Efter netop at været kommet tilbage til DK, kan jeg kun sige en ting om vores første besøg i Piemonte:
Hvilken fantastisk oplevelse, og det er bestemt ikke sidste gang at undertegnet skal til 'det forjættede land'
Kort fortalt startede vores Barolo Tour 2016 med et besøg hos Guido Porro i Serralunga. Selve vingården ligger lige i udkanten af byen, med en fantastisk udsigt til Serralunga's tårn samt de omkringliggende marker.
Hos Guido Porro blev vi mødt af Guido' kone som viste os ind i Deres smagerum, hvor vinene stod linet op til smagning

Vi fik smagt hele paletten og var generelt meget imponeret over den elegance som specielt Nebbiolo vinene havde. Det blev derfor også til indkøb af både Langhe Nebbiolo (€10) samt Barolo Vigna Lazzairasco (€25).
Dernæst var det blevet tid til at besøge Bovio restauranti som Preben havde anbefalet os

Hvilken formidabel udsigt man havde fra deres terasse, og hvilken fremragende frokost vi fik serveret. Eftersom det blot var en let frokost nøjedes jeg med hjemmelavet ravioli, men slukkede tørsten i et glas af Bovios egen barolo Gattera 2005

Plus der naturligvis blev tid til en lille dessert i varmen
Efter veloverstået frokost blev det tid til næste vingårdsbesøg. Denne gang hos Osvaldo Viberti som jeg var faldet over på nettet. Gården ligger et stenkast fra Bovio restaurenten og derfor i La Morra området af barolo-distrikterne. Vi blev taget imod af Osvaldo's kone og ledt ind i deres hjem hvor der blev smagt vine i køkken/opholdsrummet (!!) Derfor en meget personlig oplevelse.
Selve vinene var en smule skuffende oven på besøge hos Guido Porro, dog var Osvaldo's to barolo'er Serralunga og Serra dei Turchi fremragende og vi fik derfor købt et par stykker af disse. Eftersom begge af disse flasker allerede havde lidt alder på sig (Serra dei Turchi årgang 2008 & Serralunga 2009) er de stort set næsten drikkeklar allerede

Begge flasker lå i samme prisleje som hos Porro (€25).
Inden vores sidste stop på vingården Luigi Pira, blev der også tid til at gå lidt rundt i Serralunga by - hvilket var forholdsvis hurtigt klaret byens størrelse taget i betragtning

Men en tur op til byens tårn og nyde udsigten blev det naturligvis også til.
Sidste besøg var som nævnt hos Luigi Pira, og vi blev taget vel imod af Gianpaolo Pira himself. Vi fik dernæst lov til at smage alle hans vine, lige fra hans Dolcetto op til enkeltmarksvinen Vigna Rionda - sidstnævnte en lækker sag til små 700 DKK her i DK
Prisen hos Pira for denne flaske lå på €47, men vi nøjedes i stedet med at indkøbe hans enkeltmarksbarolo'er Margheria (€31) samt Marenca (€37). Begge disse vine var ganske enkelt fremragende, hvor førstnævnte var klart min bedre halvdels favorit mens jeg derimod hældede mest til Marenca
Det blev også til en lille rundtur på vingården, deriblandt endnu en fantastisk udsigt fra Pira's terasse. På nedenstående billede kan man se Vigna Margheria til højre i forgrunden samt Vigna Marenca på første bakkekam til højre.
Under turen rundt på gården kom vi også forbi Gianpaolo's lille årgangslager hvor han opbevarede flasker fra alle producerede årgange, inklusiv årgang 1995 som vist er en af de allerførste producerede årgange af Marenca og Margheria.
Alt i alt en fremragende oplevelse i Piemonte, og billederne viser desværre kun delvist den oplevelse som vi havde - både vin-, mad-, vejr- og naturmæssigt på vores besøg i barolo-land
Til sidst en stor tak til Preben for hjælpsom information