Hvad drikker I lørdag aften?

Har du har noget på hjerte, som du ikke synes hører til under de andre fora? Så skriv dit indlæg her.
Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 17/08-09 16:47

Hej Tommy

Godt høre lidt fra dig igen og tak (især) for Paitin-anbefalingen. Den vil jeg da nok prøve en dag. Jeg kan se, at du ikke er alene om at synes om den; den har fået tre glas i Gambero Rosso.

Hvis der er andre end mig, der ikke lige river en kasse ned i indkøbskurven uden at have smagt på varen, så kan jeg fortælle, at de 300 kr. er ved køb af 6 fl. - jeg regner med at det er Leisner Wine vi snakker om. En flaske koster 349.

/Preben

Kim la Cour
Geografisk sted:Jægerspris

Indlæg af Kim la Cour » man 17/08-09 19:21

Hvis nogen er interesseret og i nærheden, så har jeg fornylig set (og tidligere købt) vinen i Superbest i Slangerup til 250,- for 1 stk.

Brugeravatar
TANGLAD
Geografisk sted:Roskilde

Indlæg af TANGLAD » man 17/08-09 20:56

Du har ret Preben, det er hos Leisner Wine og den koster 349 for 1 stk.

Kim, det lyder da helt vildt billigt med de 250 kr. Tak for info.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 18/08-09 20:07

Kim la Cour skrev:Hvis nogen er interesseret og i nærheden, så har jeg fornylig set (og tidligere købt) vinen i Superbest i Slangerup til 250,- for 1 stk.
Tak også for dette gode tip, som fik mig til at køre forbi Slangerup i dag. Hvor er det godt, når der er en vinmedarbejder med en entusiasme udover det normale, og som udvider sortimentet udover det gængse.

Jeg kan tilføje, at forretningen også har andre vine fra Paitin:
- Barbera d'Alba, Serra Boella, 2006, 125,-
- Nebbiolo d'Alba, Ca Veja, 2005, 129,95
- Dolcetto....husker ikke de andre data

Priserne giver Leisner baghjul :)

/Preben

Brugeravatar
TANGLAD
Geografisk sted:Roskilde

Indlæg af TANGLAD » tirs 18/08-09 21:07

Kanon godt det her. Jeg må have en snak med Leisner.

Hvad købte du så Preben?

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 18/08-09 22:24

TANGLAD skrev:Jeg må have en snak med Leisner.
Det er altid lidt følsomt, når man henviser til konkurrerende priser. Ikke fordi jeg skal prøve at få dig til at lade være med at snakke med Leisner, men jeg har lyst til at fortælle om en oplevelse jeg en gang kom ud for.

Helle og jeg anmeldte på Vinsiderne på et tidspunkt en vin, som kunne fås adskillige steder til priser, der varierede enormt. Alle forhandlere fik pågældende vin fra samme importør.
Vi tilstræber altid at angive så mange forhandler-muligheder med tilhørende priser som muligt, så folk har en chance for at få fat i vinen, hvis de skulle ønske det. Så i forbindelse med anmeldelsen henvendte jeg mig til importøren for at forhøre mig om, hvem der forhandlede. Så langt så godt.
Men da jeg så offentliggjorde anmeldelsen, som importøren selvfølgelig så, inkl. henvisninger til forhandlere og deres priser, så skete der noget bemærkelsesværdigt med priserne: De billigste forhandlere blev af importøren "tvunget" til at sætte prisen - i nogle tilfælde markant - op, så de alle overholdt et vist minimum. Den slags må man mig bekendt ikke i et samfund med fri markedsøkonomi. Men i virkelighedens verden skete det altså alligevel. Og jeg kender flere lignende eksempler.

Mht. Paitin-vinene, så fortalte den gode vinmand fra Superbest mig i dag, at vinene bliver solgt 12-14 steder og kommer fra en importør, hvis navn jeg desværre har glemt.

Hvis det var mig, der overvejede at sige noget til Leisner, ville jeg i mine overvejelser medtage risikoen for at han gik til Paitin-importøren og mere eller mindre direkte fik ham til at stille krav om prisforhøjelser til vores gode Superbest mand, muligvis med den konsekvens, at vinene ophørte med at kunne findes der. Til skade for os forbrugere og vores gode vinmand. Det er ikke en idealistisk holdning jeg her giver udtryk for; det er ren forbruger-egoisme.

Husk også på, at Leisner jo har ret til - i vores højt besungne fri markedsøkonomi - at sætte sine priser som han vil. Og så må vi forbrugere reagere med hvor vi lægger pengene som følge af hans og konkurrenternes valg. Både Leisner og Superbest har ret til at køre med deres priser, men grundet hvad jeg opfatter som dårlig - og nok også ulovlig - opførsel. så bliver de der sælger billigt undertiden underlagt et pres til at lade være, måske endda med trussel om ikke mere at kunne forhandle, hvis de ikke makker ret. Jeg har flere gange mødt eksempler på, at den slags finder sted i vinbranchen (det sker givetvis også i mange andre brancher).

Jeg skal lige for en sikkerheds skyld gøre opmærksom på, at jeg ikke kender Leisner og derfor ikke kan have nogen som helst anelse om, hvorvidt han kunne finde på den slags.

Var Leisner i øvrigt ikke ham, der havde den omvendte rolle for nogen tid tilbage? Var det ikke ham der stod for vinafdelingen i SuperBrugsen i Hørsholm og som solgte tonsvis af Bordeaux Grand Cru Classé sikkert til lavere pris end konkurrenterne? Så han kender nok situationen fra "den anden side".
TANGLAD skrev:Hvad købte du så Preben?
Ja, tilbage til det sjove:
Jeg købte Barbaresco'en, Barbera'en og Nebbiolo'en - og en flaske Kopke Vintage 1999 port :skaal:

/Preben

Birger
Geografisk sted:Ringsted

Indlæg af Birger » ons 19/08-09 07:35

Barbaresco "Sori Paitin" 2005 kan man købe for 25€ på Enoteca Regionale i Barbaresco. :rullende:

Ciao
Birger

Birger
Geografisk sted:Ringsted

Indlæg af Birger » ons 19/08-09 09:47

Kr. 227,81 her http://www.shop.lighthouse-vin.dk/shop/ ... -56c1.html må siges at være en god pris.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 22/08-09 23:05

Jeg har i denne week-end fornemmet de første tendenser til mad- og vinmæssigt at gå i efterårs-mode. I går tog jeg hul på en dejlig Vin Doux Naturel, en Rivesaltes Ambré, 4 ans d'age, Domaine de Rancy. 119 kr. hos Oxholm Vin. Dejligt sød, smage som en blanding af Marsala og tawny port. Moderate 17% alkohol, der gør at man bevarer letheden og ikke går helt i vinterstemning. Jeg er kæmpefan af de sydfranske Vin Doux =D>

Til hovedretten i dag var vinen af en type, som normalt også holder pause om sommeren: En dejlig Châteauneuf-du-Pape 1999 fra Mont-Redon, indkøbt hos producenten (Mont-Redon's vine forhandles i DK af Frederiksberg Vinimport). Fin og meget elegant vin med dufte/smage af en syntese af elegante skovbær, læder og lakrids. Meget fin til berberiandebryst og rodfrugter i ovnen.

Godt efterår :skaal:

/Preben
Senest rettet af Preben Nielsen søn 23/08-09 22:43, rettet i alt 3 gange.

boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » søn 23/08-09 22:39

Min lørdag aften blev brugt på vinbaren/spisestedet Panzon på Østerbro (samme ejerskab og koncept som Bibendum). Spændende vinkort med mange muligheder på glas. Priserne virker rimelige. Mhs. til vin drak jeg Østrigsk vin på franske druer. Henholdsvis en Chardonnay og en Pinot noir fra producenten Juris. Begge gode. Chardonnay var ren, frisk og frugtet med en god mundrensende syre. Ingen fad. Pinot'en havde derimod tydeligt fadpræg, men på en lækker cremet facon, ikke på nogen måde tungt. En ungdommelig og letforståelig vin uden store intelektuelle dybder, men meget drikbar. Meget frugtet med en frisk syre og så et behageligt og lækkert fadpræg. Den fungerede aldeles fremragende til et stykke kalveskank med rodfrugter.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 29/08-09 22:31

Denne uges lørdagsvin er beskrevet under kategorien Debatten > Barbera over 150 kr.

/Preben

amarone
Geografisk sted:Århus

Castiglioni, Frescobaldi (2007)

Indlæg af amarone » man 07/09-09 10:17

Denne uges lørdags-vin blev en Chianti Castiglioni fra Frescobaldi (2007). De kører tilbud hos H.J Hansen for tiden (65 kr.):
http://www.hjhansen-vin.dk/review.aspx?rid=1423
Den havde fået nogle anmeldelser, som sagde spar-2 (blindsmagt til 250 kr. m.m). Det skreg næsten efter en "selv-tester" :drikke:

Den duftede virkelig overordentlig meget af lys vanillie – i retning af noget oversøisk - og så alligevel ikke helt. Men klart for meget af det gode til min smag (duft). Efter nogen tid fortog dette sig dog og blev mere til en kød/flæsket duft og såmænd ganske dejlig.
Smagen var mere kølig i stilen end så mange toscanere. Mellemfyldig, ikke mere – og jeg synes altså ikke, at den var udstyret med en hel masse finesse/race og smagsnuancer. Ville havde ønsket en smule mere frugt, varme & tyngde. Den var ganske mild og rund og dog alligevel med et svagt strejf af en næsten burgundrisk eller nebbiolos`k stramhed inde bagved.
Kunne nok have godt af at ligge et års tid mere. Men efter min mening savnede den typicitet. Der var for meget, der ikke hang sammen. Der var dømt "strit" i flere retninger. Til en hver tid ville jeg f. eks have foretrukket San Felice`s Chianti Classico Riserva som af og til fås i noget nær samme prislag. Giver man 20-30-40 kr. mere, kan man efter min mening få toscana-vino, som slår denne her med flere vogntogs-længder (Torrione fra Petrolo, eller La Difese fra San Guido, blot for at nævne 2).
(De 2 andre medsmagere var delte. En på "min side". En anden syntes faktisk særdeles godt om den).
Okay så da også, indrømmet – og det må vel klart komme denne vin til forsvar - den havde 2 dage før været ude på en 2½ km lang cykeltur, og hvem ved hvornår/hvor længe den har været undervejs fra Italien til butikken? Så dette kan absolut være et punkt, hvor vinen ikke har været ydet fuld retfærdighed og måske har dette netop været medvirkende til at give et billede af en vin der var usammenhængende & ”gik i flere retninger”?
Overbevist om vinens kvaliteter blev jeg ikke.
I hvert fald ikke denne aften :blink:
En karakter: På en skala fra 1-5: Sådan omkring de 2 (desværre :-s )

Rasmus
Geografisk sted:Søborg

Indlæg af Rasmus » man 07/09-09 16:31

Jeg delte en flaske Bordeaux over fredag og lørdag. Der var tale om Baron Carl 2004 St. Emilion fra Baron Phillippe Rotschild købt til så vidt jeg husker ca. 90 kr. i Vinoble Skt. Petris flyttesalg - normalt står den til ca. det dobbelte.
Jeg er ikke den store Bordeaux-kender, men umiddelbart så vil jeg mene, at det er en forholdsvis typisk Bordeaux - og havde især en god duft. Den forekom dog meget lukket og havde markante Tanniner - der fik mig til at tænke på en Barolo, der bliver drukket for ung. Da den havde stået til lørdag var den blevet mere åben og lettere drikkelig.
Alt i en alt en OK vin, der var spændende og ret kompleks til de 85 kr. Men den var for lukket og svært tilgængelig til at jeg ville give normalprisen.

Lørdag drak jeg også en hjemmeimporteret Risling Spätlese fra Scheider Muller i Reil ved Mosel. En fin vin, der nok var lidt mindre fyldig, mere frisk og mindre sødmefyldt en Mosel vin ofte er.
Selvom den ikke er den bedste af slagsen - og ikke var helt på niveau med andre fra samme producent - så er den et fint eksempel på, at man kan få rigtig meget vin for pengene, hvis man køber tysk vin fra små producenter. Denne her har vel kostet omkring en halvtredser)
En tilføjelse efter jeg drak de sidste par glas mandag aften - den er faktisk meget tør sammenlignet normalen for Mosel og især i duften har den et ret markant citruspræg.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 13/09-09 14:14

Lørdag aften blev det til en af de sjældne: En Bordeaux Grand Cru Classé, en vintype, som jeg vel kun har en lille håndfuld tilbage af, og så får jeg nok ikke flere af dem. Det var en Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande, Pauillac, 1993. Det er altid med en vis bæven jeg knapper så gammel en flaske op. 16 år! Men der var ingen problemer her. Fuldtonende, moden og klassisk Pauillac med tonsvis af den karakteristiske blyantspids. Meget balanceret.

Når man, som jeg, efterhånden har vænnet sig til at smage yngre vine med hovedvægten på italienske, så er det et kulturchok at få sådan en vin i munden. Vi skulle lige vænne os til den, før vi var i stand til at synes, at den faktisk var lækker. Men det var den.

Iøvrigt købt for 13 år siden til 159 kr. flasken i det hedengangne Gobi, som mange vinfans frekventerede dengang. Jeg har ikke turdet undersøge, hvad vinen kunne sælges for på en auktion i dag, for drikkes skulle den, men nyere årgange koster en del mere. Tjekkede lige, og kan se at den i årgang 2005 er på tilbud til 800 kr. hos Theis Vine nedsat fra 1190 kr. Hos en anden forhandler koster vinen i årgang 2003 1440 kr.. Morsomt. Og godt at få smagt vinen mens den var til at betale, så man bliver mindet om, at det trods alt bare var vin der var i flasken. God og holdbar vin, men stadig bare vin. Personligt ville jeg have været lige så lykkelig (faktisk nok lykkeligere) for en god Chianti Riserva :) Men det er jo givetvis et spørgsmål om hvilken slags "kultur" der tiltaler en mest.

Nå, sjovt at komme forbi sådan en Bordeaux. Og lige i forlængelse af den ofte oppoppende diskussion om vinkøleskab eller ej: Vinen har været opbevaret i et vinrum i et par parcelhuse i de 13 år jeg har haft den. No problem.

/Preben

boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » man 14/09-09 14:44

Jeg var også vinmæssigt forbi Bordeaux i Weekenden, omend kun på cru bourgeois superieur niveau. En ganske fornuftig flaske Château Liversan 2004 ca. fifty - fifty Merlot/Cabernet Sauvignon og en sjat Cabernet Frank. Mellemfyldig, elegant og underspillet vin. Tør, men alligevel med et saftigt præg af røde frugter. Man aner lidt vanille og kaffefløde i baggrunden, men den bliver aldrig fed og kraftig. Fin vin. Købt for 99,-kr (nedsat fra 129,-) på tilbud hos Erik Sørensen Vin, og uden at have stor Bordeaux erfaring, synes jeg prisen er fin. En god mellem niveau-vin. Bedst med mad, men det saftige element gør at den lige akurat også går uden.

Jeg blev i mellemlejet i weekenden og det blev også til en Aventino 200 barrels 2005, Ribera del Duero og vinmæssigt var det nærmest Liversans diametrale modsætning, men jeg kunne nu godt lide den alligevel. Ikke særlig traditionel spansk i sit udtryk, klart oversøisk inspireret. Her er koncentreret fed sødlig frugt, cremet fad, blide tanniner, men også en relativ frisk syre der binder det hele sammen. Jeg har fået den før hvor jeg synes den var for sødlig, men denne gang drak jeg den til confiteret andelår med råsyltede ribs og det fungerede altså glimrerende. Det sødlige fede andekød og de sursøde ribs passede som hånd i handske til vinens sammensætning af sødlig frugt og frisk syre. Aventino 200 barrels må være en klar kandidat juleaften herfra.

Aventino er mere eller mindre på fast tilbud til 89,- kr i min lokale Superbrugs og det synes jeg er en meget rimelig pris. Den lavet af en dansk vinmager, David Tofterup, som laver vin i flere spanske distrikter, og som tilsyneladende står for en stor del Superbrugsens spanske sortiment.

Besvar