"Smagen sidder i hjernen" - Frédéric Brochet

Har du har noget på hjerte, som du ikke synes hører til under de andre fora? Så skriv dit indlæg her.
Besvar
sandra3000
Geografisk sted:København
"Smagen sidder i hjernen" - Frédéric Brochet

Indlæg af sandra3000 » søn 06/04-08 14:34

I dagens udgave (søndag d. 6. april) af Berlingske's M/S, skriver Søren Frank om Frédéric Brochet og hans "filosofi" - blandt andet at ALLE mennesker, ikke kun garvede vinanmeldere, kan smage og bedømme en vin, og at der ikke findes en "rigtig løsning" - og at oplevelsen af en vin er meget psykologisk forbundet. Måske husker I den nylige konklussion af en undersøgelse: at "dyr vin smager bedre".
Nu har han jo mange synspunkter og konklussioner, så i stedet for et langt referat, har jeg gjort mig den lille ulelighed at finde linket :) : http://www.berlingske.dk/article/200804 ... 704050036/.
Jeg var til foredrag med ham i nogle lokaler i Kødbyen sidste måned, hvor jeg blev fortalt om samme filosofi. Og jeg synes mange af hans pointer giver god mening. Grunden til jeg kommer ind på dette er også, at det ligger i god forlængelse af denne debat: http://vinsiderne.dk/debat/viewtopic.php?t=60, efterhånden som den udviklede sig, nu også til en spændende undersøgelse :)

/Sandra

Søren Kamp
Geografisk sted:Roskilde

Indlæg af Søren Kamp » søn 06/04-08 22:04

Der er en artikel om selvsamme emne i den udgave af vinbladet der lige er dumpet i postkassen hos mig. Spændende læsning.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 10/04-08 18:28

Hej Sandra

Mange tak for linket. Rigtig spændende læsning - der nok kunne inspirere til en debat om det ene og andet :tommelop:

/Preben

Brugeravatar
TANGLAD
Geografisk sted:Roskilde

Indlæg af TANGLAD » fre 14/11-08 11:02

Spændende læsning.

Sikke en masse penge vi kan spare ved at droppe de dyre vine, og så rende rundt med bind for øjnene og drikke bililge vine, og så bare forestille os at det er en dyrere Grand Cru.

Men alligevel: Det viser jo med tydelighed at vores passion med vin rækker langt ud over smagen/duften alene, og det er da dejligt at vi bruger flere sanser, humør, lyster og tanker når vi nyder vores vin.

Tommy

Besvar