Hvad drikker I lørdag aften?

Har du har noget på hjerte, som du ikke synes hører til under de andre fora? Så skriv dit indlæg her.
Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 14/09-09 20:46

boor skrev:En ganske fornuftig flaske Château Liversan 2004
Enig. Liversan er glimrende vin. Jeg har også et par flasker 2004 liggende og har på baggrund af oplevelser med 1998 valgt at gemme lidt, idet den var flot små 8 år gammel og klart var bedst med noget alder. Men din beskrivelse tyder på, at 2004 er til at nyde nu.

/Preben

boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » tirs 15/09-09 08:57

Preben Nielsen skrev: Men din beskrivelse tyder på, at 2004 er til at nyde nu.

/Preben
Det synes jeg den var, men den var faktisk også rigtig god dagen efter, så der er nok også noget godt i vente hvis man gemmer den lidt

amarone
Geografisk sted:Århus

Planeta & Erik Banti

Indlæg af amarone » søn 20/09-09 11:09

Lørdagens vine var først en La Segreta bianco, 2007 fra Planeta på Sicilien.
Dejlig frisk, sprød, kølig & mineralsk i stilen – næsten som nogle af de bedre Loire-vine. Det var i hvert fald hvad der lige faldt mig ind. Men dog også med en let sødme som klæder vinen.
Vinen er lavet på lokale druer, men der er også Chardonnay i.
Hvis man ikke lige vidste det, kan man måske nok blive lidt overrasket over, at der kan laves så dejlig hvidvin på Sicilien i det prisleje (98 kr. – somme tider ca. 15 kr. billigere).
Den har i denne årgang i øvrigt høstet 6 pinde i Gastro.
Godtaget.
:skaal:

Næste vin var en Poggio Maestrino, Annosettimo 2005 fra Erik Banti.
En producent som allerede for nogle år siden - hvor jeg var til en 200-vines-smagning hos Philipson – i mine øjne skilte sig ud fra mængden på en rigtig positiv måde. Syntes allerede den gang, at vinene var særdeles imødekommende og charmerende og ligetil – på den gode måde
Siden har jeg dog kun smagt vin fra denne producent i et par helt billige udgaver.
Men denne her var altså en dejlig vin. Skønne mørke toscanske toner kommer en i møde. Smagen er tilsvarende ganske dyb og mørk med toner af muld, så det næsten leder tankerne hen på noget af den bedre vellagrede vin fra Saint Julien. Den er overraskende krydret i eftersmagen på en god måde. Den er klar toscansk i smagen, og der er da heller ikke sparet på barrique, men jeg synes alligevel, at tingene hænger sammen. Måske også et stejf af noget oversøisk (”moderne”) i stilen, men uden at den ”vælter” eller fornægter sin oprindelse
Til de ca. 80 kr. den koster på bud (ellers omkring det dobbelte), synes jeg, at man får rigtig meget vin for pengene. Og man behøver samtidig ikke at frygte, at gæsterne ikke kan lide den, for det kan de.
:grin:

(For en god orden skyld: Så er jeg altså for længst færdig med "smag-på-200-vine-arrangementer". Har kun prøvet det denne ene gang. Det var mere end rigeligt. Alt for meget af det gode. Ingen tid til "fordybelse", før klokken ringede og man skulle videre ud i ”næste head” o.s.v.
Man føler sig altså lidt som en flok køer der bliver hundset rundt med i en alt for lille fold)
:tommelned:

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 20/09-09 21:49

Hos os stod den i går på en Riesling Nahestein 2007 fra Diel til forretten. Dejlig frisk og ligeud ad landevejen Riesling. Jeg er glad for de vine fra Diel, som jeg indtil videre har smagt. 89 kr. hos Atomwine.

Til hovedretten ville jeg helt op og ringe med en super-Barbera. Det blev en Barbera d'Asti, La Crena, Vietti, 2006. 290 kr. hos Niche Vine.
På baggrund af at have smagt den til en smagning hos forhandleren for nogle måneder siden, troede jeg ikke den kunne ramme ved siden af. Men den ramte alligevel ikke helt plet. Flot klassevin men for ung, og det fadpræg som jeg smagte ved nævnte smagning var ikke til at smage i går. Og så var vinen noget præget af de 14,5% alkohol.
Jeg smager nok ikke næste flaske før om et par år.

/Preben

boor

Indlæg af boor » man 21/09-09 14:10

Jeg og familien tilbragte weekenden i et sommerhus i det jyske med et par gode venner og jeg havde fået til opgave at have vinen med, hvilket jo kan være en svær opgave når man ikke på forhånd kender madsammensætninger osv, men jeg prøvede at ramme bredt og det gik nu meget godt :-)

Vi nåede igennem tre stk.

Nugan, Durif (Petit Syrah), 2007: En rigtig australsk fadbamse med meget af det hele. Lag af sødmefuld mørk frugt, vanilje og blide tanniner. Voldsom, men vellavet og velsmagende omend svært at drikke en hel flaske alene – dertil bliver det for meget af det gode, og nok ikke en vin jeg vil købe igen, men selvskabet var begejstret så det var jo fint

Enate, Cabernet Sauvignon, Reserva 2002 (Somontano/Spanien): Serveret til en bøf var det en rigtig god Cabernet vin. Stilmæssigt et sted imellem klassisk fransk og oversøisk cabernet. Ikke så tør og stram som en bordeuax kan være, men stadigvæk med en vis struktur og god balance. God kirsebær frugt, en anelse kaffefløde og lidt timian. Mindende mig lidt om en moderne toskansk vin.

Den sidste var Vega Real, Crianza 2005, Ribera del Duero. Jeg har tidligere anbefalet den og vil gerne gøre det igen. Det er ikke den største Ribera del duero, men til prisen er den fantastisk god og helt uden konkurrence. Meget drikbar med en lille sødme og masser af rød frugt, forholdsvis blide tanniner og et behersket men smgfuldt fadpræg.

boor

Indlæg af boor » man 05/10-09 14:08

Lørdag aften stod den på Bøf Bearnaise, og den ret turde jeg ikke fyre en alt for stor vin af på, så det blev til en flaske Lirac 2006 fra Roger Sabon.

... og det klarede den ganske godt. Vinmæssigt en kraftig, men alligevel en blød krydret sag, med god mørk frugt og tilpas med syre og alkohol til at skære igennem den fede sauce. En typisk Sydrhone vin vil jeg påstå, uden at være ekspert. Ikke min favorit vintype, men vellavet og ikke mindst velsmagende, og spot-on til bøf-bearnaisen.

Derudover bød weekenden på en kuriøsitet. En halvtør Riesling fra New York State. Herman J. Wiemer, Riesling, Semi dry, 2007, Finger Lakes New York. Mindede om en tysk Riesling af Kabinett typen. Aromatisk. Frisk og sprød citrus-syre, med en behagelig honning sødme. Jeg synes den smagte godt, men den var måske lige lovlig ukompliseret smagsmæssigt. Jeg kedede mig lidt efter de første halvanden glas og man kan sikkert mange tyske eksemplarer der har mere at byde på smagsmæssigt, men sjovt at prøve. Købt i Newark Airport til 17 dollars (sikkert fopr dyrt, men sådan er det jo i en lufthavn)

Rasmus
Geografisk sted:Søborg

Indlæg af Rasmus » man 05/10-09 17:11

boor skrev:Lørdag aften stod den på Bøf Bearnaise, og den ret turde jeg ikke fyre en alt for stor vin af på, så det blev til en flaske Lirac 2006 fra Roger Sabon.

... og det klarede den ganske godt. Vinmæssigt en kraftig, men alligevel en blød krydret sag, med god mørk frugt og tilpas med syre og alkohol til at skære igennem den fede sauce. En typisk Sydrhone vin vil jeg påstå, uden at være ekspert. Ikke min favorit vintype, men vellavet og ikke mindst velsmagende, og spot-on til bøf-bearnaisen.
Den har jeg også haft gode erfaringer med. Den kan ind imellem fås på tilbud til 100 kr. og jeg synes der er god kvalitet til de penge. Men jeg kan generelt godt lide vine fra sydrhone.

boor

Indlæg af boor » tirs 06/10-09 12:36

Rasmus skrev:
boor skrev:Lørdag aften stod den på Bøf Bearnaise, og den ret turde jeg ikke fyre en alt for stor vin af på, så det blev til en flaske Lirac 2006 fra Roger Sabon.

Den har jeg også haft gode erfaringer med. Den kan ind imellem fås på tilbud til 100 kr. og jeg synes der er god kvalitet til de penge. Men jeg kan generelt godt lide vine fra sydrhone.
Jeg købte vist 2 for 180,- -Men ja udemærket forhold mellem pris og kvalitet

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 27/10-09 16:00

I week-enden blev det Barbaresco, Fausoni, Sottimano, 2004 og Rosso di Sera, Toscana (IGT), Poggiopiano, 2004.

Det var første Barbaresco fra Sottimano, som jeg havde lejlighed til at smage ved middagsbordet, hvor jeg tidligere kun har smagt dem ved smagninger og winemaker's dinner.
Superflot duft med alle de dyder man næsten kan forvente for typen. Smagen forekom mig noget mere reserveret og var ikke helt oppe og ringe. På samme tid fyldig og elegant stil. Alt i alt en rigtig god oplevelse, men jeg må tilstå, at jeg havde ventet noget mere især prisen (299 kr.) taget i betragtning. Så i forhold til forventningerne også lidt skuffende.
Jeg har også Sottimano's andre Barbaresco i samme årgang (dog ikke riservaen), så jeg er spændt på at lære dem lidt at kende.

Rosso di Sera har jeg ikke smagt i 1 1/2 år, men den holder sig virkelig flot, forekom mig at være blevet blødere og med de maskuline kvaliteter i noget mere sleben udgave. Virkelig vellykket blend af Sangiovese og Colorino. Meget flot vin. Fås stadig til 300 kr. hos Rexwine.

/Preben

boor

Indlæg af boor » tors 29/10-09 09:59

Preben Nielsen skrev: Superflot duft med alle de dyder man næsten kan forvente for typen. Smagen forekom mig noget mere reserveret og var ikke helt oppe og ringe. På samme tid fyldig og elegant stil. Alt i alt en rigtig god oplevelse, men jeg må tilstå, at jeg havde ventet noget mere især prisen (299 kr.) taget i betragtning. Så i forhold til forventningerne også lidt skuffende.
Spændende med Sottimano, men tror du ikke den har behov for lidt mere tid på langs?

Hvordan var niveauet sammenlignet med Nebbioloen?

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 29/10-09 11:25

boor skrev:...tror du ikke den har behov for lidt mere tid på langs?
Det synes jeg faktisk er svært at sige. Vinen virkede ikke decideret lukket (duften slet ikke), og jeg synes heller ikke, at den kaldte på blødgøring. Men jeg har endnu en flaske, og den får lov til at ligge lidt, så forhåbentlig kommer der en lektion ud af at smage den om nogen tid.
Sottimano anbefaler i øvrigt selv, at man drikker Fausoni, som skulle være den mest elegante og bløde, først.
boor skrev:Hvordan var niveauet sammenlignet med Nebbioloen?
Jeg oplever niveauforskellen som stor. Det her var da vaskeægte Barbaresco, og duften var vidunderlig og ganske kompleks (du får ingen beskrivelser af duftelementer; jeg foretog ingen noter - en gang imellem kan det være rart blot at drikke vin uden at blande ord ind i foretagenet :) )

Næste gang kommer turen nok til Pajoré.

/Preben

boor

Indlæg af boor » tors 29/10-09 11:59

Jeg har selv et par 2003'er liggende (Fausoni og Cotta) liggende som jeg har tænkt mig at smage på hvis det rette øjeblik byder sig. Eftersigende en svagere årgang, men også købt en del billigere, 169,- tror jeg. Så jeg er lidt spændt på om min kræmmer-mentalitet, her har været pengene værd :)

Min egen anbefaling fra weekenden må være Santadi, Carignano del Sulcis Riserva Rocca Rubia 2005, Sardinien. jeg smagte den på Sardinien og var begejstret for forholdet mellem pris og kvalitet (12-13 euro). Herhjemme koster den 150 i bla. Enoteca og det er fint nok. En kraftig solmoden vin, men også med en hvis stil over sig. Meget aromatisk og har fin frugtet smag henad blommer og lidt soltørrede tomater. Let sødlige tanniner og et stref af eg. Ikke en intellektuel vin, men på ingen meget simpel eller enstregnet. jeg synes den var flot og så var den perfekt struktureret til den efterhånden danske husret Lasagne.

boor

Indlæg af boor » lør 07/11-09 23:29

Preben Nielsen skrev: Mht. 1998 af Castillo Ygay: Jeg har ikke smagt yngre årgange end 1994 af lige netop Castillo Ygay, så jeg skal ikke kunne sige, om de til en vis grad har holdt netop denne vin fri af den meget stærke modernisering, som jeg har smagt i deres mindre vine. Jeg har dog observeret, at 1985 var længere tid om overhovedet at blive drikkeklar. 1989 var faktisk klar før den, og 1994 har været endnu hurtigere tilgængelig. Så hvis jeg var dig, ville jeg nok prøve den ene af 1998'erne inden alt for længe. Lad mig høre, hvordan den er, når du en gang får taget hul på den.

/Preben
Så fik jeg endelig smagt på Marques de Murrietta Castillo Ygay Gran Reserva 1998 og det var en rigtig god oplevelse. Fornem vin. Frisk syre, flot dyb rød frugt med en let jordbær sødme og så havde jeg fornemmelsen af ædle træsorter i duften. Den har fået 41 måneder på amerikansk eg, men det bar den ikke tydelige spor af. Ingen overdreven eg og vanillie som Rioja ellers tit bærer (for meget) præg af. Den var blød, fuldt ud moden og meget drikbar, så stilmæssigt tyder det jo på at den er af den mere moderne slags i forhold til de ældre årgange du har beskrevet.... men som sagt synes jeg den var rigtig og lækker og kan kun anbefale den.

amarone
Geografisk sted:Århus

Indlæg af amarone » søn 15/11-09 16:42

Lidt vinsmagnings-noter fra i går :skaal:

Morellino di Scansano, Le Torri del Falco 2005 – i øvrigt øko-udgave. Omkring 100 kr. – set til ca. 70 kr. på tilbud:
God duft – den siger straks: Jeg er en toscaner, kom og drik mig.
Dejlig velsmag af mørke bær og lidt vanille fra fadet. Frugtrig med lidt rare taniner til gummerne også. Nem at drikke :drikke:

Chianti Classico Riserva, Poggio Rosso 2000. Så røg den sidste af dem. Bestemt ikke færdig endnu. Men ellers en gammel kending her på siden/i forumet – den behøver vist ikke mere omtale og ros for nu :tommelop:

Barbaresco, Fontanafredda, Coste Rubin, 2001. Så vidt jeg husker omkring 130 kr. flasken via Coop/Nettorvet (v. 6 stk)
Mit første bekendtskab med Barbaresco fra denne producent. Og det var en virkelig positiv overraskelse. Kvaliteten forekommer at være væsentlig over ”standard baroloerne” fra samme producent. Godt med blomme og tør frugt, noget tobak & efterårs-skovbund i næsen. Smagen levede helt op til den rare næse-input man få øjeblikke tidligere havde ”udsat” næseborene for. En dejlig fed & cremet konsistens. Godt med kraftige taniner der vidner om endnu et langt liv. Producenten skriver da også, at lagringspotentialet er 10-15 år. Jeg venter roligt et par år med næste flaske, tror jeg :hurra:

Barolo, Cascina Cucco, Cerrati, 2001 (Carlo Merolli). Ca. 130 kr. Steg vist kort efter til ca. 160 kr.
Man mærkede et meget tydeligt slægtskab til den foregående vin. Rigtig mange af de samme elementer & dyder. Men tror næsten, at der skulle have været byttet om på de to. Baroloen forekom – uden at det er negativt ment – i denne sammenhæng at være den mest ”feminine” af de 2 vine. Lidt mere ”færdig-udviklet” og måske (af samme grund) knap så kraftig og taninsk. Men bestemt dejligt materiale. Glæder mig til en gensmagning inden så længe – gerne under lidt mere ”filosofiske omstændigheder” :grin:

(I øvrigt forekommer det mig lidt besynderligt at Hugh Johnson i sin Vin 2010 noterer 2001-årgangen for både Barolo & Barbaresco, samt en række årgange før med rødt. Det betyder, at han mener, at disse årgange bør drikkes nu. Så må jeg da i hvert fald sige: Ikke en regel uden undtagelser :D )

Amarone, Farina 2003 (Fakta, 99 kr.)
Frygtede at den ville drukne oven på den indtil nu forholdsvis store indtagelse af fyldig druemost og tørre taniner. Men jeg skal da love for, at Mr. Farina slog fra sig det bedste han havde lært. Vel ikke den store mange-dimentionelle vin, men i stedet en syngende jernnæve – uden fløjlshandske - lige i sylten. SMASK. Med garanti ikke en vin for folk med ømme gummer eller for den sags skyld blottede tandhalse :bokse:

boor

Indlæg af boor » man 16/11-09 13:23

Cantina del Pino, Barberesco Ovello 2001 Rigtig god Barberesco. har tidligere smagt den hvor jeg husker brugen af nye fade som mere dominerende. Fadet er nu faldet i baggrunden og lader de andre komponenter træde mere frem. Meget åben næse (decanteret en time) fyldt med bl.a. rosenbusk. Flot frugt og faste tanniner. Stadig ung, men nærmer sig. Den sidste tår var fabelagtig god :)

Jeg ville ønske jeg selv havde noget Pino liggende, måske man skulle kigge forbi BB-vinimport :)

Besvar