Rosso di Montalcino

Giv dine tips til hvad der er godt at hælde i glasset. Både tips til gode hverdagsvine, luksusvine og alt derimellem er velkomne. Du kan også videregive andre vinrelaterede tips og advarsler her.
Besvar
Hans Henrik Sorgenfrey
Geografisk sted: Sydsjælland

Rosso di Montalcino

Indlæg af Hans Henrik Sorgenfrey » tirs 22/01-13 10:37

Jeg vil gerne her på disse sider slå et slag for Casanova di Neri, hvis Brunello Tenuta Nuova i de to årgange, jeg har prøvet (2004 og især 2006), er en stor oplevelse. Producenten har også en Rosso di Montalcino, som jeg stærkt kan anbefale. Jeg købte den forleden i Magasin til 193 kr., men har straks bestilt 6 stk. tili kun 135 pr. flaske hos Supervin (begge steder årgang 2009). Det er efter min opfattelse en stor Rosso (jeg fortrød ikke de 193kr.), fyldig og kompleks og kvalitetsmæssigt på niveau med f.eks. Siro Pacentis Rosso di Montalcino og langt fra nogle af de mere tyndbenede, man kan støde på i supermarkeder, eller, i den anden ende af skalaen, Collosorbos sødladne udgave (har dog kun smagt 2007). Vær opmærksom på, at producenten også fremstiller en Rosso di Casanova di Neri. Det er også en fin vin, men ikke helt på niveau med den, jeg har omtalt her.
Supervin har for øvrigt mange gode tilbud. De forhandler nogle af de store producenter som Ricasoli, Antinori, Polilziano til virkeligt favorable priser. Man skal selvfølgelig altid købe mindst 6, men det er dog noget andet and Philipsons 12-stykspolitik.

Hans Henrik

Besvar