Vingårdsbesøg i Piemonte?

Hvis du vil vide mere, så spørg. Måske en eller flere af brugerne har den viden eller de erfaringer, du efterspørger.
Alle spørgsmål til andre brugere kan stilles her.
Kongelunden
Vingårdsbesøg i Piemonte?

Indlæg af Kongelunden » fre 24/06-16 12:52

Kære forum-brugere og Piemonte/barolo eksperter :)

Om små tre uger går vores sommerferie endnu engang til Italien. Dog efter flere års besøg i Toscana og Veneto områderne skal vi i år for første gang en tur til Piemonte.

Derfor er det også tanken at vi skal en tur forbi et par vingårde, samt forhåbentligt have lidt god barolo vin med hjem til DK (plus nok også andre lokale vine). Denne praksis har været en udsøgt fornøjelse de tidligere år vi har været i Italien, hvor vi bla har fået besøgt mange forskellige og fremragende vingårde i specielt Veneto området.

Dog ville jeg blot høre om vingårdsbesøg i Piemonte foregår på samme måde som i resten af Italien?

Vil det f.eks. være helt OK at vi kører uanmeldt til de forskellige vingårde (som det for det meste er i Veneto), eller vil det være bedst at vi laver en forhåndsaftale med de vingårde vi påtænker at besøge? Sidstnævnte kræver naturligvis lidt mere planlægning fra min side, specielt med tanke på at vi endnu ikke er sikre på hvilke ferie-dage der skal afsættes til vin-besøg :D

Mine umiddelbare tanker er bla at besøge den lille enklave af producenter som ligger omkring byen Serralunga, hvor der findes flere interessante producenter :tommelop: :blink:

Hilsen,
Michael

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Re: Vingårdsbesøg i Piemonte?

Indlæg af Preben Nielsen » fre 24/06-16 23:07

Velkommen til :)
Vil det f.eks. være helt OK at vi kører uanmeldt til de forskellige vingårde (som det for det meste er i Veneto), eller vil det være bedst at vi laver en forhåndsaftale med de vingårde vi påtænker at besøge?
Jeg vil klart anbefale, at du laver aftaler. Det kommer selvfølgelig an på, hvem du udsøger dig. Men ifølge mine erfaringer er producenterne i Piemonte i højere grad end i Toscana små familiebrug, ægte landbrugsejendomme, hvor du ikke kan forvente en reception med en, der er ansat til at tage imod. (Veneto-producenterne kender jeg ikke så meget til desangående.)
Jeg husker eksempler på, at jeg har villet lave en aftale en bestemt dag, hvor jeg så har fået at vide, at det ikke passer så godt, fordi de skal aftappe, arbejde i marken eller andet, så det ville i sådan et tilfælde klart være til ulejlighed, hvis man lige vælter ind og forventer, at de tager sig tid til en. Hvis der da er overhovedet er nogen hjemme...
Jeg husker også et sted (i Serralunga), hvor jeg havde lavet aftale, og da jeg så kom, var de i marken. Man havde overset aftalen i kalenderen. Det viser jo lidt om hvor fokus er. Men dér blev en af dem da kaldt ind for at tage imod mig.
Så selv når man laver eller vil lave aftaler, er det ikke altid lige let. Uden aftaler vil min vurdering være, at det meget let kan blive mere besværligt eller umuligt.

Jeg kan umiddelbart komme i tanke om to helt atypiske producenter, som er så store, at man uden problemer bare kan "komme ind fra gaden": Fontanafredda, som er et kæmpemæssigt foretagende. Det er næsten fabriksagtigt og tilsvarende ucharmerende at smage hos. Jeg gætter dog på, at vil man se kældrene, så skal man lave aftale i forvejen.
Den anden er Terre del Barolo, et kooperativ. Dem vil jeg til gengæld ikke anbefale at besøge.

/Preben

Kongelunden

Indlæg af Kongelunden » lør 25/06-16 09:40

Hej Preben.

Tak for svar (og for velkomsthilsen :) ).

Ikke andet for end at jeg må igen med at sende et par mails ud til de vingårde som jeg har i tankerne. De fleste gårde vi har besøgt i Veneto har oftest været mindre producenter også, og heller ikke haft decideret reception/smagerum, men det har alligevel været fint at komme på "uanmeldt besøg" :)

Jeg havde dog læst at netop dette kunne være en mindre forskel på de to vinområder, så super at få det bekræftet herfra også :tommelop:

De vingårde jeg havde i tankerne ligger som nævnt omkring Serralunga: Såsom Luigi Pira, Schiavenza, Ettore Germano, Palladino, Guido Porro, og måske Massolino, som alle skulle ligge et lille stenkast fra hinanden. Jeg har desværre ikke smagt vinene fra disse producenter, men har kunnet 'researche' mig frem til at de burde være et besøg værd - også med tanke på at prøve lidt nyt, og derigennem få udvidet ens vin-horisont :D

Generelt er mit Barolo kendskab stadig begrænset, men interessen bestemt voksende efter at have smagt på nogle fantastiske flasker.

Et helt andet spørgsmål som har floreret i mine tanker er hvilket prisleje man skal forvente i Piemonte på vingårdene i forhold til priserne i DK? :-k
Vil det kunne betale sig at hente 'standard barolo', eller for den sagst skyld Barbera vine med hjem, eller vil det være prismæssigt mere mere interessant at kigge på de dyrere Cru/enkeltmarksvine, som jo ligger i et temmeligt højere prisleje herhjemme? Også selvom sidstnævnte sætter en ganske naturlig begrænsning for hvor mange flasker der så kan medbringes :grin:

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 25/06-16 11:47

Jeg tænkte også på efter at jeg havde skrevet, at efter at have oplevet, hvordan det fungerer dernede, synes jeg egentlig, at man skylder dem den respekt for deres arbejde at finde et tidspunkt, der kan passe dem, i stedet for bare at regne med at de skal kunne smide alt, hvad de har i hænderne for at servicere en turist.

M.h.t. de specifikke producenter du nævner, har jeg selv besøgt Germano og Porro flere gange. Så der har jeg en vis mulighed for at sammenligne priser dernede og i DK. På en prisliste fra Germano fra 2010 står deres Barolo Serralunga til 27 € (204 kr.). Den kan i dag købes (hos Vinropa) til 275 kr. Germanos Cerretta og Prapò kostede dernede i 2010 36 € (272 kr.), og de kan fås i DK til 399 kr. og har et par gange været på forsalg/tilbud til 325 kr. Priserne er sikkert steget hos Germano gennem de sidste 6 år, så isoleret set vil besparelser af den størrelsesorden ikke være nok til jeg gider besværet med at slæbe hjem dernede fra. Men det er jo altid en smags sag.
Anderledes med Porro. Hans dyreste Baroli kostede sidste sommer 22 € (166 kr.). Jeg husker at have set nogle priser for nogle måneder siden hos Vinpusheren, og så vidt jeg husker lå de adskilligt højere, og i hvert så højt at jeg ikke var fristet. Direkte kan jeg kun sammenligne med Porros Langhe Nebbiolo Camilu, der sidste år hos Porro kostede 10 € (76 kr.), mens den i DK koster 169 kr. Så der er en markant besparelse at hente indkøbt direkte dernede.
Massolinos standard Barolo koster herhjemme 225 kr. hos Vinolicious. Jeg kan på den baggrund ikke forestille mig kæmpebesparelser dernede.
Så der forekommer mig ikke at være noget entydigt billede af, hvad der kan betale sig. Det afhænger af den danske forhandlers avancesætning, der som det fremgår kan været meget forskellig.

Du skriver at dit Barolo-kendskab er begrænset. Her vil jeg så anbefale dig at besøge i "drikbarheds-rækkefølge", så du ikke lægger ud med de mest krasbørstige. Og her er Porro og nok også Massolino gode. Jeg er meget glad for alle Porros Nebbiolo-vine, som leverer supernydelse og ovenikøbet til fordelagtig pris. Massolinos standard Barolo er en herlig drik lige nu (årgang 2011).
Ettore Germano er strengere i stilen, og det skulle Schiavenza også være. Hvor jeg drikker Porro og Massolino gemmer jeg Germano og Schiavenza, så dem har jeg færre erfaringer med i glasset. Det er muligt, at de er "større" end Porros, men jeg sætter altid pris på, at vin kan drikkes og nydes :drikke:

Når du er i Serralunga, vil jeg anbefale dig at spise på Trattoria Cascina Schiavenza. God mad, afslappet sted, dejlig udsigt. Ikke kæmpevinudvalg og selvfølgelig overvejende fra Schiavenza selv. Min favoritrestaurant dernede er i enhver henseende Bovio lige nedenfor La Morra. Den må du ikke snyde dig selv for!

/Preben

Kongelunden

Indlæg af Kongelunden » lør 25/06-16 15:31

Hej Preben.

Tusind tak for super info :tommelop: Og ikke mindst tak for 'insider' tips til de producenter som jeg påtænker at kigge forbi :tommelop: =D>
Preben Nielsen skrev:Jeg tænkte også på efter at jeg havde skrevet, at efter at have oplevet, hvordan det fungerer dernede, synes jeg egentlig, at man skylder dem den respekt for deres arbejde at finde et tidspunkt, der kan passe dem, i stedet for bare at regne med at de skal kunne smide alt, hvad de har i hænderne for at servicere en turist.
Jeg kan kun være helt enig med dig i dette. Og det var egentligt også med samme tanker at jeg startede denne tråd. Som 'nybegynder' til Piemonte vil jeg naturligvis ikke træde de lokale producenter over tæerne, ved at dukke uanmeldt op på deres trappesats, hvis det oftest er forventet at man laver en aftale :) Så endnu engang tak for hjælpen.

Netop Guido Porro har vakt min nysgerrighed under min gennemgang af diverse producenter via nettet, så jeg er ovenud begejstret for dine egne erfaringer med besøg på netop denne vingård :tommelop: :hurra: Et eller andet sted synes jeg at disse mindre, og måske lidt "oversete" producenter, mange gange er de mest interessante - og det har også tidligere været besøg hos netop sådanne 'rising stars' eller mindre producenter generelt, at vi faktisk har haft nogle de største vinoplevelser under vores besøg i andre af Italiens vinområder (primært Veneto, Toscana/Montalcino).

Så Guido Porro er bestemt kommet et hak længere op på min 'to do'-liste :grin: :grin: :P At vinene så samtidigt er i et prisleje som også gør det interessant at have et par flasker med hjem er jo bare et ekstra plus :skaal:

Nu er næste skridt så at få skudt en mail afsted til forskellige vingårde, og håbe på at de har mulighed for at vi kan kigge forbi i den pågældende uge :)

Endnu en stor tak herfra for super info :tommelop:

Kongelunden

Indlæg af Kongelunden » lør 25/06-16 19:23

Så er der til en start sendt mail afsted til Azienda Agricola Guido Porro :)

Lad os se hvad der bliver svaret :skaal: :tommelop:

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 25/06-16 20:55

Jeg håber for dig, at de kan engelsk. Jeg har endnu ikke mødt Guido - han var i marken den dag de havde glemt mig, og hvor hans far blev sendt ind for at møde mig; måske Guido kan engelsk. Jeg tvivler på at hans forældre kan. Og flere end de tre er der mig bekendt ikke på ejendommen. (Jeg er så heldig at have lært mig italiensk, så jeg klarede mig).

Det kunne være spændende - og måske endda gavnligt for både andre og mig - at høre om dine oplevelser, når du kommer hjem, hvis du har lyst :)

/Preben

Kongelunden

Indlæg af Kongelunden » lør 25/06-16 22:30

Nå ja - det havde jeg naturligvis ikke skænket en tanke :-k

Kiggede på Deres hjemmeside som var på engelsk, og med engelsk kontakt info som jeg benyttede. :?

Men det kan jo forklare hvorfor at hjemmesiden er temmelig spartansk hvad angår info omkring de forskellige vine: :D

http://guidoporro.com/wine/?lang=en

Ikke andet for end jeg må væbne mig med tålmodighed og se hvad der sker..... :blink:

Skal naturligvis gerne vende tilbage med en beskrivelse af oplevelsen - hvis jeg når at få kontakt inden :-))

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 25/06-16 22:46

Kongelunden skrev:Men det kan jo forklare hvorfor at hjemmesiden er temmelig spartansk hvad angår info omkring de forskellige vine: :D
Ja klart. Men når hjemmesiden er på engelsk, bør de kunne håndtere henvendelser på engelsk. Jeg kommer også i tanke om, at de har overnatningsmuligheder. Det taler jo også for, at der er engelsk-kompetencer til stede.

Hjemmesiden er ikke blot spartansk, den er decideret mangelfuld. Deres Langhe Nebbiolo Camilu, som jeg har smagt og købt dernede, er ikke med. Deres Barolo "Gianetto", som jeg har købt dernede, og Barolo "Seivi", som jeg ikke hverken har set eller hørt om de to gange jeg har besøgt, men som jeg har købt hos Vinpusheren, er heller ikke nævnt på hjemmesiden.

Billede af faderen, der med stolthed byder på et glas Langhe Nebbiolo fra tank: http://vinsiderne.dk/billedsider/guido-porro

/Preben

Kongelunden

Indlæg af Kongelunden » søn 26/06-16 11:26

Interessant at der ganske enkelt produceres Barolo vine som ikke er nævnt på deres hjemmeside. Det vidner da om at fokus er det rette sted, frem for at bruge tid på opdatere hjemmesider og informationer til 'eksterne vinnydere' :)

Med det sagt, så faldt jeg faktisk under min søgen omkring disse to Barolo vine du nævner (Gianetto og Seivi) over en yderligere hjemmeside for Guido Porro - og en som grafisk bestemt virker mere 'moderne':

http://www.guidoporro.it/en/index.php

Dog igen uden nogen for for information omkring Barolo Gianetto og Seivi.

Men hvordan var dine oplevelser så rent smagsmæssigt for disse forskellige Baorlo fra Guido Porro? Og vil du anbefale dem allesammen?

Som jeg kan læse mig lidt frem til er Gianetto deres "standard barolo" men dog en enkeltmarks barolo (?), hvor Barolo Vigna Santa Caterina og Barolo Vigna Lazzairasco begge er enkeltmarksvine fra anden mark og fra langt ældre vinstokke? Men hvordan Barolo Seivi passer ind i dette billede har jeg ikke kunnet afklare.

Det nærmeste jeg kom et overblik var denne forhandler:

http://kermitlynch.com/our-wines/guido-porro/

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 26/06-16 23:36

Jeg kendte ikke den øjensynligt nyere Porro-hjemmeside, som man jo, som du selv er inde på, ikke bliver meget klogere af, hvad sortimentet angår.

Jeg vil ikke kalde Gianetto for deres standard Barolo. Sådan en har de ikke (tja, nu ved jeg jo ikke hvad Seivi er for en... :-k ) Gianetto er, som du selv skriver, også en enkeltmarksvin, men stokkene er blot meget yngre, aktuelt otte år.

Gianetto er derfor i en lidt "lettere" stil end S. Caterina og Lazzairasco (Seivi har jeg endnu ikke smagt). Hvis jeg skal sige noget præcist om S. Caterina og Lazzairasco i forhold til hinanden, vil jeg være nødt til at smage dem med få dages mellemrum. Nede hos Porro har jeg heller ikke kunnet sammenligne direkte, da én flaske f.eks. har været åben nogle dage, mens en anden var nyåbnet. Men jeg har nydt alle tre vine alle de gange jeg har smagt dem. Der er som nævnt mere stof i S. Caterina og Lazzairasco, men Gianetto er fin en dag, hvor man vil have noget der er lidt mere "letfordøjeligt". Så jeg kan anbefale alle tre - og ville nok lettest kunne undvære Gianetto.

/Preben

Kongelunden

Indlæg af Kongelunden » man 27/06-16 18:27

Endnu engang tusind tak for super info :tommelop: :tommelop:

Alle tre vine er skrevet på "ønskelisten* til den kommende ferie :skaal:

Faldt over dette link fra en forhandler, hvor der beskrives lidt omkring Barolo Seivi:

http://www.princewinestore.com.au/Produ ... Seivi-2010

Dette er umiddelbart det tætteste jeg kan komme en beskrivelse af vinen, og virker som om at Seivi mere er Guido Porro's "standard barolo" eller intro Barolo om man vil. Den får dog nogle gode anmeldelser med på vejen, så det bliver spændende at se om den findes i repertoiret på vingården :blink:

En enkelt spørgsmål mere herfra: Har du en idé om hvilken årgang man kan forvente er tilgængelig på vingården? Vil 2012 være nået at være klar til salg sidst i Juli, eller vil det med større sandsynlighed være 2011 (eller måske begge)? Ikke at det nødvendigvis betyder alverden, men som jeg umiddelbart læser de seneste årgangstabeller, så skulle 2011 forventeligt være bedre end 2012 :)

Hilsen,
Michael

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 27/06-16 20:50

Kongelunden skrev:Endnu engang tusind tak for super info :tommelop: :tommelop:
Det var da så lidt :)
Kongelunden skrev:Faldt over dette link fra en forhandler, hvor der beskrives lidt omkring Barolo Seivi:

http://www.princewinestore.com.au/Produ ... Seivi-2010

Dette er umiddelbart det tætteste jeg kan komme en beskrivelse af vinen, og virker som om at Seivi mere er Guido Porro's "standard barolo" eller intro Barolo om man vil.
Det er i overensstemmelse, hvad jeg parallelt med dig har fundet ud af i dag, da jeg selv blev nysgerrig. Så jeg skrev til Guido Porro, som i egen person har svaret, at Seivi er en basis-Barolo, som kommer fra tre små unavngivne marker ved Serralunga. Seivi er blot et "fantasinavn". Vinen produceres ikke hvert år (hvilket forklarer hvorfor jeg ikke har mødt den, de to gange jeg har været på besøg).
Kongelunden skrev:Har du en idé om hvilken årgang man kan forvente er tilgængelig på vingården? Vil 2012 være nået at være klar til salg sidst i Juli, eller vil det med større sandsynlighed være 2011 (eller måske begge)? Ikke at det nødvendigvis betyder alverden, men som jeg umiddelbart læser de seneste årgangstabeller, så skulle 2011 forventeligt være bedre end 2012 :)
Jeg vil gætte på, at det 2012, der er på bordet. Sidste år i midt-juli var det 2011. Spørgsmålet er, om de har noget 2011 tilbage.

Jeg tænker i øvrigt på, om priserne kan være steget i løbet af det sidste år. Fra 2012 til 2015 var S. Caterina og Lazzairasco steget fra (latterligt billige) 16,50 € til 22 €, som stadig er billigt. Jeg har svært ved at forestille mig andet, end at de er ved at blive "opdaget", og at det kan have indflydelse på prisen, som nok trods alt vil ligge en del lavere end de flestes.

Du får lige et billede, der også giver indtryk af, i hvilken slags verden vi befinder os.

Billede

/Preben

Kongelunden

Indlæg af Kongelunden » tirs 28/06-16 11:26

Hej Preben.

Tak for det fantastiske billede. Det er netop sådanne familie-drevede vingårde som jeg synes er mest interessant at få mulighed for at besøge - der hvor man har mulighed for at møde folkene med 'hænderne i suppen', så at sige. Samt hvor man virkelig oplever passionen og dedikationen omkring vinene der produceres :tommelop:

Dermed ikke sagt at det samme ikke er gældende på større vingårde, og de store konsortia, men det er bare en mere speciel oplevelse med disse mindre vingårde :)

Så nu kan tiden næsten ikke gå hurtigt nok, og forventningens glæde er jo som sagt den største siges der :grin: :-))

Jeg har dog ikke hørt tilbage fra min fremsendte email, hvilket sikkert skyldes at denne blev sendt på engelsk :-k

Men bare for at sikre mig, at min mail blev sendt det rette sted hen: Benyttede du den officielle mail adresse som står på Porro's hjemmeside - guidoporro@guidoporro.com - eller benyttede du istedet formularen på hjemmesiden?

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 28/06-16 19:10

Kongelunden skrev:Benyttede du den officielle mail adresse som står på Porro's hjemmeside - guidoporro@guidoporro.com - eller benyttede du istedet formularen på hjemmesiden?
Jeg benyttede det du kalder den officielle.

Rigtig god tur. Jeg ser frem til at høre lidt om den, når du er hjemme igen. :)

/Preben

Besvar