Vin Santo mm.

Giv dine tips til hvad der er godt at hælde i glasset. Både tips til gode hverdagsvine, luksusvine og alt derimellem er velkomne. Du kan også videregive andre vinrelaterede tips og advarsler her.
Besvar
Hans Henrik Sorgenfrey
Geografisk sted: Sydsjælland

Vin Santo mm.

Indlæg af Hans Henrik Sorgenfrey » tors 10/05-12 09:30

På ture til Toscana gennem snart mange år er vi ofte stødt på Vin Santo, og venlige mennesker har for år tilbage foræret os en flaske, som endnu er 3/4 fuld, da vi aldrig rigtigt har følt nogen begejstring, for nu at sige det mildt. Vi har pligtskyldigt nippet og spist de obligatoriske mandelkager, når vi er blevet budt, og det var så det. For et par måneder siden besluttede vi imidlertidat at prøve en af de dyre af slagsen for at se, om der virkelig er noget at skrive hjem om, som mange hævder. Det er der! Første forsøg var en ½ flaske fra Capezzana til ca. 230 købt fra den Blå Port i Århus, som forhandler bl.a. vine fra dette vinhus. Det var en stor oplevelse. Sammenligningen med den almindelige turistversion var helt overvældende til Capezzanas fordel. Senere er vi så hoppet endnu en tak op prismæssigt med en vin santo fra Rocca di Montegrossi (købt hos Vitis Vinifera) fra 2001 til hele 440 kroner for en halv flaske. En fantastisk, nærmest afhængighedsskabende smagsoplevelse. For øvrigt kan jeg varmt anbefale vine fra både Capezzana og Rocca di Montegrossi. Sidstnævntes chianti'er er blandt de bedste, jeg har smagt, og Capezzanas Carmignano-vine (Villa di Capezzana) og supertoscaner Ghiaie della Furba er ligeledes af høj kvalitet.

Hans Henrik

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 13/05-12 10:25

Interessant. Heller ikke jeg har, på baggrund af hvad jeg har smagt indtil videre, følt mig motiveret til at udforske hvad der kan være at hente i denne type vin. Men godt at høre at der er noget at hente, når man går opad i graderne.

Jeg er i øvrigt helt enig i at Rocca di Montegrossi er en super Chianti producent. Både deres normale Chianti Classico og den store Vigneto San Marcellino er herlige vine.

/Preben

Besvar