Hjælp til ekstra sød rødvin

Hvis du vil vide mere, så spørg. Måske en eller flere af brugerne har den viden eller de erfaringer, du efterspørger.
Alle spørgsmål til andre brugere kan stilles her.
Besvar
saturinox

Hjælp til ekstra sød rødvin

Indlæg af saturinox » fre 01/05-15 12:14

Hej :)

Håber det okai jeg tillader mig at søge viden/råd igennem jer.

Jeg har selvfølgelig smagt en del rødvine, men altid synes de var så "bitter" og surer.. hertil kommer mit spørgsmål:

Findes der rødvin, som altså er ekstra ekstra sød? og mindst mulig sur,(undskyld udtrykket)? og måske til en overkommelig pris. - håber i kan afklare mig om det er mulig at finde en vin som er særlig sød og anderledes end de typiske vine, jeg hvertfald har smagt.

Det er en vin jeg har tænkt mig bare at nyde i godt selskab, hvis jeg får gæster, eller alene & ikke nødvendigvis til noget mad.

amarone
Geografisk sted: Århus

Re: Hjælp til ekstra sød rødvin

Indlæg af amarone » man 04/05-15 23:20

Jeg tor at flere af de vine som tyskerne importerer i tanke tilsættes sukker.
De har en sød tand, de tyskere.
Jeg har for snart en del år siden smagt f.eks den tunesiske
Edler von Monarg og den græske Imiglykos. De var i hvert fald ret sødlige.
Vinene fås i Tyskland til en 20 - 30 kr.
Nogle elsker dem, ved jeg.

Så er der i øvrigt også en type vin, der hedder Rotspon (fra Lübeck - og vist også fra andre af Hansestederne). Det er fransk vin i forskellige kvaliteter, som importeres, lagres og "forædles" (hvad der så lige ligger i det).
Men ofte er de vist til den søde side. De er nok lettest at få fat på i f.eks Lūbeck-området.

Du kan også spise noget med noget citron til før/eller sammen med at du drikker en "almindelig sur" rødvin. Så smager den sødere.
- Og trikket virker :hurra:

Du kan faktisk også komme en sukkerknald i :skaal:

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » fre 08/05-15 23:00

saturinox skrev: Findes der rødvin, som altså er ekstra ekstra sød? og mindst mulig sur,(undskyld udtrykket)? og måske til en overkommelig pris. - håber i kan afklare mig om det er mulig at finde en vin som er særlig sød og anderledes end de typiske vine, jeg hvertfald har smagt.
Jeg har ikke de store erfaringer med sød rødvin (da det ikke er min personlige smag), men forleden smagte jeg en meget sød Zinfandel fra Californien, en Howell Mountain Zinfandel Rattlesnake Ridge, Turley, 2012. En googling afslører dog at den koster 300 kr., og du ville jo også godt have noget til menneskepenge, så den duer nok ikke. Men jeg tænkte alligevel om Zinfandel og Californien kunne være et bud. I det hele taget skal du nok kigge udenfor Europa, hvor der er størst chance for at finde syrefattige (= mindre "sure") vine, der fremstår sødere. Og jeg har fra netop Californien smagt flere "marmeladeagtige" vine, som måske er den stil du søger.

For mange år siden mindes jeg, at der stod en billig vin i mange supermarkeder. Den hed Amselkeller eller Amselfelder eller noget i den stil. Den har jeg smagt én gang, og den husker jeg som decideret sød. Ved ikke om den findes mere.

Nogle Amaroner fremstår også som om de er lidt søde, men de er jo ikke altid helt billige.
saturinox skrev: Det er en vin jeg har tænkt mig bare at nyde i godt selskab, hvis jeg får gæster...
Så vil jeg da håbe at selskab og gæster deler din smag. De fleste er nok ikke så vilde med decideret sød rødvin.

Held og lykke med jagten.

/Preben

saturinox

Indlæg af saturinox » ons 20/05-15 15:00

Hej, Tusind tak for jeres svar,

jeg mindes i netto at have kigget på de der "Zinfandel" og tænkte nok USA (mht whiskey) har det med at gøre dem sødere.
Så er det vel bare at prøve sig frem, de havde en del forskellige fra Zinfandel, hvertfald!

ncnsro

Indlæg af ncnsro » lør 18/05-19 19:25

Jeg er ikke den store vinkender og kan heller ikke lide rødvin da det er som du siger, surt og bittert. Jeg drikker dog rosévin som er mere en drink end en vin. Har set i føtex tilbudsavis at de har tilbud på en Trapiche Pure Rosévin til kun 40,-!

Besvar