Top gammel vin: Côte-Rôtie, Brune et Blonde, 1991, Guigal

Har du har noget på hjerte, som du ikke synes hører til under de andre fora? Så skriv dit indlæg her.
Besvar
Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:
Top gammel vin: Côte-Rôtie, Brune et Blonde, 1991, Guigal

Indlæg af Preben Nielsen » tors 15/10-09 23:04

Jeg er, som nogle måske har bemærket, ikke stor fan af gammel vin. Jeg skylder derfor nok at fortælle om en oplevelse, der virkelige sagde spar to. En 18 år gammel vin: Côte-Rôtie, Côtes Brune et Blonde, 1991, Guigal.

Jeg smagte den sidst for 8 år siden, hvor den bestemt var god, men ikke helt oppe og ringe, og grundet den formidable balance var det en vin, som jeg ikke har været bange for at lade ligge, og det har den så gjort i endnu 8 år. Og så var den der! :drikke:

Det er fransk når det er allerbedst, og med en sjælden elegance og fuldstændig naturlig og indlysende harmoni og helstøbthed. Smage af bl.a. mild tjære, tov- og bolværk, lakrids (det var meget kønnere end det lyder), helt balanceret og blid friskhed og fuldstændig smeltede tanniner. De moderate 13% alkohol bidrager i høj grad til en elegance, der desværre er meget, meget svær at finde nu til dags.

I øvrigt endnu et eksempel på at vin helt uden problemer kan opbvares - i dette tilfælde i 14 år - i helt almindelige parcelhuse, hvor temperaturen henover hver af de år, jeg har haft den liggende, har svinget mellem typisk 15 og 21 grader.
Brug pengene på vin i stedet for køleskabe :blink:

/Preben

Brugeravatar
Morten Sørensen
Geografisk sted:Aalborg

Indlæg af Morten Sørensen » søn 18/10-09 00:10

Hej Preben

Interessant. Nu er det ikke alle "parcelhuse" der typisk har mellem 15-21 grader året igennem, mit eget er mere i stil med 18-26 grader (sikkert ikke så godt isoleret som dit, men fjernvarmen er billig her i Aalborg), men hvorom alt er, måske en lidt billig baggrund at nedgradere vinkøleskabe på :rasende:
Nu har Guigals Côte-Rôtie aldrig været billig, heller ikke for 10-15 år siden så vidt jeg husker. Jeg ville være betydeligt skuffet, hvis ikke den vin kunne gemmes i minimum 10-15 år, selv i en middelmådig årgang og i et klædeskab i et "parcelhus". Jeg tror ikke du kan tage det som "bevis" for, at man kan lade en hvilken som helst vin ligge 14 år under de forhold, ej heller at os der har investeret i et vinkøleskab er helt til grin :P

Måske har du ret i, at det bare er glimmer og lir med et køleskab, men det er der på den anden side så meget der er...

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 18/10-09 11:38

Morten Sørensen skrev:Interessant. Nu er det ikke alle "parcelhuse" der typisk har mellem 15-21 grader året igennem...men hvorom alt er, måske en lidt billig baggrund at nedgradere vinkøleskabe på :rasende:
Nu vil jeg først sige, at jeg - som det fremgår - sagde det med et glimt i øjet. Men bortset fra det, så har du selvfølgelig helt ret i, at det kan være svært at holde temperaturen nede i et parcelhus. Vores er bestemt ikke særlig velisoleret. Det føles som om der bliver 40 grader i stuen, når det er rigtig hedt. Men i de år det drejer sig om, har vi været så heldige at have haft en lille rum, der har været reserveret til vin, og der kan temperaturen holdes nogenlunde nede. Hvis ikke vi havde haft det, ved jeg ikke, hvordan jeg havde stillet mig.
Morten Sørensen skrev:Nu har Guigals Côte-Rôtie aldrig været billig, heller ikke for 10-15 år siden så vidt jeg husker. Jeg ville være betydeligt skuffet, hvis ikke den vin kunne gemmes i minimum 10-15 år, selv i en middelmådig årgang og i et klædeskab i et "parcelhus". Jeg tror ikke du kan tage det som "bevis" for, at man kan lade en hvilken som helst vin ligge 14 år under de forhold, ej heller at os der har investeret i et vinkøleskab er helt til grin :P
Uanset pris (jeg gav iøvrigt i 1995 99 franske franc for den, dvs. 112 kr.), så har det ikke været mit ærinde at føre bevis for noget generelt. Og slet ikke at gøre noget eller nogen til grin. Hvis det kan opfattes sådan, beklager jeg. Jeg er såmænd bare glad, hver gang jeg tager en gammel flaske, som har holdt sig perfekt under de omstændigheder, jeg har til rådighed. Og det er da sket adslillige gange efterhånden, også med Bordeaux-vine, som jeg anser for sartere end Côte-Rôtien, som jeg er enig med dig i sikkert kan holde til lidt af hvert. Så jeg synes stadig, det fortjener at blive fortalt, at det kan lade sig gøre at opbevare vin på denne efter bogen ikke ideelle måde og stadig have mulighed for at høste vine, der er i perfekt stand efter så mange år. Måske det kan give andre, der opbevarer under lignende omstændigheder lidt ro i sjælen :)

/Preben

Brugeravatar
Morten Sørensen
Geografisk sted:Aalborg

Indlæg af Morten Sørensen » søn 18/10-09 17:40

Det har du selvfølgelig ret i Preben, historien fejler ikke noget. Jeg er iøvrigt også selv stor fan af "moden vin", når jeg en sjælden gang har muligheden :)
Jeg tror de fleste er i stand til at opbevare vin på en fornuftig måde, bare de ikke gemmer den over emhætten eller køleskabet i køkkenet :hurra:

Besvar