Opbevaring af vin i udhus

Hvis du vil vide mere, så spørg. Måske en eller flere af brugerne har den viden eller de erfaringer, du efterspørger.
Alle spørgsmål til andre brugere kan stilles her.
Besvar
Magger

Opbevaring af vin i udhus

Indlæg af Magger » søn 19/02-17 16:17

Godeftermiddag :)

Nogen her, der har et par gode tips til opbevaring af vin i et skur/udhus, der ikke er tæt og ikke isoleret, så der bliver varmt om sommeren og koldt (nogle gange frost) om vinteren. Har fået at vide, at et vinkøleskab sådan set godt må/kan stå derude, men at det pga kulden måske ikke altid vil virke og have den temperatur, man indstiller til.

Tænker at temperaturudsvingene er for store til bare at lægge dem derud - men hvad så? Nogen gode bud?

Pf tak og god søndag :)

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Re: Opbevaring af vin i udhus

Indlæg af Preben Nielsen » søn 19/02-17 16:57

Hej og velkommen :)

Umiddelbart lyder det som det værst tænkelige sted til vinopbevaring. Temperatursvingninger er (sammen med direkte sollys) vinens værste fjende, og i det skur du beskriver, vil du både have svingninger hen over døgnet og over året. På et ekstremt år vil du måske have 10 graders frost på nogle tidspunkter og 30 graders varme på et andet. Det duer ikke.

Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvordan et vinkøleskab vil opføre sig i skuret, men uanset om det vil opføre sig anderledes end i et almindeligt rum, vil det da helt klart være den eneste seriøse løsning sådan et sted.

/Preben

Magger

Indlæg af Magger » søn 19/02-17 17:10

Tak for svar og velkomst :)

Jeg var mere ude i nogle overvejelser om man kunne bygge en kæmpe isoleret kasse i samme form/facon og størrelse, som et vinkøleskab. Eller om der kunne være andre løsninger end køleskabet, hvor det skal strøm til - som jeg måske ikke synes er så fedt i et utæt skur hvor der også kunne komme en mus og gnave i en ledning :-k

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 19/02-17 17:17

Det må andre evt. sige noget klogt om. Men selv i en nok så godt isoleret kasse bliver der vel minus 10 grader på et tidspunkt, hvis vi får en vinter med den slags temperaturer. Men klart, temperaturen vil svinge mindre. Jeg ville ikke selv binde an med sådan en løsning.

Jeg kender en importør, der opbevarer sine vine i et skur. Jeg skal spørge ham, næste gang jeg er i kontakt med ham.

/Preben

Magger

Indlæg af Magger » søn 19/02-17 17:38

Det må du meget gerne :tommelop:

Hører stadig gerne andre ideer også :)

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 18/03-17 12:20

Nu har jeg spurgt importøren. Du får hans svar:

"Mit fungerer kun fordi skuret er rigtig godt isoleret og fordi jeg bruger elvarme til at holde min. temp på min 12 grader. Også er vinduet blændet.
Så problemet er at holde temp nede. Her er det også isoleringen, holde døren lukket og blænde vinduet.
Men ellers ville en varmepumpe være en løsning."

/Preben

vinelsker12

Indlæg af vinelsker12 » søn 26/08-18 14:40

Jeg har denne sommer bygget et fint lille skur/hytte med mange vinduer og uden isolering, her har jeg naturligvis fået plads til en masse flasker med dejlig vin. Jeg har installeret et vinkøleskab, jeg tænker at dette er den eneste mulighed for at holde temperaturen perfekt hen over sommeren. Min plan er at tage alle vin og vinkøleskab ind i huset når temperaturen falder til under 10 grader om natten, og så igen tage det ud til forår.

Du kan købe et kvalitets vinkøleskab billigt med denne wupti rabatkode https://cupouniverse.dk/butik/wupti-rabatkode/

Besvar