Jeg tænkte også på efter at jeg havde skrevet, at efter at have oplevet, hvordan det fungerer dernede, synes jeg egentlig, at man skylder dem den respekt for deres arbejde at finde et tidspunkt, der kan passe dem, i stedet for bare at regne med at de skal kunne smide alt, hvad de har i hænderne for at servicere en turist.
M.h.t. de specifikke producenter du nævner, har jeg selv besøgt Germano og Porro flere gange. Så der har jeg en vis mulighed for at sammenligne priser dernede og i DK. På en prisliste fra Germano fra 2010 står deres Barolo Serralunga til 27 € (204 kr.). Den kan i dag købes (hos Vinropa) til 275 kr. Germanos Cerretta og Prapò kostede dernede i 2010 36 € (272 kr.), og de kan fås i DK til 399 kr. og har et par gange været på forsalg/tilbud til 325 kr. Priserne er sikkert steget hos Germano gennem de sidste 6 år, så isoleret set vil besparelser af den størrelsesorden ikke være nok til jeg gider besværet med at slæbe hjem dernede fra. Men det er jo altid en smags sag.
Anderledes med Porro. Hans dyreste Baroli kostede sidste sommer 22 € (166 kr.). Jeg husker at have set nogle priser for nogle måneder siden hos Vinpusheren, og så vidt jeg husker lå de adskilligt højere, og i hvert så højt at jeg ikke var fristet. Direkte kan jeg kun sammenligne med Porros Langhe Nebbiolo Camilu, der sidste år hos Porro kostede 10 € (76 kr.), mens den i DK koster 169 kr. Så der er en markant besparelse at hente indkøbt direkte dernede.
Massolinos standard Barolo koster herhjemme 225 kr. hos Vinolicious. Jeg kan på den baggrund ikke forestille mig kæmpebesparelser dernede.
Så der forekommer mig ikke at være noget entydigt billede af, hvad der kan betale sig. Det afhænger af den danske forhandlers avancesætning, der som det fremgår kan været meget forskellig.
Du skriver at dit Barolo-kendskab er begrænset. Her vil jeg så anbefale dig at besøge i "drikbarheds-rækkefølge", så du ikke lægger ud med de mest krasbørstige. Og her er Porro og nok også Massolino gode. Jeg er meget glad for alle Porros Nebbiolo-vine, som leverer supernydelse og ovenikøbet til fordelagtig pris. Massolinos standard Barolo er en herlig drik lige nu (årgang 2011).
Ettore Germano er strengere i stilen, og det skulle Schiavenza også være. Hvor jeg drikker Porro og Massolino gemmer jeg Germano og Schiavenza, så dem har jeg færre erfaringer med i glasset. Det er muligt, at de er "større" end Porros, men jeg sætter altid pris på, at vin kan drikkes og nydes
Når du er i Serralunga, vil jeg anbefale dig at spise på Trattoria Cascina Schiavenza. God mad, afslappet sted, dejlig udsigt. Ikke kæmpevinudvalg og selvfølgelig overvejende fra Schiavenza selv. Min favoritrestaurant dernede er i enhver henseende Bovio lige nedenfor La Morra. Den må du ikke snyde dig selv for!
/Preben