Vedr. italiener-program fra DR1

Har du har noget på hjerte, som du ikke synes hører til under de andre fora? Så skriv dit indlæg her.
Besvar
amarone
Geografisk sted:Århus
Vedr. italiener-program fra DR1

Indlæg af amarone » tors 26/02-09 21:21

Ja, egentlig har det her jo ikke SÅ meget at gøre med vin.
Det har dog en del at gøre med Italien.
I hvert fald følte jeg mig faktisk ganske godt underholdt af nedestående program (yes, jeg tør indrømme det :skaal: :hurra:)
For de af jer, der ikke så det, er der endnu en chance på lørdag (i alt 4 dele, så vidt, jeg husker)

16.10 Min italienske drøm (1)
4 danske par får chancen for at afprøve drømmen om at eje og drive et Bed & Breakfast i Italien. I 8 uger skal de leve sammen i en lille italiensk landsby, hvor de både skal renovere det kommende Bed & Breakfast, men også gøre deres bedste for at integrere sig blandt italienerne. I sidste ende er det nemlig et hemmeligt råd, bestående af lokale borgere, der afgør hvilket par, der skal blive i byen.
I dette afsnit siger parrene farvel til familie og venner i Danmark og drager til Italien, hvor de ser det hus de skal istandsætte. Parrene bliver allerede fra første færd mødt med en udfordring: De skal nemlig invitere en række lokale borgere til frokost - også selvom ingen af parrene snakker italiensk...endnu.
Sendt første gang 26.2.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 26/03-09 22:13

Glimrende tip, amarone.

Jeg er normalt storhader af den type af tidens TV programmer, der går ud på at dømme folk ude, sådan som det, som jeg har forstået det, også handler om i det her program. Men jeg er de sidste par uger krøbet ind i sofaen og har set med, og nu ikke længere på sidelinjen. Dels fordi det italienske trækker i sig selv, dels fordi det er spændende at se hvordan mødet mellem dansk og italiensk sjæl og nationalkarakter spænder af.
Selv om jeg synes jeg kender ganske meget til italienske forhold efterhånden, så lærer jeg virkelig noget af at høre italienerne i udsendelsen udtrykke noget om deres værdier, det der driver dem, om hvordan de oplever danskerne, og det som kan konflikte med det danske og den anden vej rundt.
Bl.a. synes jeg, at jeg i aften lærte noget om, hvad det er der gør, at jeg altid føler mig velkommen og godt tilpas og set, når jeg møder italienerne. Om jeg så bare går ind i en forretning og ud igen 1 minutter senere uden at have købt noget, så føler jeg mig godt og venligt behandlet. Tit bare fordi de siger "buongiorno" og "arrivederci" som om de mener det. I modsætning til den kølige ugæstfrihed, som vi ofte møder hinanden med her til lands.
Udsendelserne giver et godt indtryk af disse "kultursammenstød" som bunder i væsensforskellige normer for hvad der er vigtigt og ikke vigtigt her i livet, når vi omgås hinanden.

Der er vist et par udsendelser tilbage endnu. Også jeg anbefaler.

/Preben

Besvar