Brunello Di Montalcino I Palazzi 2005

Giv dine tips til hvad der er godt at hælde i glasset. Både tips til gode hverdagsvine, luksusvine og alt derimellem er velkomne. Du kan også videregive andre vinrelaterede tips og advarsler her.
Besvar
Ejuel
Geografisk sted: Esbjerg

Brunello Di Montalcino I Palazzi 2005

Indlæg af Ejuel » fre 14/10-11 18:28

Jeg købte forleden hos Aakjærs i Esbjerg en flaske Brunello Di Montalcino, I Palazzi 2005 - på tilbud til 150 kr. (kan købes forskellige steder i DK lige nu)

Hvis man mangler en veludviklet "kirsebærlækkerbisken" med et fast, men blidt tanninangreb, så er det bare sagen. I visse anmeldelser tales der om dekantering et par timer, men det er efter min mening slet ikke nødvendigt, og jeg er sart i forhold til nyere Sangiovese-vines stramme tannin-korset. Dette er i sandhed ikke en plakfjerner, heller ikke en tam og træt vin, men en Brunello med "bid" og stor, umiddelbar nydelse. Smager fortræffeligt til et velkrydret farsbrød med tilhørende ovnbagte kartofler - svøbt ind i masser af timian og olivenolie.

Ejuel
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Ejuel » fre 14/10-11 19:47

Storhed står for fald. Jeg dekanterede alligevel størstedelen af Brunelloén - og det skulle jeg nok ikke ha´ gjort!!! Fremstår nu - efter 1 time på karaffel - lidt skarp, alkoholisk og lettere "indtørret". Lad være med at dekantere, drik den med det samme fra flasken eller ... køb noget andet! Poggio Rosso, 2001 fx :-)

Besvar