Hvad drikker I lørdag aften?

Har du har noget på hjerte, som du ikke synes hører til under de andre fora? Så skriv dit indlæg her.
Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:
Hvad drikker I lørdag aften?

Indlæg af Preben Nielsen » lør 05/01-08 17:31

Det kunne være sjovt at høre, hvad I drikker rundt omkring på en lørdag aften her midt om vinteren.

Hos os, hvor det har været gråt og bidende koldt hele dagen, kommer der Amarone 2001 fra Brigaldara i glassene. Vi smagte den også sidste år ved denne tid, og jeg syntes den var fremragende.

Hvad med jer? Hvad står den på her lørdag aften?

/Preben

Brugeravatar
TANGLAD
Geografisk sted:Roskilde

Indlæg af TANGLAD » lør 05/01-08 19:52

Har været til barnedåb i dag og har ved den lejlighed fået en hel del øl, gammel dansk, kaffe og pap-vin. Så jeg er egentlig på alle måder mæt.

Hvis jeg skulle drikke noget lige nu ville det blive en kop varm the.

Tommy

Mets

Indlæg af Mets » lør 05/01-08 21:53

Jeg sidder og arbejder på en opgave, så det skal ikke være for voldsomt. Derfor en stille Keller Riesling Qba Trocken, som har været åbnet siden i går og derfor bruset lidt af. Fin lille vin.
Og så kunne jeg ikke nære mig for at åbne er totalt ukendt californisk cabernet sauvignon, som jeg købte i Kvickly i dag til aftensmaden. Jeg købte den af ren nysgerrighed, alene fordi den var fra 1997. Von Strasser, Diamond Mountain hedder den, hvis nogen skulle kende den. Nå, men inde i flasken befinder sder sig en meget viril vin med flot, ikke så dyb frugt. Ingen alderstegn overhovedet :-k Min første tanke var faktisk, om det nu kunne passe, at det var en mere end 10 år gammel vin..
Jeg skal se om jeg kan få tid til en lille note senere.

Søren Kamp

Indlæg af Søren Kamp » søn 06/01-08 00:06

Har netop drukket en for mig sjælden vin i den forstand at det var en oversøisk en af slagsen. Normalt har det ikke den store interesse, men min far havde givet mig flasken med hjem i juledagene da han syntes jeg skulle prøve den.

Pulenta winery, La Flor, Malbec, Argentina 2006.
Meget positiv overraskelse. Ikke en vin der får mig til at konvertere (tilbage) til de oversøiske vine, men ikke desto mindre en lækker og frugtig sag, som på ingen måde kammer over i ribena. Masser af rød frugt, lidt vanilje og god sødme, men også fin syre til at balancere. Fadet er lige i overkanten, men kun marginalt, og da jeg ikke er stor tilhænger af nye fade, kan det være at det bare er mig. Dejlige afrundede tanniner som er fint integrerede. Ikke en vildt kompliceret vin, men ikke desto mindre lækker og ligefrem uden at være vulgær.

I øvrigt Mets, var det 2005 eller 2006 du drak af Keller's basic riesling, og hvordan var den ?

/Søren

Henrik
Geografisk sted:Barbaresco

Indlæg af Henrik » søn 06/01-08 19:09

Lørdag aften hjemmelavet pizza og Barbera d'Alba 2004 fra min afdøde ven Gigi Bianco i Barbaresco. En typisk barbera med masser af frugt og smag.

Sneen lå stadigvæk og begrænsede vores færden rundt på de små veje. I dag søndag har solen skinnet - og meget tydeligt vist hvad begrebet "sori" betyder - solbeskinnet plads....

Brugeravatar
Finn
Geografisk sted:Skovlunde

Indlæg af Finn » søn 06/01-08 23:21

Hej

Lørdag aften stod vores menu også på hjemmelavet pizza, som hos os er en meget tynd dej med lidt tomat sovs og lidt af følgende: stegte auberginer, bagte peber, mozzarella og lidt tørret skinke og så bager vi på sten, en af gangen og spiser, mens den næste er på vej. Den sidste er lidt særlig! Vi ruller en lille håndfuld rosiner ind i dejen og drysser med kanel og sukker. Nej det er ikke en jule pizza, men en kopi af en oplevet i Toscana!!! Tag den !
Vinen var Ca'Linverno, Monte Zovo, Verona, saft og kraft mum!

Søndag stod den på Kikærtesuppe som i Toscana, med dryp af årets nyehøst af oliven olie, Villa Cilnia købt hos Fiasco. Det er en vidunderlig måde at få duften af nyhøstet oliven lige i fjæset.
Vinen var Brunello di Montalcino 2000, Poggio Cavalli.

Bedste hilsener
Finn

http://www.cancer.dk/Opskrifter/supper+ ... oscana.asp
www.villacilnia.com
www.fiasco.dk
Senest rettet af Finn fre 11/01-08 17:09, rettet i alt 1 gang.

Mets

Indlæg af Mets » søn 06/01-08 23:23

Søren Kamp skrev:I øvrigt Mets, var det 2005 eller 2006 du drak af Keller's basic riesling, og hvordan var den ?

/Søren
2006 og jeg må sige, at det er rigtig god vin til pengene. Den er nu åben på 3. dagen og bliver bedre og bedre.
Den har en meget lys farve med grønligt skær. Næsen er lidt tilbageholdende på dag 1, men giver mere og mere fra sig i form af gylden citrus, hyld og en meget klar og stringent mineralitet. Der er en lille sødme i smagen, selvom den er 'trocken' og her dominerer lidt mere varme og måske lidt eksotiske toner end i næsen.

Søren Kamp

Indlæg af Søren Kamp » fre 11/01-08 17:06

Lige for at følge op på Kellers Riesling trocken 2006.
Jeg har nemlig drukket en flaske over de sidste par dage og kan kun være meget enig i dit indtryk af vinen.
Du kalder det en fin lille vin, men jeg vil nok kalde det en stor lille vin ;) for det er faktisk utroligt så ren, fin og præcis denne riesling er !
Den imponerer med sin ligefremhed og lettilgængelighed uden at være kedelig.
Duften er utrolig frisk og lækker, masser af citrus og honning. I munden er der mere af det samme, men fornemmelsen er overraskende cremet og - som du også bemærker - så har vinen en overraskende sødme, dog uden på nogen måde at være vammel. Meget skarp og fint balanceret syre der sidder lige i skabet. Flot vin til kr. 63,-.
Det eneste vinen mangler er en sommerdag på terrassen til at matche den ;)

PS: jeg regner med at smage lidt mere af Kellers 2006 sortiment i løbet af januar, selvom vejret ikke lige er til det, så er hans riesling spätlese -S- og RR klar på køl, begge i 2006 version.

Mets

Indlæg af Mets » fre 11/01-08 18:11

Hej Søren,
Vi er ret enige om vinen. For eksperimentets skyld lod jeg en sjat være i flasken for at følge den videre, og det var faktisk først på dag 5-6, at den primære frugt forsvandt og tertiære noter, som ikke klædte den specielt, begyndte at indtræde. Imponerende af en vin i den prisklasse. Jeg har i øvrigt også andet Keller liggende, bla en Kirschspiel GG 2006 som jeg har planlagt at smage relativt snart - inden den lukker ned :blink: Vi må lige følge op hver især.

I aften forsøger jeg mig i øvrigt med at lave agerhøns, så der skal noget bourgogne til. En Beaune Greves, 1. cru fra JM Morey, 1998. Ikke topnotch bourgogne, men i et prisleje hvor jeg kan være med (165 på tilbud hos Løgismose, normalt 220). Den er lige åbnet, og proppen var helt gennemvædet, så det var med bange anelser, jeg tog det første snif. Heldigvis fejlede næsen intet. Faktisk er den glimrende med modne toner at lidt stald og hængt kød. Frugten er stadig intakt, omend der er mere mørke bær over den. Farven flot, lys tranparent. Smagen lover godt med modne toner og glatte tanniner men stadig med fin syre og ok længde. Vinen er moden. Jeg glæder mig til at smage den sammen med mad.

God fredag aften.

Søren Kamp

Indlæg af Søren Kamp » fre 11/01-08 23:31

Spændende med Bourgognen - et område som jeg med sorg i sjælen har lagt på is. Mange store skuffelser og enkelte eminente vinoplevelser, men alle med en pris i den gode ende, og de seneste årgange har ikke gjort noget positivt for forbrugeren hvad det angår ;(

Jeg har også både lidt GG Kirschspiel og Hubacker 2006, som jeg dog ikke havde planer om at åbne lige forløbig. Jeg er helt og aldeles Riesling novice og mit forbehold er udelukkende baseret på hvad andre har skrevet og sagt og så det, at det er topvine, som jo normaler weise er bygget til det lange træk !

Hvis du hiver proppen af en flaske, er jeg selvfølgelig meget interesseret i at høre hvad du synes - både hvad angår den og så aftenens Morey.

God weekend.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 12/01-08 11:03

Søren Kamp skrev:PS: jeg regner med at smage lidt mere af Kellers 2006 sortiment i løbet af januar, selvom vejret ikke lige er til det, så er hans riesling spätlese -S- og RR klar på køl, begge i 2006 version.
Hej Søren

Jeg har smagt de to vine du nævner. Hvis jeg var dig, ville jeg vente. Mine var sjovest dag 2.
Jeg har faktisk haft mest fornøjelse ud af basis udgaven, altså Riesling trocken (som jeg synes er rigtig skøn). Jeg har ikke Rielsing-forstand nok til at sige, hvad de andre kan blive til ved yderligere lagring, men personligt vil jeg hellere dyrke den umiddelbare fornøjelse, der er i Riesling trocken end at sidde og lede efter de finere ting i de andre. Hvis jeg endelig havde flere "S" og "RR" ville jeg helt klart gemme dem noget.
Jeg har også Kirschspiel og Hubacker 2006 liggende, men dem prøver jeg at holde mig fra noget endnu.

Og så er det jo lørdag igen. I aften skal det være det bedste toscanske, så vi snupper os nok en af vores top-favoritter: Poggio Rosso, Chianti Classico Riserva, San Felice, 2000.

/Preben

Brugeravatar
Finn

Indlæg af Finn » lør 12/01-08 12:19

Preben Nielsen skrev:Og så er det jo lørdag igen. I aften skal det være det bedste toscanske, så vi snupper os nok en af vores top-favoritter: Poggio Rosso, Chianti Classico Riserva, San Felice, 2000.
/Preben
og så er den lige test vinder i dag i Berlingern.
Bilka 99,- :fred:

Finn

Brugeravatar
TANGLAD

Indlæg af TANGLAD » lør 12/01-08 14:33

Tilykke med din vin i aften Finn. Sådan én San Felice Poggio Rosso gad jeg godt at drikke i aften. Har en liggende, men det skal ikke være i aften den skal nydes. Gid jeg havde 12 flasker af den.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 12/01-08 14:56

TANGLAD skrev:Gid jeg havde 12 flasker af den.
Hej Tommy

Den er på tilbud i Bilka i næste uge til 99 kr. Jeg har dog fra et par sider hørt, at de der aktuelt sælges ikke smager helt som dem man kunne købe i Netto oktober 2006. Men om det har drejet sig om flaskevariation, tilfældigheder eller andet, kan jeg jo ikke vide noget om.

I øvrigt forstod jeg da ikke på Finn, at han havde tænkt sig at drikke den også :blink:

/Preben

Brugeravatar
Finn

Indlæg af Finn » lør 12/01-08 15:51

Preben Nielsen skrev: I øvrigt forstod jeg da ikke på Finn, at han havde tænkt sig at drikke den også :blink:
/Preben
...det ved jeg ikke, da jeg skal ud til gode vender og spise og som Hans-Ole siger om Italienske vine, så et det dem der begynder med A eller B der er vær at satse på, så det tror jeg ikke :flov:

god lørdag aften
Finn

Besvar