Hvad drikker I lørdag aften?

Har du har noget på hjerte, som du ikke synes hører til under de andre fora? Så skriv dit indlæg her.
boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » man 31/05-10 09:25

Rasmus skrev:
boor skrev: I fredags (hvis det tæller i denne tråd) havde jeg trukket noget af det helt tunge toscana skyts op i form af Castello Fonteurolis Chianti Classico 2006. En særdeles massiv vin som selv efter lang tid på karafel var nærmest aggresiv, men som udviklede sig flot undervejs og især duften var rigtig skøn af bedste sangiovese art. Den var klart til den mindre frugtige side af chiantier og fungerede klart bedre med mad end uden mad. Den spillede så til gengæld flot sammen med et lammecoulotte.
Både og! Jeg er også blevet skuffet en gang i mellem og jeg mener bestemt ikke at det er nogen naturlov at en vin til 350 er bedre end en til 150, men det kan også være svært at lave den sammenligning i DK da der ofte er kæmpe forskel på avancerne hos importørere og vinhandlere her i landet. Eksempelvis koster Castello Fonterutolis Chianti Classico 2006 29 euro = 220 kr på et stort tysk vinsite http://www.superiore.de/index.php?sid=c ... c1cb353c7e
.. og så er der jo ikke så langt til 150,-kr.

Omvendt har dog smagt vin hvor jeg synes den var hver en krone værd. Fx ville jeg gerne drikke, for at blive i Toscana, Percarlo (350-450kr), hver weekend ..... hvis jeg havde råd, men må nøjes et par flasker til særlige lejligheder :-).

Selv drak jeg Sardus Pater, Kanai 2005, Carignano de Sulcis, som du tidligere har omtalt og synes den var glimrende. Fin struktur med flot frugt og lidt barrique samt en sødme der gør den godt egnet til fx lasagne. Og ikke mindst glimrende til prisen. 87,- kr. hos garage importøren Vin&musik, i modsætning til Theisvine der tager 150,-.... de sku' skamme sig :)

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 31/05-10 14:01

boor skrev:Eksempelvis koster Castello Fonterutolis Chianti Classico 2006 29 euro = 220 kr på et stort tysk vinsite http://www.superiore.de/index.php?sid=c ... c1cb353c7e
Men husk så lige, at hvis det skal gå lovligt til, så skal man sørge for at den tyske forhandler piller den tyske moms ud og opkræver den danske moms, der dengang jeg undersøgte det var lidt højere end den tyske. Jeg ved ikke om superiore.de er gearet til denne manøvre. Hvis ikke, er det ulovligt at handle der. Man skal derudover henvende sig til SKAT for at betale emballage- og vinafgift. For flere detaljer henviser jeg til http://vinsiderne.dk/artikler/koeb_i_udlandet.htm
Det er skrevet for 3 1/2 år siden, men jeg kan ikke forestille mig at det er ændret siden. Om afgifterne er steget siden, ved jeg ikke.

/Preben

Rasmus
Geografisk sted:Søborg

Indlæg af Rasmus » man 31/05-10 15:43

Preben Nielsen skrev:
boor skrev:Eksempelvis koster Castello Fonterutolis Chianti Classico 2006 29 euro = 220 kr på et stort tysk vinsite http://www.superiore.de/index.php?sid=c ... c1cb353c7e
Men husk så lige, at hvis det skal gå lovligt til, så skal man sørge for at den tyske forhandler piller den tyske moms ud og opkræver den danske moms, der dengang jeg undersøgte det var lidt højere end den tyske. Jeg ved ikke om superiore.de er gearet til denne manøvre. Hvis ikke, er det ulovligt at handle der. Man skal derudover henvende sig til SKAT for at betale emballage- og vinafgift. For flere detaljer henviser jeg til http://vinsiderne.dk/artikler/koeb_i_udlandet.htm
Det er skrevet for 3 1/2 år siden, men jeg kan ikke forestille mig at det er ændret siden. Om afgifterne er steget siden, ved jeg ikke.

/Preben
Man kan også bare tage til SVerige og købe den til 289 sek svarende til 225 kr. Så kan man også tage nogle flasker af Brolio fra Ricasoli med til 90 danske kroner - og det altså et superkøb for en meget glimrende vin som jeg aldrig har set til under 130 kr. i Danmark.

boor

Indlæg af boor » man 31/05-10 19:17

Preben Nielsen skrev:

/Preben
Hæ hæ, det var nu ikke ment som en opfordring til ulovlig grænsehandel, men blot ment som en illustration af at nogen danske forhandlere tager priser der ligger langt over vinens egentlige værdi..... men man bliver da fristet når man ser på de tyske priser :) ... moms og punktafgifter kan ikke være hele forklaringen!

Kim la Cour
Geografisk sted:Jægerspris

Indlæg af Kim la Cour » man 31/05-10 19:48

Sorry lidt uden for tema, men
Rasmus ...

Ricasolis Brolio kan man få til næsten svenske priser, hvis man køber minimum 6 stk. hos www.supervin.dk

Vh.
Kim

Rasmus
Geografisk sted:Søborg

Indlæg af Rasmus » man 31/05-10 20:46

Kim la Cour skrev:Sorry lidt uden for tema, men
Rasmus ...

Ricasolis Brolio kan man få til næsten svenske priser, hvis man køber minimum 6 stk. hos www.supervin.dk

Vh.
Kim
Ja så ser det straks mere fornuftigt ud end i vinens verden, hvor jeg aldrig har set den til andet end 140 kr. Kan godt lide at de har 300 stk. priser...

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 31/05-10 21:21

Rasmus skrev:Ja så ser det straks mere fornuftigt ud end i vinens verden, hvor jeg aldrig har set den til andet end 140 kr. Kan godt lide at de har 300 stk. priser...
Køb 300 flasker, spar 13485 kr. Det er da et fuldstændig genialt koncept. Jeg vil straks bestille 600 flasker og spare 26970 kr. Med det beløb, jeg derved får foræret, bliver det jo gratis at købe vin i lang tid fremover :hurra:

/Preben

boor

Indlæg af boor » man 31/05-10 22:17

Alternativt kan man jo finde 50 venner og lave et samlet køb :)

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 06/06-10 10:22

Vi fik Fontalloro, Toscana IGT, Fèlsina, 2006 i går (299 kr. hos Domainebrandis, ind imellem på tilbud til 249). Skøn vin =D> Jeg smagte den første gang for ca. 2 måneder siden, og den har faktisk allerede udviklet sig siden da. Fra at have været lidt enkelt smagende og svingende fra start til slut er den nu blevet mere ædel, vinøs og stabil. Stor, flot og klassisk.
Fèlsina's vine kan man altid føre lange diskussioner om hvornår er bedst at drikke, idet de har ry for langt gemmepotentiale. Jeg foretrækker dem helt klart altid relativt unge, fx sådan som Fontalloro 06 er lige nu. Pludselig kan den være lukket ned. Og dels er det så ikke helt til at vide, hvornår den vågner op igen, dels har jeg aldrig haft samme fornøjelse af den eller andre Fèlsina vine i ældre og genopvågnede stadier i forhold til i deres ungdom. Men det er selvfølgelig en smagssag.

/Preben

Besvar