Vingårdsbesøg - del II

Hvis du vil vide mere, så spørg. Måske en eller flere af brugerne har den viden eller de erfaringer, du efterspørger.
Alle spørgsmål til andre brugere kan stilles her.
Kongelunden
Vingårdsbesøg - del II

Indlæg af Kongelunden » tors 22/09-16 20:23

Efter en helt igennem fantastisk oplevelse med Piemonte i sommers – se gerne tidligere indlæg her (http://vinsiderne.dk/debat/viewtopic.ph ... 1&start=15) så går turen mod Piemonte endnu engang :hurra:

Denne gang har vi arrangeret en forlænget weekend i starten af November, med fly til Milano og derefter lejet bil mod Piemonte. Vi har booket ovetnatning i Monforte hvor vi vil have vores ’hovedsæde’ fra torsdag aften til søndag eftermiddag :tommelop:

Jeg er derfor så småt i gang med at planlægge hvad vi skal have af oplevelse denne gang, og det skulle meget gerne blive til en dag i Alba hvor årets trøffel-festival løber af stabelen iløbet af den weekend vi er i området :tommelop: :grin:

Men tanken er naturligvis også at der gerne skulle blive tid til forskellige vinbesøg, naturligvis i Monforte men også umiddelbart med endnu et besøg i Serralunga – jeg er ganske enkelt faldet for Serralunga lakridsen i de barolo’er som vi har smagt :uhm: :skaal:

Spørgsmålet er blot hvilke producenter vi evt skal fokusere på, og jeg tænkte derfor om der måske er nogle her på forum som havde nogle erfaringer og/eller anbefalinger? :-k

Mine umiddelbare forhåndsliste er som følgende:

Producenter i Monforte:
- Giacomo Fenocchio [x]
- Paolo Conterno [x]
- Ferdinando Principiano [x]
- Conterno-Fantino

Disse er valgt umiddelbart grundet at de befinder sig i selve Monforte by (gåafstand fra vores hotel) samt at de umiddelbart alle får gode anmeldelser.

Producenter i Serralunga:
- Schiavenza (måske kombineret med dinner I deres restaurant hvis muligt?) [x]
- Massolino [x]
- Giovanni Rosso [x]
- Palladino
- Ettore Germano

Nogle vil måske undre sig over at Giacomo Conterno ikke findes på ovenstående liste, men jeg tænkte at det nok ikke vil være muligt at have prøvesmagning hos dem – eller for den sags skyld at der ville være særligt store chancer for at vi ville have et par flasker med hjem, priserne taget i betragtning 8-[ Ingen tvivl om at det kunne være en stor oplevelse at besøge Conterno, specielt fordi vingården ligge få hundrede meter fra vores hotel - men som sagt tvivler jeg på at der er muligheder for et besøg for barolo nybegyndere :blink: :rullende:

Jeg ville derfor blot høre om der er nogen der har erfaringer med ovenstående vingårde som jeg kunne bruge til at korte listen lidt mere ned :glorie: Forventningen er at det nok maksimalt bliver muligt med 2 besøg i hver by - derfor er mine "favoritter" (lige pt) markeret med et [x]

Kongelunden

Re: Vingårdsbesøg - del II

Indlæg af Kongelunden » søn 25/09-16 16:23

Så lidt småændringer i mine initielle planer. Kan se via Google maps at hverken Paolo Conterno eller Giacomo Fenocchio ligger i gåafstand fra vores hotel i Monforte :-k :flov:

Til gengæld ligger der to (umiddelbart) små producenter lige omkring hjørnet af vores hotel:

- Renzo Seghesio (http://www.renzoseghesio.com)
- Alessandro e Gian Natale Fantino (http://www.vino-fantino.com/)

Der er ikke megen information omkring disse producenter på nettet, men Renzo Seghesio har dog en dansk forhandler (Lars Bjørn Vinimport - http://www.lbvin.dk), så måske er der nogen her på forum der har stiftet bekendtskab med vinene fra Renzo?

Hjemmesiden for Alessandro e Gian Natale Fantino er til gengæld yderst sparsom, så her er der ikke megen info at hente omkring hvilke vine der udbydes :blink: Men trods alt lidt "spændende" at have mulighed for at besøge de mere 'ukendte' producenter frem for dem man måske støder på hos de større danske importører :glorie:

Nogen der måske kender til vinene fra disse?

Kongelunden

Indlæg af Kongelunden » fre 21/10-16 13:28

Så er programmet nogenlunde på plads til vores kommende weekend-tur til Monforte om små to uger :tommelop:

Efter mange og lange overvejelser er der nu arrangeret besøg hos 3 (reelt 4) forskellige barolo producenter under vores besøg – hvoraf den ene bliver et hurtigt visit hos Guido Porro blot for at købe et par enkelte flasker. Efter vores besøg i sommers hos Porro, er vi blevet rigtig glade for de vine vi havde med hjem, både Barolo Lazzeraisco men bestemt også hans Langhe Nebiolo. Begge vine er super elegante og hamrende velsmagende, og specielt et par flasker af hans Langhe vil være fint at få med hjem da alle flaskerne der blev købt i sommers næsten allerede er drukket :glorie: :rullende:

Derudover er der planlagt besøg hos Renzo Seghesio som befinder sig midt i Monforte by, plus vi har arrangeret besøg hos Massolino i Serralunga samt hos Giacomo Fennocchio som ligger lige uden for Monforte by.

Alle producenter er til dels valgt ud fra devicen at de umiddelbart producerer Barolo på traditionel vis, hvilket i min forståelse betyder relativt lang vinifikation og ikke mindst lagring på store barriques. For Fenocchio er vinifikation på hele 40 dage for de fleste af hans vine, mens vinene hos f.eks. Renzo Seghesio har kortere vinifikation (10-15 dage) men lagres op til 4 år på store fade. Således skulle der være mulighed for os a prøve vine der er produceret på lidt forskellige måder, samt produceret i forskellige områder (Monforte vs Serralunga) :skaal:

Dertil skal lægges, at Monforte næsten har flere restaurenter end indbyggere (overdrivelse fremmer forståelsen siges der :)). Ihvertfald skulle byen byde på rig mulighed for at smage de lokale retter, og derfor har vi også booket bord hos f.eks. Da Felicin som ofte fremhæves som en af de bedre restaurenter i Piemonte, samt have en helt fantastisk vinkælder til rådighed: :uhm:

http://www.felicin.it/en/restaurant-lan ... ne-cellar/

Hebu

Indlæg af Hebu » tirs 25/10-16 12:42

Det lyder rigtig spændende. Ja, Piemontes vinområder er så absolut et besøg værd, og så endda efter min mening (sammen med Mosel) et af de smukkeste. Så god tur derned.
Uden at skulle gøre mig klog og/eller belærende tror jeg det med vinifikation, du skriver, er for unuanceret, da det er et mere overordnet begreb for vinvinfremstilling. Jeg mener, man i denne forbindelse må skelne mellem to processer: Den alkoholiske gæring og så macerationen (kontakten mellem most eller vin og drueskaller/kerner/stilke) , hvor der udtrækkes farvestoffer og tanniner. Hos de "traditionelle" modernister foregår macerationen over relativ kort tid, men ved noget højere temperatur(er), hvorved man får en mørkere, blødere og hurtigere drikkemoden vin. Derudover er der jo så historien om brug af barrique(s).
Men som sagt: Jeg er ikke ekspert - husker bare noget i den retning.
mvh/Henrik

Kongelunden

Indlæg af Kongelunden » tirs 25/10-16 19:18

Hej Henrik.
Jeg må ærligt indrømme, at jeg desværre heller ikke er ekspert på de enkelte steps i selve barolo produktionen :flov: :glorie: :)

Men du har fuldstændig ret i, at betegnelsen vinifkation er en simplificeret beskrivelse fra min side - den dækker som jeg også forstår det over netop de elementer som du nævner, bla gæringeren samt macerationen. Men eftersom jeg ikke er 100% sikker på hvad der er op og ned for de forskellige producenter, samt at det desværre ikke står specificeret hvad længden af vinifikationen dækker over på de forskellige producenters hjemmesider, slog jeg det hele sammen under et ord :grin: :blink:

Bla har jeg modtaget info fra Giacomo Fenocchio om at de laver en barolo i gammelklassisk stil, hvor vinifikationen foregår over 90 dage - men jeg har ikke kunnet finde noget info omkring hvad disse 90 dage egenligt dækker over :? :blink: Men uanset hvad, så er dette sikkert en fremragende flaske vin :skaal: Desværre er prisen også derefter, samt at alle flasker vist desværre allerede er helt udsolgt :( :(

Derudover tror jeg også at jeg i mit forrige indlæg fik byttet lidt rundt på barriques og botti :flov: :glorie: . Barriques hentyder vist primært til de mindre franske fade, mens botti skulle være de større hektoliter fade oftest lavet i slavonsk eg - og det er som jeg forstår det primært den sidste type som de udvalgte producenter bruger :grin: :grin:

Hebu

Indlæg af Hebu » tirs 25/10-16 19:47

Jeg blev vist klogere på omtalte dele ved at læse Søren Franks bog (nu bøger), men nu ligger en del nok i en helt tredje bog, nemlig glemmebogen :( .
Har i øvrigt besøgt området i 1995, 2000, 2005, 2010 og burde så ifølge tidskadencen have været der i 2015. men det blev desværre ikke til noget. I 2000 under kælderbesøg hos "Altare-disciplen" og modernisten Revello blev vi omhyggeligt belært inkl. barriquelagring, som jo bl.a. tilfører sødmeagtige elementer som vanilie og kokos.
Sjovt nok besøgte jeg Fennochio i 1995 (også kælder-) og købte Baroli med hjem. Da hed det jo lire og husker ikke priserne, men i da. kr. mener jeg, det var for årgang 1989 og 1990 Bussia (Soprana/Sottana) ca. 56 kr. Købte også to fl. 1982 Riserva og måtte ryste op med godt det dobbelte, så vidt huskes. :skaal:

mvh/Henrik

Kongelunden

Indlæg af Kongelunden » ons 26/10-16 19:15

Hej Henrik.
Jeg har modtaget en prisliste fra Fennochio hvor deres Barolo Bussia i dag koster 27 euro (~200 DKK), så der sket noget af en prisudvikling på vinen siden du besøgte gården i 1995 :grin:
Må jeg have lov til at spørge hvem din(e) favoritproducent(er) er? :) Eftersom jeg stadig er en novice på både Piemonte samt indenfor Barolo vinene er det altid sjovt og lærerigt at høre hvad andres præferencer og erfaringer er :blink: :skaal:
Hilsen,
Michael

Hebu

Indlæg af Hebu » tors 27/10-16 21:02

Jeg har slet ikke erfaring nok i Nebbiolo til at udtale mig om favoritter. Jeg er ikke generelt tilhænger af bestemte stilarter, men kigger meget på subjektiv oplevet kvalitet i forhold til, om jeg finder balance i vinen. Det kan være i både "trad." og "moderne" ting, såvel i billigere som i dyrere topversioner. Men Nebbiolo er jo lidt af en trold og kan "snyde", fordi nogle skal have masser af tid for at slippe den værste tannin. P.t. har jeg forskellige ting i kælderen fra årgang 2001 og frem til 2011. I toppen har jeg eks. med stor nydelse drukket/smagt så forskellige udtryk som Altare (Arborina), Rob. Voerzio (Brunate), Gaja (Conteisa), Sandrone (Le Vigne + Cannubi), Giacosa (Rocche del Falletto - Ris.), G. Conterno (Monfortino). Men her er vi så også et godt stykke fra "hverdagsvine". :uhm:

vh/Henrik

Kongelunden

Indlæg af Kongelunden » søn 13/11-16 19:52

Jeg tillader mig her at gengive en kort beskrivelse af vores nyligt overståede tur til Piemonte.

Turen startede med afgang fra Kastrup torsdag eftermiddag, med ankomst i Malpensa lifthavn cirka kl 19 hvorefter turen gik mod Monforte by i lejet bil. Vi ankom kort før kl 22, og fik tjekket ind på hotellet La Felicin uden dikkedarer. Selvom klokken var blevet et stykke over 22, besluttede vi os for en hurtig aftentur ud i byen blot for at få lidt aftenstemning:

Billede

Næste morgen efter en lækker morgenmad på Felicin gik turen rundt i Monforte by for at se lidt nærmere på de lokale omgivelser. Selvom vejret desværre ikke var helt med os, så fik vi set hele byen fra top til bund (i ordenes reelle betydning da Monforte spænder en del højdemeter fra Kirken på toppen til torvet i bunden :D ):

Billede

Det først glas nebbiolo vin blev nyt til middagen, som blev indtaget på restaurent Oseria dei Catari, som er en super-hyggelig restaurent med lækker mad (ihvertfald hvad vi fik serveret). Til maden blev der nydt en ½ flaske Nebbiolo d’Alba fra Prunotto – en lækker vin som passede super til maden:

Billede

På vores rundtur i byen kome vi også forbi Conterno Fantino som ligger næsten inde i byen. Vi havde dog ikke aftalt besøg hos denne producent. Ligeledes lå Giacomo Conterno ved siden af vores hotel (Felicin), men her var vi heller ikke forbi andet end for liiige at tage et hurtigt billede - uanset hvad så kan man roligt sige, at I monforte ligger producenterne som perler på en snor og i den grad i gåafstand fra hinanden :tommelop: :

Billede
Billede

Senere på eftermiddagen var vores først vinbesøg planlagt, hos Renzo Seghesio som ligger midt i Monforte by. Vi blev taget vel imod af en medarbejder (husker desværre ikke hans navn :rullende: ), men efter cirka 10 minutter kiggede Renzo Seghesio himself forbi. Han spurgte om vi ikke havde lyst til at køre ud til deres vinmarker sammen med ham, da han netop var på vej ud af døren – hvilket vi naturligvis takkede ja til!

Vi kørte derfor allesammen ud til Renzo’s Pajana vinmark som ligger midt i Ginestra området, og Renzo delte ud af mange interessant informationer. Bla fik vi at vide, at efterårsfarverne på bladene viser hvilke druetyper der er plantet – nebbiolo vinstokke giver udelukkende gule blade, mens f.eks. barbera vinstokke giver røde blade – og tilsammen giver dette en fantastisk farve-palette i hele Piemonte området:

Billede

Ligeledes tog Renzo os med hen til vinstokkene på Pajana, hvor der stadig hang enkelte vinklaser tilbage til trods for at høsten var overstået. Så Renzo plukkede et par klaser og gav os dem til spisning, hvilket vi nød i stor stil – og jeg må indrømme at disse stadig friske nebbiolo druer bestemt smagte fremragende:

Billede

Tilbage på Renzo’s vingård blev vi ledt op i smagelokalet, hvor 3 flasker ventede på os. Renzo’s Barbera, hans Ruri Langhe Nebbiolo (2012) samt Barolo Pajana (2009). Alle tre fremragende vine lavet på traditionel vis, men specielt Langhe og ikke mindst hans barolo var fremragende – så der skulle bestemt et par flasker med hjem af hver :

Billede

Efter dette besøg blev der slappet lidt af, men inden vi skulle nyde en god middag på Restaurent Felicin blev det lige til et besøg p Barolo Bar i Monforte hvor et enkelt glas af Principiano’s Serralunga barolo blev nydt. En udemærket vin, til trods for at jeg ikke fat i årgangen, men den virkede lidt ”tung” og fadpræget i det og umiddelbart ikke helt min stil:

Billede

Som nævnt blev aftensmaden nydt på Restaurent Felicin, hvor vi blev forkælet med en 6-retters menu.Til maden blev der nydt en flaske Paolo Scavino Barolo, vel at mæke serveret i de absolut højeste vinglas jeg endnu er stødt på:

Billede

Næste dag kørte vi til Serralunga og gik rundt i denne dejlige by (selvom vejret heller ikke var optimalt denne lørdag). Dagens første stop var hos Massolino som ligger på torvet i Serralunga, og vi starede rundvisningen kl 11:30 som aftalt:

Billede

Efter endt tur var det tid til at smage på lidt forskellige vine:

Billede

Fra venstre; Massolino’s chardonney, Barbera d’Alba. Langhe Nebbiolo, Barolo 2012 standard og Barolo 2012 Parussi. Specielt Langhe plus de to baroli var lækre vine, deres 2012 standard barolo virkede en lille smule mere frugtig end den 2011 som vi har smagt herhjemme, hvilket sikkert skyldes årgangen.

Efter dette besøg var det blevet tid til frokost, som blev indtaget i en lille hyggelig restaurent midt i Serralunga tæt på byens tårn – desværre husker jeg ikke lige navnet 

Dernæst var det blevet tid til turens sidste vin-besøg hos Giacomo Fenocchio:
Billede
Vi blev budt varm velkommen, og blev ledt ind i det intermistiske smagerumme hvor flaskerne stod linet op:
Billede
Vi fik smagt hele paletten, fra Fenocchio’s Barbera d’Alba, Langhe Nebbiolo, plus de to enkeltmarks baroli som ses på billedet – Villero samt Bussia.
Til sidst i smagning havde Claudio Fenocchio også lige en kæmpe overraskelse oppe i ærmet – i form af den brune flaske uden label på ovenstående billede. Flasken viste sig at være hans Bussia 2011 Riserva, hvor der er brugt 90 dages macheration (!!) og som endnu kun er tappet på flaske men først sættes til salg i foråret i stærkt begrænset antal. Men fy for pokker en lækker flaske vin som der var hældt på denne umiddelbart lidt kedeligt udseende flaske !!!! Nammenam...........til dem som har mulighed for det anbefaler jeg bestemt at kigge i retning af denne vin....!!
Efter denne dejlige oplevelse var det tilbage til Monforte, med aftensmad på byens torv og liiige et lille glas barolo mere til maden – denne gang Paolo Conterno’s Barolo. Og aftenen blev afsluttet på Serracca som er en lille hyggelig vinbar oppe i byen, hvor det blev tid til et glas Barbaresco til en afveksling:

Billede

Søndag stod i trøflens tegn, og dagen startede helt fantastisk med det mest fabelagtige vejr man kan forestille sig. De billeder vi har taget kan slet, slet ikke stå mål med oplevelsen. Direkt fra vores hotelværelse kunne vi tidligt om morgene se tågen der hang i dalene rundt om i Piemonte, men ude i horisonten dukkede bjergene stille og roligt op !!!! HELT FANTASTISK..!!

Billede

Så vi fik knipset billeder i stakkevis, men ingen af dem bare tilnærmelsesvis fremvise hvor eminent denne oplevelse var.
Så jeg springer fluks til turens sidste punkt: Trøffelfestivalen i Alba:

Billede

Et super hyggeligt marked med trøfler og andre specialiteter fra Piemonte. Det hvide guld (trøfler) var dog det primære fokus, og man kunne smage alle mulige afskygninger af trøffel-relaterede ting, og vi fik da også købt noget lækker trøffelolie med hjem.

Billede

Så alt i alt en super tur, med mange oplevelser både vin-, mad- og ikke mindst natur-mæssigt. Piemonte må bare siges at være et fantastisk sted :skaal: Specielt for en barolo novice som undertegnet, er et besøg i Piemonte en fantastisk måde at blive introduceret til forskellige vine på - alle restaurenter tilbyder Barolo vin på glas, således at man kan købe et enkelt glas super barolo for 8-9 euro fra en af de lokale producenter. En helt igennem super måde at prøve sine smagspræferencer af :skaal: :skaal:

Billede

Billede

Billede

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 14/11-16 17:13

Tak for beretningen og billederne =D> Spændende både at se og læse om lokaliteter, hvor jeg ikke har været og se de fine efterårsbilleder - jeg har kun været der om sommeren.

/Preben

Kongelunden

Indlæg af Kongelunden » tirs 15/11-16 19:33

Tusind tak for de pæne ord :skaal: Som det måske fremgår af ovenstående indlæg, så kan jeg kun på det varmeste anbefale et efterårsbesøg i Piemonte. Temperatur-mæssigt er det naturligvis en del køligere, men natur-mæssigt mindst lige så skønt som det vi oplevede i sommers - og måske endda en smule større med tanke på de fantastiske farver som Piemonte iklædes om efteråret.

Vin-mæssigt virker November også som et udemærket tidspunkt. Alle de steder vi besøgte var høsten vel overstået, så november virkede som en lidt roligere periode hvor der var kommet styr på den seneste høst mens tidligere årgange først afventede aftapning i starten af det nye år :uhm: Dog oplevede vi enkelte steder at de mest eftrertagtede vine var udsolgt hos producenten - f.eks. havde Massolino stort set kun en enkelt cru tilbage til salg, og Giacomo Fenocchio havde kun sin Bussia barolo tilbage eftersom de andre laves i begrænset antal :)

Mad-mæssigt passer efteråret/november måske også bedre til den lidt "bondske" piemonte mad, som måske kan fremstå lidt tung en varm sommer dag :-k :?

Dog er disse betragtninger udelukkende baseret på vores indtil videre to besøg til området, så dette er blot nogle af de tanker jeg har gjort mig efter at vi er kommet hjem :glorie: :blink: :grin:

Kongelunden

Indlæg af Kongelunden » fre 18/11-16 13:16

Efter at have fået alle indtryk og oplevelse fra vores nylige tur til Piemonte ’lidt på afstand’, har jeg gjort mig lidt tanker omkring vin-præferencer i henhold til Nebbiolo vine (primært Langhe+Barolo).

Efter at have haft mulighed for at smage flere forskellige producenterv under vores seneste besøg, er jeg kommet til den konklusion at mine smags-præferencer nok primært hælder til Nebbiolo vine produceret ud fra den traditionelle tankegang. Hvilket i min umiddelbare optik er lang maceration og ikke mindst lagring af vinene på store fade (botti) :tommelop:

Men for at præcisere sidstnævnte en smule , så skal denne fadlagring på store fade nok primært være ved brug af Slavonsk eg! På vores tur smagte jeg enkelte producenter som lagrede deres vine på store fade af fransk eg, og jeg fik umiddelbart stadig en kraftigere fad-smag end for de vine som var lagret på Slavonsk eg.

Jeg har derfor kunnet konkluderet, at min smags-præference umiddelbart er for Nebbiolo vine uden for kraftig fad-smag, eftersom jeg synes at fadsmagen dækker over den elegance som nebbiolo-druen har. Og netop elegancen er egentligt den primære årsag til at jeg er faldet for netop nebbiolo-vinen :skaal:

Fad-smag kan man trods alt få ved brug af hvilken som helst drue, mens nebbiolo elegancen kun kan komme fra druen :grin: :-))

Så vinene fra f.eks Guido Porro, Giacomo Fenocchio, Massolino og Renzo Seghesio tiltaler mig meget grundet deres nebbiolo-elegance og at disse ikke har en udpræget fadsmag.

Spørgsmålet er blot hvilke andre producenter som falder i samme kategori? Desværre kan jeg ikke umiddelbart finde en liste over hvilke producenter der benytter mere traditionelle metoder, så eneste mulighed er at tage dem slavisk og kigge på de specifikke produktionsmetoder via deres hjemmesider.

Eller er der måske nogen her på siden som kunne pege mig i forskellige retninger? :glorie: Ud fra hvad jeg kan læse mig frem til er f.eks. Oddero og Schiavenza traditionelle producenter som jeg endnu ikke har haft muligheden for at smage, men jeg er sikker på at der med stor sandsynlighed også findes andre :-k :blink:

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » ons 23/11-16 11:35

Jeg er enig med dig i, at netop Nebbiolo er bedst, når smagen ikke maskeres af decideret fadsmag.

Mht. til at danne sig overblik over, hvilke producenter, der producerer hvordan, kan jeg anbefale Søren Franks bog "Barolo - vinene fra Alba". Den er meget detaljeret i den sektion, hvor de enkelte producenter og deres produktionsmetoder beskrives. Alle producenter er selvfølgelig ikke med men Franks personlige udvalg. Af dem du nævner er Guido Porro og Renzo Seghesio f.eks. ikke med. Men der skulle alligevel være noget inspiration at hente, skulle jeg mene.

/Preben

Kongelunden

Indlæg af Kongelunden » lør 26/11-16 13:54

Søren Frank's barolo bog står allerede først fremme på boghylden :D :blink: Den bliver flittigt bladret igennem, og har været et rigtigt godt redskab til at finde diverse producenter samt til at få en generel indsigt i hvordan nebbiolo vinene bliver produceret :tommelop: Det er også igennem denne at jeg besluttede mig for at besøge Giacomo Fenoccio, men som du nævner, så er det naturligvis ikke samtlige Barolo producenter der kan inkluderes i en samlet og detaljerig bog :( Men Søren Frank har bestemt lavet et fantastisk stykke arbejde og kommer ret meget rundt (synes jeg ihvertfald).

Findes der evt andre barolo bøger som kan anbefales, og som andre har gode erfaringer med?

Umiddelbart er jeg faldet over "Barolo and Barbaresco: The King and Queen of Italian Wine" af Kerin O'Keefe, som får udemærket anmeldelser på nettet og som måske kunne være et udemærket juleønske :grin: Jeg tænker dog om den måske er for "amerikansk" fokuseret, underforstået at fokus måske er mere på de moderne, fadprægede vine som min fornemmelse er at amerikanerne bedre kan lide? Derfor ville det ære interessant at høre om nogen måske har erfaring med denne bog, eller andre?

Kongelunden

Indlæg af Kongelunden » lør 26/11-16 23:50

Lige en kort smags-update :skaal:

Her til aften skulle vi fejre min bedre halvdels fødselsdag med lidt god mad og tilsvarende vin - så jeg fik for første gang tilberedt braiseret svinekæber hvortil vi skulle smage den nyligt hjembragte Barolo Bussia fra Giacomo Fenocchio (2012). Se gerne billede af vinen i ovenstående kommentar, eller læs nærmere om selve vinen på Fenocchio's hjemmeside (http://www.giacomofenocchio.com/en/prod ... lo-bussia/).

Og kort fortalt så... :tommelop: :tommelop: :uhm:

Jeg var lidt skeptisk ud fra at opskriften på svinekæber krævede brug af porter øl, hvilket måske ikke ville passe så godt til vin - men på den anden side er retten en klassisk simre-ret som jo betyder kraftig mad og som vanligt passer godt til barolo - også denne gang.

Vinen fra Fenocchio var ganske enkelt fremragende, og akkurat som jeg fortrækker at barolo skal være rent smagsmæssigt. Selv om vinen stadig er meget ung, så var duften kraftig og dejlig efter et par timers iltning - og smagsmæssigt udviste den en meget klassisk nebbiolo smag, med dejlig frugt, tobak, læder, eminent elegance, samt en super lækker tone af denne Monforte-specifikke smag af rå-lakrids som jeg virkelig er blevet imponeret og meget betaget af :uhm: I henhold til maden passede denne tone af rå-lakrids perfekt til den "karameliserede" smag som brugen af porter øl giver selve madretten :skaal: :skaal:

Jeg kan derfor kun på det kraftigste anbefale denne vin til dem som nyder barolo vine produceret i den mere traditionelle stil. Og ingen tvivl om at Fenocchio står højt på listen over vingårde der skal besøges hvis vi skulle være så heldige at komme forbi Monforte/Piemonte igen :glorie: :blink: :D

Besvar