Skøn Alsace - ved at være udsolgt

Giv dine tips til hvad der er godt at hælde i glasset. Både tips til gode hverdagsvine, luksusvine og alt derimellem er velkomne. Du kan også videregive andre vinrelaterede tips og advarsler her.
Besvar
Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Skøn Alsace - ved at være udsolgt

Indlæg af Preben Nielsen » søn 22/01-12 12:03

Jeg smagte forleden en skøn Alsace: Riesling Schlossberg, Alsace Grand Cru, Kietzheim-Kaysersberg, 2008, som jeg for nogle måneder købte i Netto til 75 kr.
Jeg købte så, hvad der lader til at være de sidste to flasker i mit område, i Føtex i Hillerød, men har desværre ikke kunnet flere i andre Føtex og Netto.
Men kommer I forbi den, så tøv ikke!
Efter at jeg er "konverteret" til tysk Riesling, har jeg kedet mig noget ved de Alsacer jer er kommet forbi, men ikke denne. Super-velsmagende og med en fornem friskhed. Og virkelig godt køb til 75. I Føtex fik jeg den til 2 for 159 i Føtex, normalpris 128.

Hvis I ser vinen i en Føtex/Netto i storkøbenhavns-området, så hører jeg det meget gerne.

/Preben

Rasmus
Geografisk sted: Søborg

Indlæg af Rasmus » søn 22/01-12 21:41

Jeg er ret sikker på, at den stod i Netto på Søborg Hovedgade tidligere på ugen - men jeg tjekker gerne næste gang jeg kommer forbi. Sandsynligvis i morgen. Tænkte om den var noget, men købte den ikke.

Rasmus
Geografisk sted: Søborg

Indlæg af Rasmus » man 23/01-12 16:54

Den står IKKE i Søborg. Den jeg kunne huske var en Pinot Gris grand cru Mamberg (eller noget i den stil) fra Kuehn. Om den er værd at købe aner jeg ikke.

Og ja, der er stor forskel på Tysk riesling og riesling fra alsace, også selvom der nogle steder kun er ganske få kilometer imellem. I sommer oplevede jeg selv på en tur til Baden hvor store stilmæssige forskelle der kan være på Pinot Gris mellem Baden og Alsace - landskabet ligner stor set en spejling af hinanden på hver sin side af Rhindalen, men vinene er ganske forskellige. Gode begge steder, og i Baden til rigtigt gode priser, da det ikke ligefrem er det mest berømte distrikt.

amarone
Geografisk sted: Århus

Indlæg af amarone » tors 01/03-12 16:05

Tak for tippet, Preben.
- Nu er den i hvert fald nået frem til min Netto her i Århus også - det var da også på tide :) .
Den røg i indkøbskurven her for lidt siden.
(Det ser ikke ud som om, at du har anmeldt den?) :skaal:

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 01/03-12 16:31

amarone skrev:(Det ser ikke ud som om, at du har anmeldt den?) :skaal:
Den er øjensynligt udsolgt overalt, åbenbart på nær ganske få steder. Og jeg anmelder kun vine, som kan købes.

Håber du vil kunne lide vinen :)

/Preben

Rasmus Just

Indlæg af Rasmus Just » tors 01/03-12 23:38

Amarone: Hvilken Netto i Århus er der tale om, og er der flere flasker tilbage?

amarone

Indlæg af amarone » fre 02/03-12 09:52

Preben: Jeg er ret så sikker på, at jeg vil kunne lide den :D

Rasmus: Den er købt i Netto på Bronzealdervej/Jernaldervej. Men det kunne jo godt være, at den var i andre Netto`er her i byen også - så du ikke behøver at fare byen rundt :-))
Der stod ikke ret mange flasker (måske 6?). Den stod også kun i en række, tror jeg. Meeen, det kan jo være, at der er flere på lager?
:skaal:

Rasmus Just

Indlæg af Rasmus Just » fre 02/03-12 15:19

Ok, tak.
Jeg prøver at se, om de har den i midtbyen et sted

amarone

Indlæg af amarone » fre 02/03-12 16:21

Jeg trykker tommelfingre, Rasmus :tommelop:

- Det kunne nu være meget sjovt med - bare ganske kort - en lille helt uformel anmeldelse af vinen, hvis nu en af jer der har prøvet/prøver den, får lyst (og kommer mig i forkøbet. Evt. bare i form af "nogle stjerner").
- Ja, jeg er somme tider selv lidt langsom til at komme igennem de forskellige vine. Der er indført en forholdsvis stram kø-kultur her i huset :-))
:skaal:

Besvar