Hvad drikker I lørdag aften?

Har du har noget på hjerte, som du ikke synes hører til under de andre fora? Så skriv dit indlæg her.
Lars
Geografisk sted:Århus

Indlæg af Lars » man 08/06-09 19:15

Så fik jeg endelig taget hul på den Langhe Nebbiolo 2006 fra Sottimano, som jeg har kredset om som katten om den varme grød. Nu ærgrer jeg mig blot over, at jeg ikke tog anmeldelserne for pålydende og købte ind i kassevis, for det her er et røverkøb uden lige. (Den er desværre udsolgt fra forhandleren i nævnte årgang)

Der er nærmest tale om en Barbaresco-kvalitet her; indbydende frugtig næse med søde kirsebær og diskret træ. Kirsebær og hindbær går igen i smagen, som slutter af med et strejf af lakrids og en lang eftersmag. Tanninerne er stadig bastante, og er ganske mundtørrende - men det er jo guf for os, der kan lide det på den måde. At dømme efter den saft og kraft, der var i mit glas i går, tror jeg der er mange gode år tilbage i denne vin. Pris - 99 kr. Der er vin for hver en krone her. Den nye årgang 2007 lige kommet ud, og den skulle efter sigende være lige så god. Jeg bøjer mig i støvet for Sottimano, og glæder mig nu kun endnu mere til at smage den Barbaresco Cottá, jeg har liggende ....

/Lars

amarone

Indlæg af amarone » man 08/06-09 21:11

Smagte en Cotes du Rhone fra La Clape, 2004 her i weekende (Den Blå Port).
Ska` dog hilse at sige, at det her ikke var nogen "basis supermarkeds-Cotes du Rhone", hvilket prisen på 159 - eller var det kun 150 - kunne indikere.
Det her var håndværk - eller måske er vi over i afdelingen for kunst?
Masser af fedme og muld med noget røget/tjæret i smagen - og andre godter. Flot farve og duft også. Egentlig en stil som dog ikke altid tiltaler mig så meget (Rhone vine i det hele taget appelere ikke altid til mig, desværre. - Jeg arbejder på sagen :-))
Men her var vinen altså skruet godt sammen, må jeg tilstå.
Ikke siden jeg smagte en Bichel Rasteau for nogle år siden, har jeg været ude for noget lignende.

Preben, du nævner rosèen fra Ruffino. Jeg købte også et par flasker af den forleden, da den var på bud.
Men jeg købte også - under samme tilbud - en Orvieto Classico, også fra Ruffino.
Har du set/købt/smagt den også?
Er der andre derude, der har?
Synes Orvieto`erne, kan være ganske gode vine. Og Ruffino går jo for at være en af de bedre Chianti-producenter (som åbenbart ekspanderer "uden for omårdet". - Lige som åbenbart også f. eks Gaja gør det. Ja, jeg havde altså ikke hørt, at han også producerer Brunello :-))

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 08/06-09 21:54

amarone skrev:Preben, du nævner rosèen fra Ruffino. Jeg købte også et par flasker af den forleden, da den var på bud.
Men jeg købte også - under samme tilbud - en Orvieto Classico, også fra Ruffino.
Har du set/købt/smagt den også?
Det lyder spændende med dine Rhône vine.

Nej, jeg har ikke smagt Orvieto'en, er ikke så glad for italiensk hvidvin.

/Preben

boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » tirs 09/06-09 10:20

Lars skrev:Så fik jeg endelig taget hul på den Langhe Nebbiolo 2006 fra Sottimano, som jeg har kredset om som katten om den varme grød. Nu ærgrer jeg mig blot over, at jeg ikke tog anmeldelserne for pålydende og købte ind i kassevis, for det her er et røverkøb uden lige. (Den er desværre udsolgt fra forhandleren i nævnte årgang)
Jeg nåede slet ikke med på vognen :rasende: men heldigvis kommer der jo altid en ny årgang.

For mit eget vedkommende var jeg inviteret ud fredag aften til en omgang Beuf Bourgogne og fik serveret en Pommard Les Argillieres 1999, Domaine Lejeune (Bourgogne). Ved tidligere forsøg har Bourgogne ikke sagt mig så meget, men den her var rigtig god (matchet med maden var selvfølgelig også excellent). Kraftig og stadig meget viril i frugten og meget kompleks i både smag og duft. Jordbær, skovbund (i mangel af et bedre ord). Vinens udtryk gav mig klare mindelser om nebiolo som fx Rinaldi laver den (dvs traditionel). Det kunne jeg godt blive fristet af igen.

Lørdag stod den på kakao og børnefødselsdag, men jeg nåede hjem i tid til landskamp og en flaske Pinot Noir, Directors Cut 2007, Francis Ford Coppola. En drikkevenlig vin, med tydeligt præg af fadlagring. God frugt med tilpas syre, men knap så kompleks og lidt enstrenget. Men som ledsager til en fodboldkamp ganske ok. Lidt dyr synes jeg dog. 179,- LIC

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 15/06-09 22:09

Week-endens mest spændende vin var Rovente, Morellino di Scansano, Col di Bacche, 2005. 129 kr. hos Vigneron Wine Company. Superimponerende, især til prisen. Den kunne sagtens have kostet 180-200 kr. uden at jeg havde undret mig. Det er altså sjældent det sker med en toscansk Sangiovese-baseret vin.
Vinen har fået 3 glas i Gambero Rosso, og det er da også sådan en rigtig "smage-vinder-vin". Selv havde jeg den også til topkarakter, indtil der kom mad på bordet. Der dukkede den sig noget, hvilket jeg før har oplevet det med de der moderne vine, der kan være så flotte med deres barriquepræg og det hele. Men stadig en virkelig god oplevelse. Og til prisen fås det næppe bedre fra den del af Italien.

/Preben

amarone

Barbera d`Alba "Pairolero", 2003 & Maury

Indlæg af amarone » søn 21/06-09 11:28

I går røg der en Magnum Barbera d`Alba, "Pairolero" fra Sottimano, årg. 2003 i "special ediion-udgaven" (noget med håndskrift på flasken og den slags :-))
Meget dejlig vin, som også er anmeldt her på siden - masser af fylde og flot farve. Gik godt i spænd til de pestomarinerede grillede lamme-spid.
Vi spiste dog inden for, da halv-dyr vin drukket udenfor ikke giver fuld valuta for pengene - det lærte jeg efter at have prøvet god Brunello hvor det meste af de gode aromaer forsvandt ud i "nattemørket" :-s
Vejret var da heller ikke til det helt store udendørs-liv.

Til desserten tog jeg hul på en flaske Maury (Sydfransk dessertvin - havde aldrig hørt om den før indtil jeg faldt over en fin anmeldelse her på siden. Hentede et par flasker på Østerbro i februar. - Tak for hjælpen, Preben - det var dig, der gav mig tippet :hurra:)
Hvor er det dog dejlig vin. Mindede mig faktisk en del om god Recioto fra Valpolicella, selv om de flasker, jeg har fået af denne type nemt kan tælles på en hånd. Farven var også lidt a-la Recioto. Dejlig farveægte mørkerød. Men ellers fyldig bær-smag som gik rigtig godt til ostelagkagen (med go` solbærsyltøj på toppen - opskrift fra Den Gamle Skovriddergaard i Silkeborg. Særdeles anbefalelsesværdig sted, hvis I kommer på de kanter. Det skulle vist være muligt "at komme forbi" også i mindre selskaber til "en kop kaffe" eller en middag. - I hvert fald hvis man lige giver lyd i forvejen, http://www.glskov.dk)

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 21/06-09 23:21

amarone skrev:Tak for hjælpen, Preben - det var dig, der gav mig tippet :hurra:)
Hvor er det dog dejlig vin.
Velbekomme. Det glæder mig, at du syntes om den. Og ja, det er en pragtfuld vintype. For mig ville det være dessertvinen til "den øde ø", hvis jeg kun måtte medbringe en slags. Utroligt, at den er så upåagtet. Og så er de endda ikke dyre, i hvert fald ikke i den frugtige genre, som vi snakker om her.

Her har det været en rigtig god vin-week-end, fredag med en pragt-Barbera, Brunet, Barbera d'Alba, Fontnabianca, 2004. Lige i øjet med druen i front og et perfekt fadbidrag. Købt på ejendommen i 2006 til 11,50 €, fås i årgang 2005 hos Wineatcosts.com til 106 kr.

Lørdag gensmagte vi Gratius, Toscana IGT, Il Molino di Grace 2004 efter en "pause" på 1 1/2 år. Rigtig dejlig vin, men jeg har ikke samme fornøjelse af den som tidligere årgange, som har været helt i top. Jeg gemmer den sidste flaske lidt endnu i håb om, at den gemmer på noget mere. 249 kr. hos BB Vinimport.

I aften har vi så smagt en skøn Ribera del Duero, Conde de San Cristóbal, 2004. Virkelig lækker og velbalanceret, en anelse til den tanniske side. 369 kr. for 1,5 l hos A Vinstouw.

/Preben

Lars

Indlæg af Lars » man 22/06-09 02:05

Ingen fine eller dyre dråber denne weekend - det kan jo også blive for meget af det gode ;)

Til gengæld drak jeg en fin hverdagsportugiser fra Douro - Quinta do Infantado 'Vinha do Infante' 2006. Den smagte nærmest som en almindelig Chianti - kirsebær i munden og en dejlig urtet smag af basilikum, samt en god, rank syre. Den gik umådeligt godt til hjemmelavet pizza. Portugisisk Vinkælder sælger den til 59 kr., hvilket er temmelig billigt for kvaliteten i glasset.

/Lars

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 30/06-09 23:49

Jeg får nok ikke skrevet så meget om week-end vin i den kommende tid, da jeg nu har ferie, og så kan det flyde lidt sammen hvad der er hverdag og week-end.

God sommer - for pokker hvor er det skønt :hurra:

/Preben

boor

Indlæg af boor » man 03/08-09 09:53

Preben Nielsen skrev:
boor skrev:Mhs. til besværlig Sangiovese så har jeg et par flasker Felsina Fontalloro 2004 er der nogen af jeg der har smagt den.
Jeg har kun smagt en smagsprøve ude hos Brandis; det er nogen tid siden, så jeg ved ikke om jeg husker helt rigtig. Men jeg har en erindring om at jeg fandt den mere fadpræget end Rancia, men at den godt kunne nydes dengang for vel et år siden. Men igen det er lidt det samme som med Rancia: Mange siger gem. Jeg er decideret bange for at gemme, når jeg kan lide den nu, fordi den kan lukke så voldsomt, og jeg kan altid mindre godt lide den når den åbner igen i forhold til den indledende unge fase. Så personligt ville jeg smage på vinen lige nu. Og hellere i går end i morgen. Lad endelig høre fra dig, hvis du knapper den op.
/Preben
Så fik jeg smagt på Fontalloro 2004 og jeg synes den var fremragende. jeg synes ikke den virkede lukket eller som om den var på vej til at lukke ned. Et kvarter i glasset og den var fyldt med vidunderlige aromaer af tobak, timian, salvie, rosmarin, kirsebær. God frugt i munden med vægt på let bitre kirsebær og en smule jordbær. Distinkt elegant syre. Tanninerne var tæmmede, men absolut til stede. Mhs. til fadpræg så var det ikke det der umiddelbart skinnede igennem. Ikke noget cremet fløde og vanilje her. Jeg oplevede den som fin og elegant uden at være sart. Fontalloro 2004 havde den gode egnskab at den bare blev bedre og bedre som aftene skred frem. Skøn vin der sikker vil holde i mange år.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 03/08-09 16:44

boor skrev:Så fik jeg smagt på Fontalloro 2004 og jeg synes den var fremragende. jeg synes ikke den virkede lukket eller som om den var på vej til at lukke ned.
Det lyder rigtig godt alt sammen. Af din klare beskrivelse lyder det som om tidspunktet var rigtig godt.
Jeg har desværre ikke selv vinen, men hvis du har flere, så ville jeg være glad for at høre, hvordan den opfører sig fremover. Og jeg ville personligt ikke løbe risikoen for at den skulle lukke, især ikke når den er så fremragende, som den er nu.
Jeg kan fortælle dig, at årgang 2001 var fuldstændig lukket i en alder af 6 år, men om 2004 vil opføre sig på samme manér, kan jeg selvfølgelig ikke vide.

/Preben

boor

Indlæg af boor » tirs 04/08-09 09:13

Min mavefornæmmelse siger mig at 2004 ikke lukker ned, men vil udvikle sig lineært, men det må tiden vise (jeg ved dybest set ikke en pind om det :) ). Jeg har tre flasker endnu og jeg har da ikke tænkt mig at ligge dem bagerst i kælderen, for som sagt smager den rigtig godt nu. De vil være seriøse kandidater hver gang der skal noget godt på bordet fra nu af og til jeg ikke har flere.

Jeg købte dem i øvrigt på tilbud til 200,- kr stykket og det synes jeg var et rigtig godt køb, men selv til normal prisen 250,- synes jeg at man får meget vin af højeste kvalitet til pengene! sammenlignet med de fleste vine fra fx Piemonte eller Brunello er der i hvert fald tale om rigtig god sammenhæng mellem pris og kvalitet. Jeg kan kun varmt anbefale den.

boor

Indlæg af boor » man 10/08-09 11:13

Ikke den store vin weekend for mig, men det blev til et par flasker hvidvin i varmen.

Domaine des Montarels 2007 Chardonnay Vin de Pays des Côtes de Thongue. Gylden vin der er lidt hårdt doceret med nye fade. Egetræet damper heldivis lidt af efter at den har været åben et stykke. Ellers fin frugt hen ad det eksotiske. Kunne godt have naret mig som en oversøisk vin med de nye fade og den lidt fede frugt. Ok hverdags vin som jeg hyggede mig fint med i sommervarmen, specielt da træet var dampet lidt af. Købt i Superbest til 2 for 125 kr (fast tilbud). Er man allergisk for fadlagret Chardonnay er det dog nok et stort No-go :)

Coopers Creek Sauvignon Blanc Dillons Point 2008 Marlborough New Zealand. En ganske typisk Sauvignon Blanc vil jeg mene. Ren og kølig og lettere grøn og urtet. Vellavet og behagelig, men også en smule kedelig i længden. 99 kr også i Superbest. Nok ikke noget jeg personligt vil vende tilbage til, men svært at sige noget decideret dårligt om den, men jeg er nok til hvidvine hvor der er lidt mere knald på frugten.

Brugeravatar
TANGLAD
Geografisk sted:Roskilde

Indlæg af TANGLAD » lør 15/08-09 23:52

Min vinven Ivan var her i aften med kone og børn. Ivan havde en vin med som han skjulte og som jeg skulle gætte. Jeg gættede på en klassisk vin fra piemonte eller nordlig rohne. Jeg sagde at det kunne være Barbaresco, Barolo eller Crozes Hermitage. Ja og så spørger I sikkert jer selv om hvorfor Crozes Hermitage og Piemonte minder om hinanden og det gør de jo heller ikke men når man får stillet stolen for døren og bliver bedt om at gætte på en vin, så melder der sig mange vikne som mulige korrekte. Jeg gættede dog på en Barbaresco og det viste sig at være en "Elvio Pertinace 2004 Castellizzano". ABSOLUT fremragende til de 99kr. som Ivan havde givet i dag i SuperBest. Forbløffende moden i farve, duft og ja også moden i smagen. Den kan klart anbefales. Gad vide hvordan den smager op mod Pellisero Nubiola 2005?

Nå det var så Ivan's vin. Jeg havde en DRØNKEDELIG Cote du Rohne Villages Plan di Dieu 2005.

Da min vin var så kedelig og ligegydlig som den nu var, blev vi tvunget i kælderen og valge stod mellem en Wolf Blass President Selection Shiraz 2004 eller en Sori Paitin 2004 Barbaresco. Ivan fik lov tilat vælge og valgte heldigvis Barbarescoen. En 400 kr. sag som kun kunne skuffe efter den anden Barbaresco som var fremragende til de 99 kr. Men hvor blev vi dog henrykte. Endelig fik vi en 400 kr. vin som smagte af mere. En vin som var pengene værd. En som vi vil købe igen, når vi får råd til det. En skønno Barbaresco som dufter og fylder hele sanseregistret i duft, så man behøver egentlig ikke at drikke den. Men vi hælte også de skønne dråber i munden og sikken en himmelsk smag.

Kan på det varmeste anbefale Sori Paitin 2004 Barbaresco hvis man vil have en "cru oplevelse".

Brugeravatar
TANGLAD
Geografisk sted:Roskilde

Indlæg af TANGLAD » man 17/08-09 15:16

Hov. Opdager lige at prisen på Sori Paitin 2004 Barbaresco ikke er 400 men 300 kr. Herligt herligt, så er den mere inden for rækkevidde at smage igen.

/Tommy

Besvar