Monterè Corvina er endelig ankommet i Hillerød

Giv dine tips til hvad der er godt at hælde i glasset. Både tips til gode hverdagsvine, luksusvine og alt derimellem er velkomne. Du kan også videregive andre vinrelaterede tips og advarsler her.
Besvar
Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:
Monterè Corvina er endelig ankommet i Hillerød

Indlæg af Preben Nielsen » tors 11/09-08 20:12

Jeg ryddede i sidste uge forsiden på Vinsiderne for at omtale et røverkøb: Monterè Corvina 2006 på tilbud til 75 kr. i sidste uge (Helles og min anmeldelse kan ses her: http://vinsiderne.dk/vin/vurderinger/ve ... orvina.htm). Men da jeg ville købe flere, gik jeg selv forgæves i KvicklyXtra i Hillerød, og jeg ved (fra en anden tråd her på forumet) at det var jeg ikke alene om.

Vinen er først genankommet til KviclyXtra i Hillerød i går. Og selv om vinen ikke er på tilbud mere, så har butikkens vindame (Anne Rasmussen, mener jeg hun hedder) lovet, at alle der kommer i denne uge (uge 37/2008) stadig kan få den til sidste uges tilbudspris. Hvis nogen skulle være interesserede :skaal:

/Preben

amarone
Geografisk sted:Århus

Indlæg af amarone » lør 03/01-09 20:39

Fik for resten prøvet denne vin her efter jul.
Vi startede med Poggio Rosso`en fra San Felice (2000) - mums. Godt der er et par stykker endnu af den på lager :drikke:
Det var her efter at Monterè kom på bordet. Ja, jeg tror simpelthen, at Pogio Rosso`en var for "detaljerig og flot". Monterè`n virkede væsentlig mere "en-dimentionel & bastant" og som en type vin, jeg ikke var vant til at smage fra Italien (og det er jo ikke nødvendigvis dårligt, slet ikke :tommelop:). Det første jeg i øvrigt kom til at tænke på, da jeg duftede til Monterè`n var sjovt nok Beaujolais-vin. Ja, jeg kan måske godt høre, at det lyder underligt, men for mig var der noget Gamay-drue over den duft.
Alt i alt vil jeg sige, at skridtet fra 1. vin til 2. vin forekom mig nærmest at være "for stort", og jeg tror, at "Poggio Rosso`en gjorde Monterè`n uret".
Vil helt sikkert lægge ud med Monterè næste gang - der er heldigvis flere på lager - så der ikke kommer "forvirrende støj på linien" :D

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 04/01-09 17:19

Jeg kan sagtens forstå at du har oplevet "problemer" ved at servere de to vine efter hinanden. Det tror jeg også du havde gjort, hvis du havde serveret dem i omvendt rækkefølge. Vinene er, som du også selv har observeret, meget forskellige i stil. De er udtryk for to stykker væsensforskellig vinkultur. Og Monterè er klart mere, som du også selv er inde på, bombastisk. Så trods Poggio Rosso's større raffinement, er det ikke utænkeligt, at den ville have forekommet lidt vandig og med spinkel krop serveret efter Monterè.

De to vine lægger også op til meget forskelligt madmatch. Prøv Monterè næste gang mens det endnu er mørk vinter, og prøv den fx med noget and af en eller anden art og noget grønsagstilbehør med smag. Den skal have lidt solid føde, synes jeg.

/Preben

Besvar