Vin i soveværelset

Hvis du vil vide mere, så spørg. Måske en eller flere af brugerne har den viden eller de erfaringer, du efterspørger.
Alle spørgsmål til andre brugere kan stilles her.
Besvar
Winetaster86

Vin i soveværelset

Indlæg af Winetaster86 » søn 21/10-18 11:08

Hej

Jeg har et spørgsmål angående temperatur. Jeg har indrettet mit vinrum i en stort skab i mit soveværelse. Soveværelset er nord-østvendt, hvilket er jo godt. Derudover er der en nogenlunde konstant temperatur, der er mørkt og ingen vibrationer. Det eneste minus ved soveværelset er selve temperatur niveauet.

I løbet af vinterperioden (dvs., halvdelen af året) ligger temperaturen et sted mellem 17-19 grader mere eller mindre.
I sommer-perioden ligger temperaturen derinde på ca en 22 grader, måske 23 i en normal sommer.

Min bekymring er nu, at den sommer vi lige har haft, der oplevede jeg en to-tre dage i alt, hvor temperaturen sneg sig helt op på 27 grader i soveværelset. Kan flaskerne holde til dette niveau?

Jeg vil personlig hade at skulle købe et vinkøleskab, da jeg for det første synes det er dyrt (og man kan købe mange gode flasker vin for de penge) og derudover synes jeg ikke det er særlig hyggeligt. Synes det er hyggeligere at vinene ligger i et rum og man nemt kan trække dem ud og kigge på dem osv. Derudover vibrerer nogle vinkøleskabe. Og vinkøleskabe er jo en relativ ny ting, så hvem har reelt nogen sinde smagt en Bordeaux vin der har ligget og modnet i 30 år i et vin-køleskab? Er der egentlig noget bevis for at vinene modner optimalt (måske grundet vibrationer er jeg skeptisk)?

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Re: Vin i soveværelset

Indlæg af Preben Nielsen » søn 21/10-18 13:49

Hej og velkommen :)

Jeg synes det er en helt fornuftig løsning du har valgt. Du har ret i, at temperaturniveauet er lidt højt, og jeg kan godt følge din bekymring mht. denne sommer. Men jeg er sikker på, at dine vine ikke har lidt den mindste skade.
Nogle gange, når jeg selv bliver bekymret for vores vine, tænker jeg på, hvordan de f.eks. opbevares i Italien på restauranter og enoteker, hvor der om sommeren let bliver adskilligt varmere end det, du har været ude for, og i længere tid ad gangen. Jeg har dernede endnu ikke smagt en vin på en restaurant, hvor jeg har tænkt, at den kunne have varmeskade.
Jeg husker også en hed sommer, hvor jeg var i Italien og havde indkøbt en del vin, og hvor jeg er glad for, at jeg havde glemt termometeret til måling af temperatur på hotelværelserne, hvor vi opbevarede vinene under opholdet, og hvor der sikkert har været omkring de 30 grader - det ville helt sikkert have givet mig nyttesløse bekymringer at gå og glo på det termometer. Og jeg har ikke kunnet konstatere nogen skader på de indkøbte vine.
Sammenfattende tror jeg, at vin er adskilligt mere hårdfør end vi vinentusiaster almindeligvis forestiller os.

Jeg deler et langt stykke hen ad vejen opbevaringsbetingelser med dig; eneste forskel er, at vi har et nordøstvendt rum alene til vin. Så temperaturen holder jeg på omkring de 15 grader om vinteren, og på en varm sommer kan den godt snige sig op på 22-23 grader. Og denne sommer målte jeg helt ekstraordinært 25 grader. Det bekymrer mig ikke det mindste.

Jeg deler også fuldstændig dine tanker om vinkøleskabet. Vibrationer må være absolut no go. Og charmen ved at kunne gå og hive flasker ud fra hylderne, som du beskriver det, er da også en hyggelig værdi. Så nyd din udmærkede løsning uden bekymringer :D

/Preben

Besvar