Hjælp - gammel vinkælder

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
Martin v

Hjælp - gammel vinkælder

Indlæg af Martin v » tirs 12/01-16 18:21

Hej vin-eksperter
jeg ved ikke om det her er det rigtige sted at skrive, men jeg prøver smile-humørikon
Jeg har fornylig fået hænderne i en gammel vinkælder, men jeg ved intet om vin, så ville høre om nogle kan sige hvilke der snart skal drikkes, hvilke jeg bare kan lave rødvins sovs af og hvilke der skal gemmes. håber nogle kan hjælpe mig. jeg har vedhæftet et billed men mine vine
Vedhæftede filer
Untitled-1.jpg
Untitled-1.jpg (83.89 KiB) Vist 6870 gange

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Re: Hjælp - gammel vinkælder

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 12/01-16 20:28

Hej Martin

Velkommen til :)

Jeg kan kun se årgange på to af vinene. Uden årgangsangivelse er det umuligt at sige noget.

/Preben

Martin v

Indlæg af Martin v » ons 13/01-16 20:39

hej Preben
tak for velkomsten :)

Dem jeg kender årgangene på er:

Nuits-St.-George, George Noëllat fra 1999
ch. Reysson, Cru Bourgeis, Haut Medoc - Vertheuil fra 1995
ch. La Brie, Cuvée Prestige fra 1996
Vosne-Romanée, Domanie Louis Fleurot fra 1997
Chateau Simone, Provenve, Paletta fra 2003
Ch. Sanit - Sacques, Pomerol, J. Pelotier fra 1998

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 14/01-16 15:13

Jeg har kun førstehåndserfaringer med to af vinene men vil alligevel prøve at give et par bud.

Nuits-St.-Georges: At dømme ud fra at ny årgang kan købes her i DK for 300 kr. må der være tale om en vin på et vist niveau. Så det kan godt være, der gemmer sig et godt glas gammel Bourgogne i den. Men med en alder på over 16 år er der også en risiko for det modsatte. Kender ikke til årgangen.

Ch. Reysson: Den har jeg smagt et par gange, og det har givet mig indtryk af en vin, der skal drikkes langt yngre end din 95'er. 20 år er vildt gammelt for en Cru Bourgeois. Så mit gæt er, at den er til sovsen - hvis den da ikke er blevet til eddike.

Monbazillac er en sød vin, samme stil som Sauternes. Jeg har ingen erfaringer med så gamle ikke-alkohol-forstærkede vine, men min fantasi er at sukkeret vil have en vis konserverende effekt, og at vinen derfor muligvis kan byde på spændende smage.

Vosne-Romanée er en høj-niveau appellation, men 18 år er jo også en alder. Og jeg har ingen erfaringer med så gammel Bourgogne. Men det kan ikke udelukkes at der gemmer sig noget interessant der.

Simone har jeg smagt i 10 års alderen, hvilket er gået fint. En årgang jeg smagte holdt sig dog ikke så godt. Jeg vil gætte på, at den kan være ok, men du skal nok heller ikke gemme den længere.

At dømme ud fra de priser jeg kan finde på nettet for Ch. Saint-Jacques, så er den nok en vin af ganske god kvalitet. Men 18 år...Da det er en Merlot-domineret vin har den nok ikke den vildeste holdbarhed. Så jeg tror umiddelbart ikke den vil være så sjov.

Så samlet: Der er ingen vine, som skal gemmes. Tværtimod er det bare med at komme i gang med det samme. Der bør være chancer for et par gode - eller i det mindste interessante - oplevelser og også risiko for det modsatte. Reysson er den eneste jeg er rimelig sikker på ikke vil være til at drikke, og Saint-Jacques tvivler jeg meget på.

/Preben

Martin v

Indlæg af Martin v » tors 14/01-16 20:58

Hej igen Preben

Tusind tak for hjælpen og det hurtige svar, det sætter jeg pris på

med hensyn til vinene, tænkte jeg det nok - men sikke en måned jeg for :)

Hebu

Indlæg af Hebu » søn 17/01-16 22:12

Jeg er meget enig med Preben, men vil lige komme med et par generelle betragtninger:
To væsentlige faktorer:
1) Opbevaring: Når ældre flasker skal bedømmes, er det altafgørende, om der er tale om velopbevarede eksemplarer. Selv de bedste kan jo tage mere eller mindre skade af dårlig/forkert opbevaring.
2) Vinenes "størrelse": Store vine holder generelt bedre end "mindre". Eks. din Monbazillac: Samme type fra Sauternes, Château d'Yquem kan i gode årgange holde og udvikle sig ikke bare i årtier, men måske 50 og 100 år. Men så er vi også oppe i helt andre priser (og kvaliter). Noget lignende kan siges om eks. dine Bordeaux'er. Merlotbaserede kan godt holde, nogle endda rigtig længe også, men igen: Vi taler om eliten, eks. Petrus og Lafleur, som også opererer i helt andre prislag.
Så prøv dine flasker og se, om der er noget at komme efter.

mvh/Henrik

Martin v

Indlæg af Martin v » tirs 02/02-16 23:00

Hej

Første vin er drukket i godt selskab, det var "Nuits-St.-George, George Noëllat" som var fra 1988 og ikke 1999 som jeg først skrev (et år yngre end mig :) )

den var fantastisk mild og rund, drak den med et par semi-vinkendere, og fik at vide at lidt af smagen var gået af den. Men helt bestemt den bedste vin jeg har smagt til dato.

Tak for svaret Henrik, alle vinene har været opbevaret i en kold kælder ind til nu

Besvar