Poggio Rosso 2006

Giv dine tips til hvad der er godt at hælde i glasset. Både tips til gode hverdagsvine, luksusvine og alt derimellem er velkomne. Du kan også videregive andre vinrelaterede tips og advarsler her.
Besvar
asger nielsen

Poggio Rosso 2006

Indlæg af asger nielsen » lør 25/02-12 11:29

Kom forbi en flaske af den nye årgang i føtex fredag eftermiddag, og selvfølgelig kunne jeg ikke lade være med at smide en flaske i kurven. Den blev drukket samme aften, og her er mine indtryk:

Umiddelbart lidt køligere i stilen end 2004. Hvor 04 var præget af mørk, tæt ungdommelig frugt, der væltede op af glasset, er 06 mere klassisk og afdæmpet. Der forekommer også at være mere struktur og nogle kraftigere tanniner end 04. Farven lidt lysere og duften mindre ekspressiv. Den er forbavsende åben fra starten, men tannin-strukturen vokser godt med luft.
Alt i alt en rigtig positiv oplevelse, og en vin, der sandsynligvis vil udvikle sig godt over de næste 3-4-5 år. Man kunne sige, at den stilmæssigt placerer sig et sted mellem 2001 og 2004, med den førstes markante struktur og (noget af) den andens generøse primærfrugt. Pudsigt nok virker den to år yngre vin ikke så ungdommelig som 2004.

Jeg glæder mig til at prøve den næste flaske.

amarone
Geografisk sted: Århus

Indlæg af amarone » lør 25/02-12 22:18

- Tak for den fine beskrivelse/anmeldelse Asger. Det lyder jo ret så godt :skaal:
Jeg lagde godt mærke til den i går i Føtex, til 109, -, så vidt jeg husker. Sprang dog i første omgang over......Meeeen :grin:

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 28/02-12 20:30

Hej asger

Tak fordi du gjorde opmærksom på vinen, som jeg ikke var opmærksom på var landet i DK. Også tak for din beskrivelse.

Det krævede lidt detektivarbejde at finde den i det nordsjællandske, så den er ikke landet overalt. Fandt den i Føtex Food i Fredensborg, hvor den også står til 109,-

Glæder mig til at smage den :drikke:

/Preben

Rasmus
Geografisk sted: Søborg

Indlæg af Rasmus » tors 15/03-12 16:55

Poggio Rosso 2007 står nu i Netto (i hvert fald i Søborg) til 109 kr. Har ikke smagt den endnu, men jeg antager på baggrund af andre årgange, at den er et godt køb.
Åbenbart lidt hurtigt årgangene kommer efter hinanden......

amarone
Geografisk sted: Århus

Indlæg af amarone » tors 15/03-12 18:56

Den var ikke nået til Århus V i går i hvert fald.
- Jeg venter dog nok også lige lidt med i givet fald at slå til.
Har snart kælderen fuld af San Felice (det er ikke noget jeg beklager).
I forgårs var jeg et smut på Samsø. Der havde de Vigorello stående i Netto til 65 kr. for årgang 2004.
Dem nappede jeg selvfølgelig nogle stykker af :skaal:
Det er af og til, at jeg støder på de Supertoscanere fra San Felice med priser ned til 50 kr. SÅ er der jo ikke rigtig noget at betænke sig på mere
:hurra:
Sjovt nok er det billigere end jeg nogensinde har set Chianti Classico Riserva-udgaven til.
Men det går jo nok alligevel :-))

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 18/03-12 17:30

Nu har også jeg smagt 2006'eren, og jeg er meget enig med din første beskrivelse, Asger. Lækker duft. Pænt med tanniner, der giver klassisk struktur. Dog fint parret med blødhed.
Den er lidt mere slebet og tilgængelig end den kan være. Jeg er overbevist om at iblandingen af ca. 9% af den blå druesort Pugnitello (som er tilført siden årgang 2004) har filet lidt på Sangiovese-karakteren. Desværre efter min mening. Men stadig en virkelig dejligt vin, som jeg tror har godt lagringspotentiale, og som også jeg glæder mig til at følge.

/Preben

Besvar