tillid til, at det ville være ok, idet jeg vidste, at en pæn andel af restaurantens vine kommer fra Niche Vine, som er en fornuftig importør.

Naturvinstvang

Da vinmenuen som nævnt var ude for Helles vedkommende, ville hun til den obligatoriske syvretters menu købe to glas vin, et glas hvidvin og et glas rødvin. Men de to rødvine, som man glasvis kunne vælge mellem, var begge naturvine, fik vi oplyst - vinmenuens to rødvine. Hvis vi ville have noget andet, skulle vi bestille en flaske.
Tjeneren havde ikke mandat til at være så serviceminded, at hun kunne åbne en flaske og servere et glas "almindelig" vin for Helle. Hun ville dog spørge manageren, om det kunne lade sig gøre. Manageren afviste også ønsket.
På baggrund af oplevelser på andre restauranter, hvor vi i en lignende situation har oplevet, at man som det mest selvfølgelige lagde sig i selen for, at vi skulle få en god oplevelse, begyndte vi at blive noget oprørte. VeVe er ikke nogen billig restaurant, og vi kæmpede videre, opfordrede manageren til at ringe til chefen, Henrik Yde, som vi ikke havde fantasi til at forestille os, ville sige andet til manageren end "selvfølgelig skal I da sørge for at gæsterne får en god oplevelse". Men nej. Småligheden/nærigheden/rigiditeten udsprang helt fra toppen, idet også hr. Yde insisterede på, at vi skulle købe en hel flaske, hvis vi ikke kunne tage til takke med de to naturvine.

Hvad kunne de ellers byde på?

Noget onde i sulet satte vi os for at undersøge, om manageren blandt restaurantens over 50 forskellige rødvine, hvor der var masser af ikke-natur, kunne anbefale os en flaske. Hun kunne kun anbefale de ti nævnte naturvine, kendte intet til vinkortes andre vine!

Et lille glas vin Nyskænket glas fra vinmenuen.
Vi kalder det en smagsprøve...

Det var et monumentalt tilbageskridt i forhold til første gang, vi besøgte restauranten, hvor vi blev vejledt grundigt og med stort engagement.
Alt var bare dårligere, end første gang vi besøgte stedet.

Hvordan var de røde naturvine så?

Som nævnt valgte jeg vinmenuen grundet nogen grad af tillid til, at det ville gå. Men den første rødvin, en Beaujolais, både lugtede og smagte frastødende, mens den anden røde, en Bourgogne, forekom mere normal med en ok duft, mens den var superkedelig i munden. Virkelig dårligt valgte vine!
Jeg kan godt lide god naturvin, men det var der ikke tale om her. Helle klarede sig igennem med to glas rigtig god - og helt almindelig menneskelig - Pouilly-Fuissé.

Maden var sikkert ok

Vi kommer ikke her til at bedømme maden, for ærlig talt husker vi ikke meget af den, fordi skuffelse og vrede over den smålige og inkompetente vinservice desværre kom til at stjæle billedet. Det ødelagde simpelthen aftenen.

Nul dansk

Vi har været på tre af Henrik Ydes restauranter. Og det er som om kriteriet for, at man som tjener kan blive ansat der, er, at man ikke må kunne tale et ord dansk. Vi er rigtig godt med, hvad engelsk angår, men ved adskillige snacks og retter måtte tjeneren have gang i google-translate på mobilen for at det kunne formidles til os, hvad vi skulle spise. Vi finder disse manglende dansk-kompetencer og den tilsyneladende tilsigtede dansksproglige ikke-formåenhed provokerende. Restaurantens hjemmeside er også på engelsk. Vi er i Danmark for pokker!

thumbs down

Vi kommer ikke igen...

...så kort er konklusionen på vores besøg på VeVe.

Februar 2020

Din Internet Explorer er stærkt forældet, og mange ting på Vinsiderne.dk vil derfor enten ikke kunne ses, se helt forkerte ud eller ikke fungere. Vi opfordrer dig derfor til at hente en ny version af Internet Explorer. Eller endnu bedre: Brug en anden browser som f.eks. Firefox.
Du bruger den forældede Internet Explorer 7 (eller måske Internet Explorer 9 i kompatibilitets-visning). Det betyder, at nogle ting på Vinsiderne.dk ikke vil virke, og andre ting vil blive vist forkert eller slet ikke. Vi opfordrer dig derfor til at hente en ny version af Internet Explorer. Eller endnu bedre: Brug en anden browser som f.eks. Firefox.