Carmigliano Brunello (2003) - Netto (?)

Giv dine tips til hvad der er godt at hælde i glasset. Både tips til gode hverdagsvine, luksusvine og alt derimellem er velkomne. Du kan også videregive andre vinrelaterede tips og advarsler her.
Besvar
amarone
Geografisk sted:Århus
Carmigliano Brunello (2003) - Netto (?)

Indlæg af amarone » tors 27/11-08 12:14

Det er først NU gået op for mig, at Netto har Brunello fra en - hvad der på papiret jo er en ok-producent.
Tidligere har de solgt 2002`eren - årgangen som mange er lidt "tilbageholdende" med - men nu har de 2003`eren som bør være en del bedre.
Prisen er 99 kr. Det er da en ret god pris for hæderlig Brunello. De ligger jo ellers som regel på den dobbelte pris - og op efter.
Så at Føtex sælger 2 for 349 (på BUD) – samme vin/samme årgang. – Allerede det kunne måske indikere, at der er noget at gå efter (?)

Jeg har læst her på siden, at Preben ikke var helt vild med 01`eren - det får jo "en lille klokke til ringe i det fjerne" :-k, men er der nogen her, som har erfaringer med den aktuelle årgang?
Igen: Den har da fået hæderlige ord med på vejen:

Her er hvad b. la Winespectator skriver om netop denne Brunello:
http://www.shopritewines.com/sku13617.html

Og endnu en test:
https://www.wineaccess.com/store/totalw ... d=10971481
I øvrigt starter priserne på denne vin i USA ved omkring 50 dollars :rullende:

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 27/11-08 22:16

Jeg har ikke smagt 03'eren, men vil da lige gøre opmærksom på, at vinen i flere Netto'er er med i oprydningsrunden efter uge 42-vinfestivallen. Jeg har set den til 79 kr. eller 3 for 200 kr.
Jeg skal indrømme, at jeg trods min oplevelse med 2001 snuppede en i kurven til 79 kr., en pris i forhold til hvilken vinen ikke bør kunne skuffe.

Det er en god ide at være opmærksom på, at de samme vine ind imellem kan findes til markant forskellige priser i Netto og Føtex (importøren er jo den samme: Dansk Supermarked). Prisen i Føtex kan sagtens ligge 50-60% højere end i Netto.

/Preben

Lars

Indlæg af Lars » tors 27/11-08 22:24

Lyder interessant. Jeg har haft dårlige erfaringer med at købe Brunello til 100 kr. Der findes masser af ligegyldige eksemplarer derude. Når man først har smagt den i suveræn udgave, er det svært at lade sig nøje med underlødige safter :D
Men jeg er da svært fristet til at vove pelsen med denne her. Utroligt, hvis de kan sælge den til de priser på den anden side af dammen!

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 27/11-08 22:30

Jeg tænker da heller ikke på vinen som en stor Brunello til en speciel lejlighed. Jeg tænker: Mon ikke den vil kunne konkurrere med hvad jeg ellers kan få af sangiovese vin til 80 kr.? Det kan man jo knapt få en hæderlig Chianti til...
Derfor røg den i kurven. Og den bliver nok serveret en hverdagsaften, hvor jeg lige så godt kunne have valgt fx San Felice's Il Grigio eller noget i den stil.

/Preben

Lars

Indlæg af Lars » tors 27/11-08 23:06

Preben Nielsen skrev:Jeg tænker da heller ikke på vinen som en stor Brunello
Det kunne jeg heller ikke forestille mig :) Kan ikke fortænke dig i at der røg nogle stykker i kurven til 80 kr. Det er virkelig billigt, tænk hvis det var en lille perle...
Jeg har bare fået en lang næse et par gange, så jeg er varsom ;)

Men lad da endelig høre, når I får knækket halsen på den :)

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » fre 19/12-08 14:00

Så fik jeg smagt Camigliano 2003. Og jeg synes stadig den er lidt kedelig (godt jeg kun købte en).
Vinen fejler ikke noget, er ren, venlig og harmonisk. Men den bringer ikke nogen af mine væsker i kog :gab:
Den er helt drikkeklar, og jeg mener det er risikabelt at gemme den for længe.

Jeg tror det er en vin, som mange vil kunne lide, idet den er blød og behagelig. Her er det at jeg synes den er for "pæn". Det gør det til gengæld let at forstå, at den forhandles i Føtex, som jo skal kunne sælges i store mængder til et bredt publikum.

Jeg vil personligt ikke købe den igen, heller ikke til de 79 kr. jeg gav for den. Jo måske til konen (som rigtig godt kunne lide den), så hun kan servere den, når hun har venindebesøg og jeg ikke er hjemme.

Er der andre, der har smagt den?

/Preben

amarone

Indlæg af amarone » søn 21/12-08 10:31

- Nå, det var da ærgerligt, at den ikke lige var en tak eller 2 bedre. Den havde jo trods alt fået ret fine anmeldelser med på vejen.
Jeg har ofte skævet til den i min Netto, hvor beholdningen ser ud til at være relativ intakt. Tænkte at det kunne være, at den blev sat ned til "sjællandsk prisniveau". Men vi "holder åbenbart skansen" herover :fred:
Så på baggrund af det du skriver, Preben vil jeg ikke ofre 99 gryn på den. Sku` den blive sat lidt ned efter nytår, ka` det dog godt være, at der ryger en i indkøbs-kufferten - så vil nysgerrigheden alligevel nok blive for stor :)

amarone

Indlæg af amarone » tirs 06/10-09 11:20

Ja, så fik jeg endelig også smagt Brunello`en/Camigliano`en fra Netto (2003`eren).
Den kom jo også på bud herover for nogen tid siden (80 kr.)
Til den pris synes jeg faktisk, at det var en ganske god vin. Man kunne altså godt smage, at det VAR Brunello. Okay, måske ikke STOR Brunello, men hvad får man i toscaner-vino for 80 kr.? - Ja, jeg kan kun komme i tanke om nogle få, som matcher denne her :)
:skaal:

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » ons 07/10-09 15:35

Jeg kom i dag forbi en ny Brunello i Netto med navnet Villa dei Lecchi 2004. Den er aftappet af Camigliano, men spørgsmålet er jo om det er den samme Brunello, som den her i tråden omtalte blot med anden etiket og andet navn (den slags forekommer ind imellem) og selvfølgelig i ny årgang? Der kan både være tale om en decideret Camigliano-vin, eller den kan blot være tappet på flaske af dem. Den koster 99 kr.
Jeg købte selv en flaske, for selv om man - som du skriver, amarone - ikke kan forvente stor vin, så kan den jo sagtens - som du også skriver - være god nok alligevel og især til prisen. Vi får se.

/Preben

amarone

Indlæg af amarone » ons 07/10-09 15:53

Ja, jeg har godt set denne Brunello i Netto også. Og jeg husker også, at jeg så en glimrende anmeldelse af den:
http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekvi ... 772560.ece
MEN jeg havde dog ikke set, at den også var aftappet af Camigliano.
Jeg hælder mest til, at det "blot" er en vin som er aftappet af dette hus - men det er bare mit umiddelbare bud :)
Men HVIS det er en "forklædt ægte Camigliano 2004", er det vist lidt af et scoop. Den høster virkelig fine anmeldelser. Og jeg mener bestemt at normalprisen i Føtex er noget i retning af 250 kr.

Ja, den Camigliano Brunello som jeg fik forleden, blev da heller ikke drukket til tung/kraftig efteråsmad, men i stedet til en glad - og GOD - hjemmelavet pizza calzone med italienerskinke og svampe :D .
Helt klassisk (og vellykket, hvis jeg må ha` lov til at "indrømme det på offentlig skærm" :glorie:)
Og til denne ret gjorde vinen sig i hvert fald rigtig pænt bemærket :).

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 12/10-09 21:40

amarone skrev:Jeg hælder mest til, at det "blot" er en vin som er aftappet af dette hus - men det er bare mit umiddelbare bud :)
Det tror jeg også efter at have smagt den. Vi var meget skuffede, oplevede vinen som noget af en undermåler. Så vi knappede den "rigtige" Camigliano 2003 op som erstatning, hvilket jo gav en god mulighed for umiddelbar sammenligning. Og selv om jeg, som tidligere nævnt, har fundet den lidt kedelig, så var den klart et par klasser over Villa dei Lecci, på trods af at sidstnævnte er en bedre årgang. Så min anbefaling er: Spring den over.

Jeg mener at have set at Brunello Camigliano 2004 har fået topkarakter i en af de store italienske guider, husker i givet fald ikke hvilken. Men det bestyrker mig yderligere i, at Vigna dei Lecci ikke kan være en vaskeægte Camigliano vin. Og hvis den er, så er det en selezione på 3. klasse.

/Preben

Besvar