Vinkøleskab i mindre rum og varme

Hvis du vil vide mere, så spørg. Måske en eller flere af brugerne har den viden eller de erfaringer, du efterspørger.
Alle spørgsmål til andre brugere kan stilles her.
Besvar
AndersHolm
Vinkøleskab i mindre rum og varme

Indlæg af AndersHolm » tors 20/10-16 10:13

Hej

Jeg har endeligt fået et vinkøleskab til min vine. Jeg har placeret det i vores depotrum, der er et mindre rum på 4-5 kvm. uden vinduer, men med genvex. Modellen jeg har købt er et Caso WineMaster 126.

Jeg oplever desværre at rummet er blevet noget varmere siden vinkøleskabet er kommet på plads. Normalt er der en temperatur på 18 grader i rummet, men nu ligger den nærmere på 24-25 grader.

Jeg har overvejet forskellige muligheder angående øget ventilation, skifte til et andet vinskab eller placere det i et andet rum.
  • Har i haft en lignende udfordring, og hvis i har hvad har i så gjort?
  • Kan i anbefale et andet vinskab, der ikke genererer så meget varme?
På forhånd tak :)

/Anders

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Re: Vinkøleskab i mindre rum og varme

Indlæg af Preben Nielsen » søn 23/10-16 22:49

Velkommen til :)

Jeg har ingen erfaringer med vinkøleskabe, så jeg bruger bare almindelig logik i det følgende uden at vide, hvor langt den holder i praksis.

Det må være forventeligt, at rummet (i dit tilfælde et meget lille rum) bliver varmere, når der står et køleskab i det. Den varme, der er for meget af i skabet, skal selvfølgelig afgives til omgivelserne, hvilket i større rum næppe vil kunne mærkes. Når så rummet bliver varmere ved denne varmeafgivelse fra skabet, vil det selvfølgelig også selv med god isolering af skabet påvirke temperaturen i skabet i opadgående retning. Dvs. rummet bliver endnu varmere, fordi der er endnu mere varme i skabet, der skal transporteres ud i omgivelserne. Det energikredsløb ser jeg som en ond cirkel i forhold til temperaturen i rummet, en opadgående spiral. Det kan vel ifølge naturlovene dårligt være anderledes. Hvor meget forskel der kan være på forskellige skabe i den henseende har jeg ingen anelse om. Men man kan ikke komme uden om, at den varme, der skal fjernes fra skabet, nødvendigvis må havne udenfor i skabets umiddelbare omgivelser.

Jeg ved ikke hvad din genvex skal kunne, men min første tanke var, at kunne man lufte ud en gang imellem, ville det hjælpe. Men du har jo ikke noget vindue :-k

/Preben

Besvar