Chianti Classico 2007

Giv dine tips til hvad der er godt at hælde i glasset. Både tips til gode hverdagsvine, luksusvine og alt derimellem er velkomne. Du kan også videregive andre vinrelaterede tips og advarsler her.
Besvar
Hans Henrik Sorgenfrey
Geografisk sted:Sydsjælland
Chianti Classico 2007

Indlæg af Hans Henrik Sorgenfrey » tors 30/07-09 16:24

Min kone og jeg har lige været 14 dage i Toscana og har selvfølgelig også fået smagt en del vin. Det er vores indtryk, at Chianti Classico 2007 er en årgang, man skal holde øje med. Et hurtigt check hos forskellige importører tyder ikke på, at årgangen er repræsenteret i Danmark endnu, men hold øje med den. Blandt de smagte er Brolio, Badia a Coltibuono, Le Selvole og Poggerino. Alle fremragende, omend sidstnævnte havde en temmelig høj alkoholprocent (14,5), hvilket unægtelig gør vinen ret fed. Selv sætter jeg pris på en slankere og mere traditionel Chianti - men den var nu temmelig lækker alligevel. Alle de nævnte var Chianti normale. Vi smagte også forskellige 2006'ere, og der var tale om en markant forskel.

Hans Henrik

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Re: Chianti Classico 2007

Indlæg af Preben Nielsen » fre 31/07-09 22:28

Hej Hans Henrik

Tak for rapporten.
Hans Henrik Sorgenfrey skrev:Det er vores indtryk, at Chianti Classico 2007 er en årgang, man skal holde øje med. Et hurtigt check hos forskellige importører tyder ikke på, at årgangen er repræsenteret i Danmark endnu, men hold øje med den.
Min favorit Chianti Classico normale gennem nogle år er i DK i årgang 2007: Poggiopiano. Den er på tilbud hos Rexwine til 31. august. 90 kr., normalt 105 kr. Min anmeldelse af vinen kan læses her: http://vinsiderne.dk/vin/vurderinger/to ... ano_07.htm

Den var sidst jeg smagte den i april ung i udtrykket, men jeg tror på den, og har selv købt en kasse.

/Preben

Brugeravatar
LazyA
Geografisk sted:Vejle
Kontakt:

Indlæg af LazyA » fre 28/08-09 09:42

Helt enig med Hans Henrik, 2007 er fin.

Lige præcis Brolio, synes jeg dog var en enorm skuffelse, men om det er årgangen eller om det er mine smagsløg der har flyttet sig siden jeg smagte 2004 er uvist. Jeg husker den som grumset marmelade :).
Fonterutolis 2007 var MEGET lækker, og med langt mere frugt end 2006.

Jeg har fået smagt 14-16 stykker fra 2007, og især ranke vine, som måske har virket lidt spinkle i 2006, er fine i 2007.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 30/08-09 12:13

LazyA skrev:Jeg har fået smagt 14-16 stykker fra 2007, og især ranke vine, som måske har virket lidt spinkle i 2006, er fine i 2007.
Hvilke kan du anbefale udover Fonterutoli?

/Preben

Brugeravatar
LazyA
Geografisk sted:Vejle
Kontakt:

Indlæg af LazyA » tirs 22/09-09 14:00

Hej Preben,

Beklager den lange responstid, jeg må til at kigge forbi oftere!

Jeg har desværre ikke noter på alle vinene, men jeg kan huske, at jeg syntes vinene fra Grevepesa klarede sig godt i 2007 i forhold til 06, og Chianti Classico "Querceto" (kan ikke huske om det er det præcise navn) var ganske god, hvis man er til jordbær snarere end kirsebærsten. Ja, jeg har lidt svært ved at formulere smage - men som jeg læser dine anmeldelser, er det ikke din stil.

Derudover var jeg meget begejstret for 2 andre lokale vine, men de har faktisk fået mig til at overveje vinimport, så det er nok ikke helt fint på den måde at reklamere for dem her.

Besvar