Tysk vin - mere end Riesling

Giv dine tips til hvad der er godt at hælde i glasset. Både tips til gode hverdagsvine, luksusvine og alt derimellem er velkomne. Du kan også videregive andre vinrelaterede tips og advarsler her.
Besvar
Rasmus
Geografisk sted: Søborg

Tysk vin - mere end Riesling

Indlæg af Rasmus » tors 06/06-13 10:16

Hermed et forsøg på at opstarte et nyt emne. Jeg har gennem de senere år drukket rigtigt meget vin fra Tyskland - selvfølgeligt meget Riesling fra Mosel og delvist Rheingau og andre steder. Min kone og jeg har også rejst en del i Tyskland og har der fået kendskab til, at tysk vin er meget mere end bare Riesling. Og set på udvalget i DK er det med få undtagelser kun riesling, der er på markedet.

Preben har gennem de seneste uger anmeldt et par vine fra Hans Wirscing og han kan være mit udgangspunkt for en af de bedste ikke riesling vine jeg har fået har netop været fra hans hånd i form af en Scheurebe Spätlese fra Iphöfer, jeg kan desværre ikke huske årgangen, men det var en stor stor oplevelse med fylde og lidt sødme. På den der tyske måde når det er bedst, hvor sødmen giver fylde frem for klæghed.

En anden god vin jeg fik for et par uger siden var fra Bernhardt Huber i Baden - en Muller Thurgau fra 2010. Druen som alle elsker at hade men som kan blive rigtig god i de rigtige hænder. Denne havde en god fylde og masser af frugt i form af grape og melon og kan minde lidt om sauvignon blanc i den mere fyldige stil uden at det bliver for meget - koster ca. 10 euro.

Når man kommer ned i Sydtyskland - eks. Baden og Bodensee er Riesling forholdsvis sjældent og eks. Grauburgunder er generelt godt på disse kanter. En producent som Joakim Heger er et godt på bud på god vin.

Ellers er et godt tip at gå efter gode producenter og se om de har andet. Jeg har på den måde haft gode erfaringer med weissburgunder fra Von Buhl og en Grauburgunder/weissburgunder fra Gunderloch.

Ingen tvivl om at de fleste tyske hvide topvine er Riesling, men især hvis man går efter vin der smager rigtigt godt til en god pris, så kan man få meget spændende ved at gå væk fra Riesling. Og hvis man køber det i Tyskland får man meget meget mere vin for sine penge.

På Rødvinsfronten er de også kommet godt med og begge producenter jeg nævner fra Baden laver glimrende Spätburgunder.

Og så lige tilbage til Riesling - i forgårs fik jeg en Riesling Sekt fra Bischöfliche weinguter i trier - end schartzhofberger Trocken (til 13 euro). Fremragende ganske enkelt - den har noget af den sødme man kender fra mosel tilsat en god gang syre og et anderledes udtryk via boblerne. Og denne form for sekt har den enestående ting i modsætning til stort set andet mousserende vin, at det ikke forsøger på at ligne champagne.

Men det var blot et par anbefalinger - er der nogle andre der har erfaringer med tysk ikke-riesling såvel gode som dårlige?

Ejuel
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Ejuel » søn 16/06-13 00:59

Jeg deler til fulde Rasmus´ begejstring for tysk vin og er i princippet enig med ham i forhold til de betragtninger, der redegøres for.

Det er enormt spændende at køre rundt i Tyskland og besøge de vingårde, der fx er omtalt i Gault Millau eller Eichelmann. Rasmus har besøgt flere af dem, kan jeg se - bl.a. Joachim Heger i Ihringen/Kaiserstuhl.

For det første vil jeg siger, at Kaiserstuhl - den gamle "vulkanruin" - er et af Tysklands allermest fascinerende vinlandskaber med de typiske löß-terrasser, men jeg vil også gøre opmærksom på, at der - skønt Heger er en fremragende vinproducent og dette års "Winzer des Jahres" i Gault Millau - at der findes producenter, der fremstiller (næsten) lige så god vin til mere rimelige priser. Jeg vil anbefale fx R. & C. Schneider i Endingen eller Weingut Michel i Achkarren, hvor der produceres Grauburgunder og Weißburgunder af fremragende kvalitet (+ Spätburgunder for den sags skyld). For mig er Kaiserstuhl "Burgunderland"!

For det andet - og jeg er meget enig med Rasmus i, at Tyskland er andet end Riesling-land - kan jeg anbefale at køre nogle hundrede km mod nord til Westhofen (i nærheden af Tysklands måske mest "hotte" vinmager, Keller) for at besøge Weingut Seehof, der for mig er helt enestående. Her kan man - ud over formidabel Riesling - købe specielt Scheurebe af usædvanlig kvalitet. Og så er der mulighed for at overnatte på vingården, inden man kører videre.

Ønsker man "ikke-Riesling-hvidvin" af højeste kvalitet, så slå en smut til Franken/Escherndorf, hvor de 2 mest hotte Silvaner-producenter, 2xSauer, bor lige over for hinanden. Selv om både Keller og Seehof laver fremragende Silvaner, så er Franken for mig "Silvaner-land".

Til sidst vil jeg nævne, at tysk vin af topkvalitet kan købes flere steder i DK, men AtomWine i Vejle (med rimelige priser på topvin og outstanding forsendelsesbetingelser) så absolut har førertrøjen på.

Med venlig hilsen
Erik

Rasmus
Geografisk sted: Søborg

Indlæg af Rasmus » man 24/06-13 12:47

Godt at høre, at der i hvert fald er en anden end mig, der har fået øjnene op for tysklands andre kvaliteter :-) Kaiserstuhl er ganske enkelt et fantastisk skønt sted - både hvad angår vinen, hyggelige byer og den meget smukke vinvulkan der rejser sig op fra den flade Rhindal.
Du skriver, at der er andre og mere billige muligheder end eksempelvis Heger, og det er faktisk en ting jeg synes er meget karakteristisk for Tyskland - der er alle de kendte af en vis størrelse og så en ufatteligt stor underskov af små producenter (af blandet kvalitet). Men mange af dem producerer så lidt, at man stort set kun kan købe vinene hos dem selv.

Min ferie i år går mest til Riesling land. Et par dage i Assmanhausen og en uge i Piesport. I Assmanhausen skal man jo også smage spätburgunder - har tidligere rigtigt gode erfaringer med Hollenberg fra Kloster Eberbach, og jeg skal i hvert fald besøge Weingut Krone og August Kesseler. I Piesport skal vi bo hos Rheinholdt Haart, så ham skal vi i hvert fald besøge, og der er jo i kort køreafstand en skov af kendte og alle mulige andre producenter. Og jeg skal definitivt besøge Kurt Hain, (hvis jeg skal pege på en vin, der ændrede mit syn på vin og for alvor fik mig sporet ind på hvidvin, vil hans riesling kabinet være et godt bud)

Er der er nogle der har nogle tips til vingårde der er gode og spændende at besøge i nærheden af Piesport eller Assmanhausen? Det skal selvfølgelig være nogle der har god vin, men nogle producenter er sjovere at besøge end andre.
Og så har jeg også tænkt på at besøge Markus Molitor, som jo er kendt for Riesling, men som på det seneste også har fået fremragende omtale for hans Spätburgunder, hvilket mig bekendt ellers ikke er noget at skrive hjem om ved Mosel.

Robert
Geografisk sted: Sorø

Tysk vin

Indlæg af Robert » man 01/07-13 09:50

Tysk vin er inde i en rivende udvikling og meget spændende at følge. Især områder som adskiller sig fra mængden ved at have andet end Riesling og optimale dyrkningsforhold. Jeg er kommet i Baden 2 gange om året de sidste 7 år først som privat person og nu som fritids-vinimportør. Det er utroligt så godt vinene er lavet og de passer bare perfekt til danske madretter. Går turen til Kaiserstuhl skal man unde sig et ophold på Schwarzer Adler i Oberbergen http://www.franz-keller.de/hotel/impressionen/ - den * micheling resturant med den længste stjerne i Tyskland siden 1969. Franz Keller er vin de selv producere. Bed om lokale vine til menuen og det bliver et af de bedste måltider i har smagt. Hotel Ritter http://www.ritter-durbach.de/ i Durbach kan leve op til 'ørnen' madmæssigt men er mindre hyggelig. Prøv foruden R&C Schneider i Endingen og Bernhard Huber i Malterdingen følgende producenter i Baden: Karl Heinz Johner, Weingut Jägle, Alexander Laible, Andreas Laible, Bercher og Salwey.

Besvar