Falsk anprisning af SuperBest Brunello

Giv dine tips til hvad der er godt at hælde i glasset. Både tips til gode hverdagsvine, luksusvine og alt derimellem er velkomne. Du kan også videregive andre vinrelaterede tips og advarsler her.
Besvar
Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Falsk anprisning af SuperBest Brunello

Indlæg af Preben Nielsen » man 18/06-12 21:31

Blot en lille servicemeddelelse: SuperBest anpriser i denne uges reklame Brunello di Montalcino, Il Guelfiero 2006 med ordene "Denne skønne Brunello fra årgang 2006 er helt speciel - den har fået de maksimale fem stjerner i Montalcino, som vidner om, at kvaliteten i denne vin er helt i top."
Lige bortset fra at tekstforfatteren ikke behersker det danske sprog - det er vel ikke Montalcino men de fem stjerner der skulle garantere kvaliteten - så er oplysningen forkert. Vinen har ikke fået fem stjerner. Det er årgangen der har fået stjernerne. Og det er naturligvis ingen garanti hverken for at Il Guelfiero er "helt speciel" eller "at kvaliteten...er helt i top".

Pressekoordinator fra SuperBest, Helle Larsen, har i en mail bekræftet, at det er årgangen og ikke vinen, der har fået topkarakter. [-X

Jeg citerer (med mine fremhævninger) markedsføringslovens § 3, stk. 1:

"Erhvervsdrivende må ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet."

Det kan sagtens være at vinen er både glimrende og pengene værd. Men personligt reagerer jeg altid på oplevelsen af, at nogen prøver at fuppe mig, med en udtalt tilbøjelighed til at beholde mine penge i tegnebogen. :tommelned:

/Preben

Besvar