Palari

Har du har noget på hjerte, som du ikke synes hører til under de andre fora? Så skriv dit indlæg her.
Besvar
boor
Geografisk sted:Østerbro
Palari

Indlæg af boor » tors 15/04-10 11:56

Jeg blev inspireret af jeres rosende omtale, og har netop fået leveret to flasker Rosso de Soprano 2007 og en enkelt flaske Palari Faro 2006 .... og glæder mig selvsagt til at smage dem.

Har du (Preben) eller andre der kender dem et bud på hvad de kan klare/ikke klare i madsammenhænge?

Din beskrivelse af den burgundiske elegance for mig til at tænke at en relativ simpel måske ikke al for tung ret er vejen at gå?

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 15/04-10 12:53

Jeg får også leveret i dag, er spændt på at smage dem "rigtigt".

Min fantasi går i retning af et stykke godt og magert kalvekød og mildt, ikke groft smagende tilbehør, dvs. hellere courgetter end peberfrugter, hvis du forstår. Bagte rodfrugter kunne sikkert også være ok. Tomater vil jeg gå uden om. Jeg tror ikke, at jeg i første omgang vil krydre noget som helst med andet end salt og peber. Hvad jeg så finder på i anden omgang, når jeg har lært vinene lidt bedre at kende, vil vise sig, men jeg går ud fra forsigtighedsprincippet. På den anden side tror jeg heller ikke man behøver være overforsigtig (det kan jeg godt selv være en gang imellem, hvis jeg er bange for at "smadre" en vin), for vinene har også noget kraft og smag i sig. En slurk mens man kokkererer giver hurtigt svar på, hvor meget krydderi man skal vove.

Mht. tyngden vil jeg bestemt mene de kan klare en ikke for voldsom sovs - eller jeg bør måske sige sauce :) - med fløde, mens jeg ville finde fx en sammenkogt ret stilmæssigt malplaceret. Decideret tung mad tror jeg ikke vil klæde dem.

Jeg håber du kan bruge svaret til noget. Lad mig høre hvordan det går, når du får prøvet. Spændende med noget helt ny vin :D

/Preben

boor

Indlæg af boor » tors 15/04-10 13:24

Tak for svaret.... jeg havde selv tænkt noget i retning af kalveculotte med en skysauce, så det flugter jo meget godt med dine tanker.

Det bliver spændende..... rapport følger når jeg har fundet en anledning til at knappe en op :) !

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 22/08-10 11:21

Jeg gensmagte vinen i går, denne gang ved middagsbordet, og jeg synes bestemt den var glimrende, men ikke helt på højde med min oplevelse til smagningen i marts, hvor den var helt oppe og ringe. Strukturen er ekstremt elegant, og den har også nogle meget fine overgange mellem lys og mørke, hvis man "lytter" godt og dvæler ved smagen. Så de aspekter var helt i top, men smagen var ikke helt på niveau i forhold til marts. Og Helle syntes den var forfærdelig! Jeg kan ikke huske hvornår vi sidst har været så uenige om en vin. I og med at den åbenbart kan opleves så forskelligt, er jeg spændt på at høre din oplevelse, boor, når du en gang får smagt vinen.

Du spurgte oprindeligt til maden, og jeg serverede den til tynde skiver stegt kalveinderlår, stegte champignon og skivede ovenbagte kartofler med en lille smule timian, altså helt enkelt og mildt. Og faktisk synes jeg at selv med den mad gjorde vinen sig bedst alene, da dens sarte og fine struktur og dens subtile udvikling i munden fra lys og overflade hen mod mørke og dybde er tydeligst, når vinen får lov at spille alene og uforstyrret.

/Preben

boor

Indlæg af boor » søn 29/08-10 09:11

Så fik jeg smagt den, og den er meget speciel, men også meget god. Den skulle dog lige have lidt tid i glasset før den gik fra at være interessant til rigtig god :D

Jeg kan godt tilslutte mig oplevelsen af dens burgundiske struktur. Den er i hvert fald let og elegant, men så har den samtidigt det her meget krydrede og specielle udtryk i både næse og mund. Egentlig mere krydret end frugtig. Synes den havde en masse kryderurter, måske lidt oregano? og så havde den noget i næsen som var meget dominerende. Ikke sikker på hvad det var, men fik mig til at tænke på cactus saft? :-k

Efter lidt tid i glasset fik den lidt mere fylde og bedre samling på alle indtrykkene og var et dejligt glas man både kunne drikke med stor fornøjelse og lethed, men også stikke næsen i og lede efter nye komponenter. Utrolig kompleks. Fedt at der stadig er nogen der laver vin, der er så markant anderledes end det meste (og som tilmed også smager godt).

Jeg drak den primært uden mad, men fik et glas til en klassisk pizza, det gik fint på trods af tomatsovsen, som dog var mild, men maden skyggede nok lidt for kompleksiteten! Da jeg sad og drak den tænkte jeg dog at den muligvis ville være lige i øjet til en Minestrone suppe, med sit urtede præg?

Besvar