At udveksle vin og overraskes

Har du har noget på hjerte, som du ikke synes hører til under de andre fora? Så skriv dit indlæg her.
Besvar
Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:
At udveksle vin og overraskes

Indlæg af Preben Nielsen » man 28/01-08 22:49

Jeg tilstræber selvfølgelig at drikke vine, som jeg kan lide, men jeg synes også det ind imellem er interessant at få noget, som jeg ikke lige selv ville have fundet på (eller normalt ville være gået uden om).

Min tandlæge og jeg deler interessen for vin, og vi har flere gange udvekslet en flaske under det halvårlige tjek af bisserne. Sidste gang havde vi - efter et par lidt dyrere runder - aftalt, at udveksle god dagligvin, og jeg havde medbragt Domaine de Fontenille, Côtes du Luberon, 2004, som jeg har omtalt ved flere andre lejligheder. En favorit-vin til 60-70 kr.
Tandlægen havde ikke lige kunnet finde en dagligvin, han ville præsentere mig for, så han havde taget en gammel Bordeaux med, som han havde givet et nogenlunde tilsvarende beløb for år tilbage: Ch. Talbot, Saint Julien, Grand Cru Classé, 1991. Ja, 1991!

Det var godt nok med bange anelser jeg åbnede den. Især da han havde sagt, at det nok havde været bedre at drikke den for et par år siden. Så vinen blev åbnet en mandag aften uden hverken de store forventninger eller luksus på tallerkenen. Og med en reserve-vin i baghånden.

Men det var sørme en flot vin! Fra første til sidste dråbe. Moden selvfølgelig, men ikke den mindste smule træt. Fuld af sødme, fin balance og med den type elegance og stil som ikke findes i andet end Bordeaux vin.

Vi har kun 4-5 Grand Cru Classé Bordeaux vine tilbage. En uddøende epoke på vores vinhylder. Vi kan smaddergodt lide den type vin. Men med det prisvanvid, der har udfoldet sig de sidste mange år, ryger en del af sympatien. Grådighed er ikke kønt. Det er frastødende.

Nå, men vinen var god. - Tak til tandlægen :)

Og så kan ideen da anbefales: Byt en gang imellem en flaske vin med en der har en lidt anden vinobservans - og som samtidig har forståelse for og respekt for din. Det kan give svipsere (men det kan de selvvalgte vine jo også) og også uventede og gode oplevelser. :drikke:

/Preben

Brugeravatar
Morten Sørensen
Geografisk sted:Aalborg

Indlæg af Morten Sørensen » man 17/03-08 23:08

En rigtig god historie :) Så kan jeg sikkert gæde mig til den 98'er jeg har liggende i køleskabet. Talbot plejer ikke at skuffe. Det med Bordeaux cru classé og de vanvittige priser er helt rigtigt, det er synd for Bordeaux vin og det er med til at få os til at vende blikket imod andre dele af verden (og andre dele af Frankrig, hvilket måske ikke er så tosset endda!).

Jeg har lige købt 3 flasker Chateau Petit Mayne Pomerol 2005 i Føtex i dag, var på tilbud, kun i dag, til 89 kr. Jeg kunne aldrig finde på at smage på én af dem allerede nu, jeg er sikker på det er totalt utilnærmeligt, men om et års tid ryger hatten måske af den ene. Jeg ved det lyder skørt for mange, men hvornår får man ellers muligheden for at købe noget godt Bordeaux vin fra den meget roste årgang 2005 til en overkommelig pris? Det skal blot gemmes i lang tid..

Besvar