Hvordan ser en helt almindelig vinuge ud rundt omkring?

Har du har noget på hjerte, som du ikke synes hører til under de andre fora? Så skriv dit indlæg her.
Rasmus
Geografisk sted:Søborg

Indlæg af Rasmus » fre 17/09-10 14:40

Preben Nielsen skrev: Generelt tror jeg man skal være meget heldig for at finde fornøjelig Barbaresco under 100 kr. (på tilbud).

/Preben
Havde gæster i går og havde trukket to forskellige barbaresco'er til under 100 kr. op, hvor den ene afgjort var fornøjelig. Det var Bramos reserva 2003 indkøbt i Skjold Burne til 80 kr. for nogle måneder siden. Den havde en kraftig duft og smagen var fyldig, frugtig og fløjsblød. Meget glimrende faktisk og et scoop til den pris, hvis den kommer på tilbud igen.

Bagefter standard-barbarescoen fra Vignaiola 2005 købt til 90 kr. i Super Best. Den har fået fin omtale rundt omkring, men efter min mening var det en ualmindelig sløj omgang der slet ikke er pengene værd. Den var meget lukket og duftede ikke af meget og smagen var tyndbenen uden meget frugt og til gengæld mange tanniner - har knap en halv flaske tilbage så i aften må tiden vise, om den vinder ved at få mere luft.

Hjemme hos mig er det ikke altid at der er vin på bordet i hverdagene - kun når der er gæster eller anden grund til det.

Drak i øvrigt et glas af Nettos billige alsace vin sylvapino der var i overskud fra noget madlavning. Det er egentlig en ganske glimrende vin til 30 kr. Smager af sit område og smager samtidig godt. Hvad mere kan man forlange til de penge?

Flemming
Geografisk sted:Odense

Indlæg af Flemming » fre 17/09-10 16:07

Preben Nielsen skrev:
Flemming skrev:Kan blot være jeg har været meget uheldig,men mener ikke flasken/vinen lugtede af prop.
Jeg tror ikke du har været uheldig. Jeg har også på et tidspunkt smagt den, godt nok i den lidt mistænkelige årgange 2003. Søren Frank gav den i Berlingske i sin tid 5 stjerner ud af 6 mulige, hvilket lokkede mig. Ringe vin, som jeg oplevede den (2 stjerner ud af 5). Vinen blev siden kritiseret voldsomt i Politiken. Mao. Søren Frank er den eneste som jeg indtil videre har set omtale den positivt.

Generelt tror jeg man skal være meget heldig for at finde fornøjelig Barbaresco under 100 kr. (på tilbud).

/Preben
Hej Preben, dejligt at høre det ikke bare var mig, min vurdering ville nok ligge et sted mellem 1 eller 2 stjerner,og var faktisk også efter omtale fra Berlingske.
Ellers godt med tippet om prisen på Barbaresco,den tager jeg med i baghovedet til næste gang. :-)

Flemming
Geografisk sted:Odense

Indlæg af Flemming » lør 02/10-10 18:55

Hejsa her på siden.

Så stod det igen på en Italiensk vin,prøvede med en Tenute Rubino Visellio 2006 "primitivo salento" til prisen på 169,- Hos H.J.Hansen vil jeg mene at det er en overpris, idet at vinen er meget alkohol domineret... duften var meget vag og nærmest ikke eksisterende...smagen domineret af alkohol-pepper,med små svage strejf af jordbær og kirsebær.

Kan også være det blot er en vin som skulle ligge 10 år mere før den skulle være smagt,men har et eller andet sted svært ved at se det skulle være sådan...især da jeg har drukket den over 2 dage.
Men tager gerne imod vise ord :-) fra jer mere øvede medlemmer.

Flemming

amarone
Geografisk sted:Århus

Indlæg af amarone » ons 27/10-10 17:39

Inden for den sidste uge er det blevet til 2 ret så atypiske italienere.
Faktisk mindes jeg nærmest ikke 2 italienske vine, som har smagt så lidt af Italien, som disse (og så lige i træk).

Det startede med en:
"Siblio" (på syrah) fra Lazio (2008) - Superbest (af og til fås den til en flad 50`er - ellers er det vist 70/80 kr.)
Det må næsten være være "drille-blindsmagningsvin nr. 1". Man tror, at det er alt andet end italiensk. Et bud på noget australsk ligger dog nok forholdsvist lige til højrebenet.
Men i øvrigt ellers rigtig velsmagende og med god valuta for pengene - altså blot meget ringe typicitet (og køber man ikke ellers italiensk, for også at få den "italienske tone" med? Jeg gør da som regel :-)

Nr. 2 vin som jeg har smagt i den forgangne uge er en "Rosso Veronese, Sergio" fra Michele Castellani, årg. 2005.
(Jysk Vin, 98 kr. - Den har - så vidt jeg husker - tidligere været noget dyrere).
60% Corvina Veronese, 20% Cabernet, 20% Merlot.
Virkelig flot kvalitet. Aldeles vellavet og drikkevenlig.
Men igen blev tankerne ledt bort fra Italien. Kunne det være noget chilensk? Noget af den gode Languedoc?
Eller?
Efter at den havde været åben og drukket over en rum tid, var det dog som om, at der nok lige kom et lille vindpust dernede syd fra: En svag hilsen der sagde noget i retning af: Hey, kan du mærke, at der er et eller andet velkendt?
Igen: Rigtig fin valuta for pengene.
Men da måske ikke mindst: En rigtig god opgave til en blindsmagning :-)

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » ons 27/10-10 18:24

amarone skrev:Men da måske ikke mindst: En rigtig god opgave til en blindsmagning :-)
Arhh, er du en af dem, der ynder at servere vine, som ikke er til at gætte? :blink:
Jeg bliver ind imellem udsat for samme "underholdning", fx forleden hvor nogle serverede en sydafrikansk vin, som jeg så skulle prøve at gætte. Chanceløs - har vel smagt 1-2 fl. sydafrikansk de sidste 20 år. Nå, men jeg tror værterne morede sig...

/Preben

amarone

Indlæg af amarone » ons 27/10-10 23:27

Nej, jeg dyrker ikke for alvor det der med blindsmagning - okay da: En gang imellem kan det da være meget sjovt (lige ved de første par slurke). Men det bliver stadigt sjældnere.
For nogle år siden, gik jeg op i det :skaal:
Og det var da stort, når man ind i mellem ramte plet (selv husker jeg det som NOGLE gang - måske lidt flere gang, end sådan som andre vil huske det? :grin:)
I hvert fald var der en periode, hvor jeg syntes, at jeg var ganske skrap til det :tommelop: . Men siden var det som om, at det gik ned af bakke med at kunne decifrere indtrykene rigtigt.
- Måske er det også lidt den gammel kendte med, at jo større "indsigt" detsto mindre finder man så også ud af, at man i virkeligheden "ved/kan".
Og så tror jeg faktisk også, at det i de senere år er blevet en stadig sværrere diciplin. Markedet er jo "eksploderet i atomer" :tommelned: :-))

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 28/10-10 16:03

Det jeg skrev skulle ikke forstås som generel modvilje mod blindsmagning. Tværtimod synes jeg at blindsmagning kan være en både glimrende, sanseskærpende og underholdende ting. Og hjemme hos os praktiserer vi den som en næsten daglig forteelse (men da jeg næsten altid er den der serverer, er det sjældent mig der blindsmager). Det har den virkelig udmærkede funktion, at mindst en af os kan frikendes fuldstændigt fra at være forudindtaget på baggrund af kendskab til hvad der står på etiketten. Meget, meget nyttigt!

Men det irriterer mig når nogle serverer en græsk, rumænsk eller sydafrikansk rødvin til 45 kr. for lige at tjekke hvad jeg kan, når de i øvrigt ved at jeg stort set kun drikker rødvin fra Italien og Frankrig. Eller som en gang hvor en serverede den samme billige og karakterløse franske vin af to meget forskellige glas - og spurgte om jeg kunne gætte hvilken der var fransk og hvilken der var italiensk... :tommelned:

/Preben

asger nielsen

Brunello-smagning

Indlæg af asger nielsen » fre 29/10-10 12:11

Tirsdag i denne uge var det blevet tid til en længe ventet brunello-smagning med nogle gode venner. Fem vine var på programmet:

1. Il Poggione, Brunello 2004. 279 kr.
Meget rank, maskulin vin. Var ikke specielt imødekommende i starten, men efter et par timer kom frugten mere frem og vinen virkede helstøbt. Kraftig tannin, pæn syre, i det hele taget en klassisk, lidt stram sangiovese. God vin, men kræver nok en del tid på flaske endnu.

2. Pertimali, Brunello 2005. 229 kr.
Langt mere charmerende og venlig end den første, men samtidig med de klassiske sangiovese-dyder: Læder,violer, sure kirsebær etc. Virkede meget åben og nem at gå til, vistnok typisk for 2005-årgangen. Skøn vin, svær at modstå, stor drikkeglæde.

3.Siro Pacenti, Brunello 2004. 425 kr.
Brunello i den absolut moderne stil. Meget domineret af fad - for meget efter de flestes mening. Ganske udmærket vin, men det var som om frugten ikke helt kunne hamle op med fadpræget. Måske kommer det med tiden, denne aften var den bare ikke særlig sjov.

4. Ciacci Piccolomini d'Aragona, Pianrosso, Brunello 2004. 350 kr.

Wow. Utrolig lækker vin. Alle var blæst væk af denne. Massiv frugt, meget fin strukur, nærmest cremet og blød i munden, elegante, afrundede tanniner. Måske en anelse poleret, men den holder friskheden og elegancen fint. En meget helstøbt vin. Den ene halvdel af gruppens favorit denne aften.

5. Pertimali, Brunello Riserva, 2004. 375 kr.
Aftenens anden store vin. En anelse mere reserveret og kølig end den foregående, men også mere klassisk i sit udtryk. Stilmæssigt tæt på normale-versionen i 05, men bare mere af det hele. Større længde, mere kompleksitet, raffinement. Lag på lag af spændende dufte og smage. Nærmest floral i duften. Stor vin. Meget dejlig at drikke nu, men sikkert endnu større om 5-6 år.Den anden halvdel af selskabets favorit.

Konklusion: Store, imponerende vine, der dog også skal betales. Det bedste køb må klart være Pertimali 05 til 229 kr. [/i]

amarone

Indlæg af amarone » lør 13/11-10 19:27

Forstår dine betragtninger over dem der lige skal "afprøve" dine blindsmagnings-færdigheder, Preben :tommelop:

- Det var da nogle giftige nogle, du har haft fat i, Asger.
Mon ikke vi er et par stykker herinde, der godt kunne tænke os at sidde med næste gang. Bare sig til :hurra:

Nå, inden for de sidste - tja, det bliver vel godt 14 dage - har den for mig stået på Donna Y 2006, Rosso Salento, men den er allerede nævnt her på sitet for et par dage siden :-)

Ellers har jeg haft gang i en Barbaresco fra Marcarin Pertinace, årg. 2000.
Den blev i sin tid købt hos Vinoble (normalpris 199. Den var på bud).
Den havde noget af det rigtig gode smør/karamel-agtige i næsen, men smagen haltede noget efter. Lidt for tyndbenet. Godt den var på bud. 199 ville have været noget nær et katastrofe-køb. Mener at den var sat ned til det halve. Det går vel lige an.

Så var der en positiv overraskelse at hente i en særdeles prisbillig Vacqueyras fra Domaine de Sandilaure, årgang 2006
Den var købt for 60 kr. i Aldi.
Der var glimrende saft & kraft til prisen - samtidig med, at den var ganske drikkevenlig. Den vandrede ikke bare ind - som nogle Rhone-vine jo gør - med "store træskostøvler" på. Ind i mellem lidt for anmasende for mig
:blink: .
En kollega har i øvrigt også netop smagt den i den aktuelle 2008-udgave og siger GOD for den :skaal: .
Måske jeg skulle prøve den også (eller vente til 09`)?
:skaal:

I dag røg jeg ellers lige på en Barbera d`Alba fra G. Mascarello (04-udgaven). Den blev dog puttet på lager. Håber den er værd at prøve - det burde den vel være. Endnu har jeg ikke vovet mig ud i hans "traditionalist-Barolo", den kunne ellers være sjov at prøve også :glorie:

I morgen er det så tid til smagning (Bichel-vine). Det ser jeg frem til. Plejer at være en god oplevelse :tommelop:

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 13/11-10 22:25

Foregående uge så fra mandag til fredag sådan ud:

Mandag: Barbera d'Asti, Tre Vigne, Vietti, 2008. Et glimrende glas Barbera men lidt dyrt i forhold til performance. 145,00 hos Niche Vine.

Tirsdag: Würzburger Silvaner trocken, Juliusspital, 2009 (Franken, Tyskland), købt hos en købmand i Rothenburg ob der Tauber til 11,99 €. Dejligt glas, som jeg tillod mig at nyde uden at sætte ord på, da vinen ikke skulle anmeldes :blink:

Onsdag: Moulin-a-Vent, Domaine du Penlois, 2008. Ikke det vilde, men købet skyldtes mere lyst til at smage lidt vin fra den producent, som jeg arbejdede hos som drueplukker for mange, mange år siden. 7,50 € hos producenten.

Torsdag: Chianti Classico, Poggiopiano, 2007. Dejlig Chianti. Indtil videre den vin vi har drukket flest af i år. 105,00 hos Rexwine.

Fredag: Brunello di Montalcino, Campogiovanni, San Felice, 2004. Dejligt glas Sangiovese. Ikke en kæmpe vin, men til tilbudsprisen 119,00 i Føtex klager jeg ikke.

Ugen var ret typisk på den måde at programmet både bestod af gamle og "sikre" kendinge og af vine, vi ikke har smagt før. Og af vine købt herhjemme og vine købt på rejse i undlandet.

/Preben

amarone

Indlæg af amarone » man 29/11-10 17:28

I løbet af de sidste 14 dages tid er det blevet til:

Villa Gritti, Amarone (2003), Skjold Burne (vejl. 199).
Fyldig og dejlig vamset. Man fornemmer at den er gjort af godt stof fra et varmt og solrigt år.
Et klart trin over supermarkedernes lavpris-amazoner.

Cortes de Cima2008 (produceret af danskeren Hans Kristian Jørgensen). Druer: Tempranillo, syrah, petit verdot + lokal, 100 kr.
Mørk og fyldig, næsten lidt i retning som en af de gode harmonisk toscaner-vine.
Kender det røde sortiment fra hans hånd. Har i hvert fald smagt dem i 3 udgaver.
07`eren i denne her udgave var betydeligt mere magtfuld & fanden-i-voldsk. Fuld skrue, lidt a-la noget varmblodet sydfransk.
Meget anderledes end 08`eren. Men hver for sig gode.
Prøv hans vine hvis I ikke kender dem (også selv om de er portugisiske).

Dr. Loosen, Riesling 2009 (vejl. 70 kr.)
Der var dejlig blomstereng og lys honning over den.
Dog var den noget sødere end ventet.
I det hele taget havde jeg måske nok ventet en kende mere efter at have læst flere positive anmeldelser af den.

Perazzo 2008 på druen Biancolella (fra øen: Ischia)
Indkøbt på påskens tur til Ischia.
Glimrende sprødhed og syre/sødme i god balance.
Fin til fisk.
Ok til de 11-12 Euro den kostede.

Amarone Zi Ronda 2003. Vejl. 199, HJ-Hansen.
Endnu en amarone som falder rigtig heldig ud i denne årgang. Masser af saft og kraft.
Igen et klart trin over den gængse strøm af “supermarkeds-amarone”.

amarone

Indlæg af amarone » søn 19/12-10 16:13

Amarone fra Pasqua, 2007 (99 kr.).
Ande- og rødkåls-dræberen?
Jeg har aldrig smagt så ung en amarone før. Smagte den blindt sammen med et par andre.
Vi var på herrens mark. Faktisk troede jeg, at det var en eller anden australsk shiraz. Troede ikke, at man kunne blive blæst så meget bagover af en italiener, som det var tilfældet. Faktisk fik man nærmest billeder på nethinden af noget a-la Garfield der er ude at køre bil og stikker hovedet ud ad vinduet.
Så ved I vidst næsten hvilken fornemmelse, vi havde.
Men god var den nu - trods de næsten eksplosive optakter. Lidt efter fandt den/vi nemlig benene at stå på igen. Den faldt lidt til ro og smagte bestemt rigtig godt.
Whau, så meget potentiale i en lavpris-amarone!
Faktisk er jeg ret sikker på, at den godt kunne være god for en tango med både and & rødkål - hvis nogen skulle få lyst.

Jeg har også haft den fornøjelse at genprøve Corvina fra Tinazzi 2006 (vist ca. 100 kr.)- Brugte den på en lille vinglad forsamling. De skulle smage den blindt.
Der blev budt på alt fra “noget australsk” til “noget god Bordeaux“.
Selv synes jeg, at den var lidt mere stramtantet, end jeg husker . Faktisk kunne jeg godt følge “Bordeaux-buddet” (også et strejf af muldjord og vissent løv i duft & smag), men dog stadig god - og lidt utraditionel, ikke-mainstreamsk italiensk.

Det er også blevet til Coop`s Rosso Salento Cuparossa i både 2006 & 2007 udgaven (85 kr.).
2006 var meget drikkevenlig. Pæn frugt, varme og nogen sødme - lidt som en lille amarone. Ganke god.
2007`eren var helt anderledes. Mere stram og ikke rigtig åben. Den ville have godt af 1 år eller 2 mere på flaske.

Og så også La Famiglia, årg. 2007 (119 kr.) fra Vinding Diers er det blevet til. Den er på Nero d`avola, og en smule syrah (og vist en smule af en eller anden lokal drue også).
Godt stof med pæne tanniner. Bestemt.
Det er en forholdsvis international stil. Der var ikke noget der umiddelbart skreg Sicilien. Også den virker dog også som om, at den ville have godt af lidt tid på flasken. Føles lidt lukket i det. Sidder med en fornemmelse af, at det simpelt hen var lidt tidligt at afprøve den - eller også sku` den have været en tur på karaffel.

Besvar