Brunello i Bilka

Giv dine tips til hvad der er godt at hælde i glasset. Både tips til gode hverdagsvine, luksusvine og alt derimellem er velkomne. Du kan også videregive andre vinrelaterede tips og advarsler her.
Besvar
amarone
Geografisk sted:Århus
Brunello i Bilka

Indlæg af amarone » tirs 12/08-08 22:18

- Vil bare lige nævne, at der i denne uge er en betalelig Brunello (Poggio Forte, 2003) til salg i Bilka. Prisen er nu 99 (normalt 179,-).
Den har netop fået en glimrende anmeldelse i Berlingske (se evt. hjemmeside).
:skaal:

Kenneth HK
Geografisk sted:Risskov

Indlæg af Kenneth HK » søn 19/10-08 21:05

Det lyder jo yderst interessant, men nu er jeg for sent ude... har du smagt den - kan den leve op til anmeldelsen i Berlingske?

amarone

Indlæg af amarone » man 20/10-08 12:38

Nej, desværre har jeg endnu ikke smagt den. Vender tilbage her når det sker (der ka` dog evt. godt gå lidt tid endnu) :tommelop:

amarone

Indlæg af amarone » tirs 03/11-09 10:52

Så FIK jeg smagt den :D

Nu fås den dog - mig bekendt - ikke mere i den årgang, men i stedet i den nok noget bedre årgang 2004 (samme prislag. Den har netop været, eller også er den på bud til 2 for ca. 180 - 190 kr. i Bilka).

Men anmeldelsen i Berlingske på 2003`eren lød oprindeligt sådan her:

" Brunelloen er et flot glas vin fra den meget varme årgang 2003, hvilket tydeligt kan fornemmes på, at frugten er usædvanligt moden. Det er faktisk lige før, den bliver en smule oversøisk i stilen, men også kun lige før, for under den varmblodige saftighed lurer en europæisk struktur i form af velsnerpende garvesyre, der bider de helt rigtige steder.
Normalt skal man noget højere op i pris for at få en god brunello, men det er oplagt, at den hede årgang »redder« æren for Poggio Forte. Ofte klarer de mindre velestimerede brunello-producenter som f.eks. Poggio Forte sig glimrende i solrige år, fordi druerne fra knap så veleksponerede marker får godt med sol".

Jeg må nok sige, at den skuffede en smule. Havde trods alt ventet noget mere - ikke mindst på bagrund af ovenstående anmeldelse.
Der var rigtig god duft af mørke bær og i starten også noget fyrenåle-agtigt som dog senere forsvandt. Men alt i alt en umiskendelig typisk toscansk tone.
Smagen lå lidt efter. Manglede lidt fedme, saftighed og struktur. Lidt uharmonisk, men bestemt ikke en dårlig vin.
Som Brunello betragtet en mindre skuffelse - som "almindelig italiener vin", var den sådan set ganske glimrende.
Før-prisen ville have været et ualmindeligt dårligt køb. Tilbudsprisen kunne lige gå an.
For nylig smagt jeg dog Nettos Camigliano 2003 (Brunello). Det var klart en bedre vin "i min gane". Den kostede også omkring en hund på bud, men nogle steder blev den solgt endnu billigere.

Besvar