Hvad drikker I lørdag aften?

Har du har noget på hjerte, som du ikke synes hører til under de andre fora? Så skriv dit indlæg her.
Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 22/11-09 12:24

I går stod den på klassisk stor Chianti Classico, Vigneto San Marcellino, 2001 fra Rocca di Montegrossi. "Traditionelt" orienteret smag trods barriquelagringen. Ingen leflen for den "moderne" forbruger her.
Fantastisk balance. Den er først blevet drikkeklar nu, var det ikke, da jeg smagte den for 3 år siden ved Chianti Classico smagningen i København. Det er sådan en vin, der er med til at minde mig om, hvorfor jeg i sin tid blev så glad for toscansk vin.
Flot, nobel og distingveret vin.
225 kr. hos Vitis Vinifera - hvor forsendelse er dyr, og satserne er desværre ikke oplyst på hjemmesiden.

/Preben

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 06/12-09 16:43

Vi drak i går Châteauneuf-du-Pape, Cuvée Réservée, Domaine Pégau, 1998. Bestemt en flot vin og ganske elegant. Vi var ovre i læder og stald genren. Men jeg savnede mine italienere :)

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 14/02-10 16:59

I forlængelse af ovenstående omtale af Vigneto San Marcellino 2001: Se lige denne kommentar, før I evt. knapper en flaske op, der er købt hos forhandleren for nyligt: http://vinsiderne.dk/debat/viewtopic.php?p=1455#1455

/Preben

Rasmus
Geografisk sted:Søborg

Indlæg af Rasmus » tirs 16/02-10 16:23

Havde i lørdags Pelisseros Barberesco Nubiola 2005 på bordet. Rigtig rigtig glimrende vin. Indkøbt i Superbest til 100 kr. Den virkede dog stadig meget tanninholdig og udviklede sig rigtigt meget undervejs - og jeg tror derfor, at den vil være endnu bedre, hvis de resterende flasker får tid til at ligge lidt endnu.

Til forretten fik jeg en Sclumberger Pinot Gris Grand Cru - den var ok, men det var som om, at den ikke helt funkede. OK, men havde en lidt speciel smag, som jeg ikke helt kan karakterisere - lidt synd, når prisen er oppe omkring de 150 kr. som konen havde givet for den i Strassbourg. Fra Alsace er jeg nok bare mere til Riesling eller Gewurtztraminer.

Rasmus

Indlæg af Rasmus » søn 04/04-10 17:09

LÆnge siden nogen har skrevet noget her. Havde en Brunello Col D orcia 2002 på bordet - indkøbt i Sverige i halvflaske til ca. 100 kr. Den koster vist ca. 250 kr. i Danmark for en helflaske. En ganske god Brunello, omend ret dyr synes jeg i forhold til kvaliteten. Om det er årgangen skal jeg lade være usagt, men den manglede det sidste for at jeg var helt imponeret - og for mig er en vin til den pris altså ikke en hverdagsting.

I går havde jeg familen til påskefrokost. Det blev blandt andet med Barbera D'Alba 1994 fra Govone som Holte Vinlager har slagtilbud på for tiden. En rigtig glimrede frisk og frugtig frokostvin, som tog kegler hos familien - koster 390 kr. for seks flasker og en magmum. Det er fin vin til få penge. Er der ellers nogen, der har prøvet nogle af de andre tilbud fra samme hus?

Og så havde jeg i forgårs en Kanai 2005 fra Sartus Pater på bordet. Ikke tit man ser vin fra Sardinien - men ganske fint glas, god fylde og frugt. En rigtig behagelig vin. Den koster godt 100 kr. hos vinovenue.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 04/04-10 18:08

Rasmus skrev:LÆnge siden nogen har skrevet noget her.
Ja, det har du ret i Rasmus. Jeg holdt selv op med at skrive, fordi jeg havde oplevelsen af at være den eneste, der skrev, og det gad jeg ikke.

Lad mig bare bidrage - så du ikke bliver aleneskribent i rubrikken i denne omgang - med hvad vi drak i går.
Vi lagde ud med en Prosecco, Desiderium, Borgo al Castello, Bosco Malera, Extra Dry. Vi har fået den som gave, og jeg aner ikke, hvem der forhandler. Glimrende frisk og letbenet starter sammen med Crostini (står der på posen fra Irma, men det har intet med de små brød-crostini at gøre som man kender fra Italien, men de er gode nok til Prosecco-start alligevel).

Til den gode oksemørbrad-bøf drak vi Petresco, Chianti Classico Riserva, 2004 (199 kr. hos Atomwine). Klassisk stor Sangiovese, men den var lidt tørrere og mere reserveret end sidst jeg smagte den, hvor den var tæt på at være helt oppe og ringe. Jeg ved ikke om flasken var 100% som den skulle være; den balancerede ikke helt.
(Er der nogen der har smagt 2006'eren?)

Til slut en rest vidunder-dessertvin: Recioto di Soave, San Zeno, Fasoli Gino, 2004. Det er rav og guld på flaske =D> Indenfor de lyse typer dessertvine er denne min favorit (ikke Recioto di Soave generelt, men netop denne). Koncentreret nektar, krydret, sød men ikke for sød, og mættende på den gode måde. Den står til 218 kr. hos gaardvin.dk, en hjemmeside, der vist ikke rigtig holdes ved lige, så jeg ved ikke om han stadig har den.

/Preben

boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » søn 04/04-10 21:37

Hej Rasmus

Spændende med Kanai, jeg holder selv af sardiske vine, og har drukket lidt fra Sardus Pater på en ferie på Sardinien. De laver bl.a. en glimrende lys desertvin, som desværre forhandles til overpris af Theisvine herhjemme til ca. 180 kr mod 11 euro på Sardinien.

Selv har jeg pga. af diverse arrangementer ikke drukket meget vin i Påsken, men det blev til en flaske Barbaresco 2001 fra Produttori . Ganske fornuftigt glas. Lækker, moden og med fin Nebiolo karakter

Rasmus

Indlæg af Rasmus » man 05/04-10 15:20

boor skrev:Hej Rasmus

Spændende med Kanai, jeg holder selv af sardiske vine, og har drukket lidt fra Sardus Pater på en ferie på Sardinien. De laver bl.a. en glimrende lys desertvin, som desværre forhandles til overpris af Theisvine herhjemme til ca. 180 kr mod 11 euro på Sardinien.

Selv har jeg pga. af diverse arrangementer ikke drukket meget vin i Påsken, men det blev til en flaske Barbaresco 2001 fra Produttori . Ganske fornuftigt glas. Lækker, moden og med fin Nebiolo karakter
Den Sardus Pater jeg omtalte er fra en Vino Venue smagekasse fra Sardinien - den har generelt været lidt kedelig synes jeg, men den her var glimrende.

Og Barberescoen du omtaler er en vin jeg selv har drukket med stor fornøjelse. Havde for noget tid siden fornøjelsen af sammen med et par stykker andre at smage 2005, 2004 og 2000 samtidig. Faktisk meget sjovt at se, hvor tydeligt forskellene springer frem. Og hvor meget lagringspotentiale de har til trods for at det er forholdsvis billige vine.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 25/04-10 10:57

I går stod den ud over Rueda Verdejo 2008, Casa de la Vega (som nævnt i "asparges-tråden") på andensidste flaske Poggio Rosso, Chianti Classico Riserva, San Felice, 2000, som nu viser alderstegn; den er mere tobakket i det nu. Så vi skal have den sidste flaske drukket inden for længe.
Vinen har nu den alder, at de enkelte flasker kan vise sig at have udviklet sig lidt forskelligt; en flaske kan virke ældet, mens en anden vin kan være helt frisk. Men på baggrund af de sidste flasker af vinen, som jeg har drukket, er tendensen klar: Sådan som min smag opfatter højdepunkter, er vinen på vej nedad.

Til dessert tog vi hul på en Un 15 Novembre, Didier Cornillon, 2008 (fransk) fremstillet af sent høstede og tørrede druer. Koncentreret og ret dyb sag med pære, fersken, orangeskal, lak. Meget flot. 175 kr. for et kvantum, som jeg ikke lige kan afgøre om er 37,5 cl eller 50 cl (det er ikke angivet på etiketten) hos Vimand.

/Preben

asger nielsen

L'oustal Blanc K7

Indlæg af asger nielsen » søn 25/04-10 18:21

Lørdag aften havde jeg fornøjelsen af en flaske
L'oustal blanc K7, VDT Minervois
Virkelig skøn vin! Jeg er ofte er lidt skeptisk overfor Minervois-vine i forhold
til sydrhone, men denne er en rigtig charmør. Det var anden gang, jeg smagte den, første gang var under lidt urolige omstændigheder; derfor var jeg spændt på, om den kunne leve op til min første positive oplevelse. Det kunne den!

Lavet på gamle (70+)carignanstokke, fuld af moden, rund frugt. Meget harmonisk
og en utrolig balance og friskhed i vinen. I det hele taget skræmmende letdrikkelig, en rigtig bællevin på den gode måde. Pudsigt iøvrigt, at den "kun" holder 13,5 %, hvilket jo ikke er meget sydfrankrig i årgang 2007.

Jeg tror iøvrigt, den kunne være et bud på en bredt appellerende konfirmationsvin, som Preben efterlyser. Desværre er det en Århus-vinhandler, der har den (79 kr). Philipson har dog årgang 2008 (69 kr.), som jeg ikke har smagt. Men årgangene 2007 og 2008 er jo forskellige i sydfrankrig.

Rasmus

Indlæg af Rasmus » søn 16/05-10 11:08

Har her i weekenden haft en virkelig fremragende vin på bordet. En Merlot fra New York Long Island fra Pellegrini årgang 2001. Det er nu anden gang, jeg drikker den og den har begge gange været super. Den koster normalt 149 kr. hos Emmerys, men jeg tror måske den er på vej ud af deres sortiment, da den har været på udsalg.

Vidste på forhånd ikke rigtigt, hvad jeg skulle forvente af en sådan vin, men blev meget positiv overraskte. Vinen har en meget kraftigt duft af ribs/brombær og smagen går i samme retning med et fint skud syre som modvægt til frugten. Og smagen bliver hængende længe...... det er en vin, som på mange måder er meget mere europæisk end, da den ikke har den oversøiske overdrevne kraftige frugt og sødme, som man kan finde i en del USA merlot. En vin jeg virkelig glæder mig over at have et par flasker mere af.

Havde også trukket en Muller Thurgau fra Martin Schwarz op. Det var en ok vin, men ret annonym taget i betragtning af prisen på ca. 15 euro.

boor

Indlæg af boor » tirs 25/05-10 11:42

Åbnede hen over pinsen en flaske Keller Von der fels 2007, som bare smager rigtig godt nu. Har læst mange steder at Kellers vine tager sig bedst ud efter længeres tids decantering, hvilket jeg ikke helt synes holder med denne - i hver fald ikke på nuværende tidspunkt.

Den startede slankt ud i glasset. Frisk, frugtig og ren - og stadig let perlene. Tog så lidt på i fedme og sødme efter lidt tid i glasset uden dog at miste sin slankhed. Efter en dag i køleskabet synes jeg dog den havde mistet lidt. Mindre frugtig og mere mineralsk - Stadig en god vin og måske kommer det lidt an på hvad man ligger vægt på, men jeg savnede den charmerende frugt..... så jeg tror jeg drikker min sidste flaske i et hug :drikke:

Åbnede også Poggio Rosso 1999 til lidt aftenhygge, og her blev jeg glædeligt overrasket. Havde frygtet en nærdødsoplevelse, men den var faktisk rigtig god nu. Helt klart moden. Alle skarpe kanter var slebet af og den havde lidt svampet skovbund over sig, men frugten var i høj grad i live og sammen med de mere modnede nuancer var det et elegant og komplekst glas vin. Klart bedre oplevelse end jeg husker det for 1,5 år siden, da jeg lige havde købt den.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 25/05-10 17:42

Tak for dine beskrivelser.
Jeg har en flaske af hver af de to vine, du skriver om, tilbage.

Især opmuntrende med Poggio Rosso 1999, som også jeg smagte for 1,5 år siden, og på den baggrund har jeg ikke haft de store forventninger til yderlige udvikling, men har dog i min database skrevet "Gem noget for at se dels om den udvikler nyt og om den holder." Og det gør den åbenbart. Så jeg tror også jeg vil smage på min snart.

Det minder mig om den - synes jeg - spændende tråd om Poggio Rosso 2001, hvor flere næsten afskriver vinens muligheder. Men Poggio Rosso kan overraske i sen alder. Jeg kan sagtens følge din beskrivelse.

/Preben

boor

Indlæg af boor » fre 28/05-10 11:17

Det skal lige siges at jeg drak Poggio Rosso 1999 uden mad, men jeg synes faktisk den tog lidt på i fylde i løbet af aftenen, så mon ikke den kan klare et ikke for voldsomt måltid....

Omvendt kan man sige at den ikke havde brug for mad for at kunne nydes, i modsætning til 2001, der i hvert fald i en periode har haft alvorlig brug for modspil.

Rasmus

Indlæg af Rasmus » søn 30/05-10 20:21

boor skrev:Det skal lige siges at jeg drak Poggio Rosso 1999 uden mad, men jeg synes faktisk den tog lidt på i fylde i løbet af aftenen, så mon ikke den kan klare et ikke for voldsomt måltid....

Omvendt kan man sige at den ikke havde brug for mad for at kunne nydes, i modsætning til 2001, der i hvert fald i en periode har haft alvorlig brug for modspil.
Øv jeg har ikke flere tilbage - den har jeg drukket med stor fornøjelse tidligere.

I fredags (hvis det tæller i denne tråd) havde jeg trukket noget af det helt tunge toscana skyts op i form af Castello Fonteurolis Chianti Classico 2006. En særdeles massiv vin som selv efter lang tid på karafel var nærmest aggresiv, men som udviklede sig flot undervejs og især duften var rigtig skøn af bedste sangiovese art. Den var klart til den mindre frugtige side af chiantier og fungerede klart bedre med mad end uden mad. Den spillede så til gengæld flot sammen med et lammecoulotte.

Alt i alt en glimrende vin, men den fik mig dog også til at tænke på, hvad man egentlig får for pengene når man kommer op i de (i hvert fald for mig) dyre vine. Den koster 349 kr. hos Kjær og Sommerfeldt - og ja den er god, men jeg kan sagtens mange andre chiantier til halv pris som jeg næsten lige så gerne vil drikke. Min pointe er vel blot at den merværdi man får ved at gå fra eks. 70 kr. til 150 kr. ikke modsvares i samme omfang senere. Er jeg den eneste der har det sådan? (men så er det jo godt, at den kan købes ca. 125. kr. billigere i sverige)

I går var der venner på besøg blandt andet med Les Closiers Chateuneuf Du Pape 2007 fra Ogiers - en ganske fornuftig vin til den let - men ikke for meget - søde side. Fin (ikke stor) relativ billig chateuneuf.

Senere en Cabernet Sauvignon Medalla Real fra Santa Rita i Chile, som jeg havde hørt godt om, men det imponerede ikke, og jeg kan faktisk ellers godt lide oversøisk Cabernet, når det er lavet ordentligt. Men den her havde en lidt underlig duft og også lidt smag af syrlig mælk ved siden af den klassike solbærsmag - ikke de 130 værd, som den vist nok står til (v

Besvar