Kopke Vintage Port 2005

Giv dine tips til hvad der er godt at hælde i glasset. Både tips til gode hverdagsvine, luksusvine og alt derimellem er velkomne. Du kan også videregive andre vinrelaterede tips og advarsler her.
Besvar
Kaaberbøl
Geografisk sted:Højbjerg
Kopke Vintage Port 2005

Indlæg af Kaaberbøl » tors 11/09-08 00:30

"Roy's 2005 Vintage Port Forecast" af Roy Hersh fra For the Love of Port:

“Fine acidity, very long finish, good balance with rounded tannins that arrive in time for the aftertaste. The 2005 is an even better Kopke than the two previous vintages and shows great promise. A truly harmonious VP and the best young Kopke VP I’ve ever tasted. Drink 2008-2030 93-95 points.”

Det er set ringere og det lover godt! Portvinen kan anskaffes til endda meget fornuftige penge i forhold til lige-ratede ports. Park-Wine i Viby DKK 210,- (www.parkwine.dk) eller ved Allan Madsen DKK 179,- i Grindsted (www.hobbyvin.dk).

/Peter

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 13/09-08 10:11

Hej Peter

Tak for tippet - og velkommen til forumet!

Så vidt jeg husker har jeg set Kopke port i Aldi, men det er nok mere de billigere udgaver. Er der nogen, der ved om de ind imellem har Vintage'n?

/Preben

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 25/10-08 17:17

Vinen kan også fås i Lærernes Indkøbscentral til 185 kr. (Købte en flaske i går.)

Man skal være medlem af LIC eller Forbrugsforeningen for at have ret til at handle der.

/Preben

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » ons 19/11-08 20:34

Peter, nu hvor jeg har smagt vinen vil jeg sige dig en mere end almindelig stor tak for tippet. =D>

Jeg er vintage port novice af flere grunde (som jeg skriver mere om i en kommende anmeldelse på Vinsiderne). Men i min mund er vinen en pragtvin. Flere detaljer i den kommende anmeldelse, som vil være klar, når jeg lige får undersøgt om vinen stadig kan købes i LIC.

Har du (eller andre) forstand på vintage port? Så fortæl gerne lidt om, hvad man får ud af at gemme dem, for vintage er jo en vin, der er kendt for at vise sit bedste i moden alder.
Det kan sagtens også være tilfældet med denne Kopke, men den smager usandsynlig godt nu. Jeg drak den over ca. 3 uger, hvor den konstant bød på nye nuancer og kvaliteter. :uhm:

/Preben

Brugeravatar
Morten Sørensen
Geografisk sted:Aalborg

Indlæg af Morten Sørensen » fre 21/11-08 22:46

Det er da dejligt, at du har "fået øjnene op" for vintage port, Preben :D
Jeg vil bestemt ikke påstå jeg har "forstand" på disse vine, men har nok været part i at konsumere 20-25 flasker gennem årene, primært ældre portvin. Det som, med 20 år gamle VP eller ældre, imponerer mig mest er de mange lækre smagsnuancer der udvikles, samtidig med at "kraften" bibeholdes. Selvfølgelig sker det på bekostning af frugten, som er dominerende i unge vine. Nuancer som Tobak, svedsker, læder, appelsinskal, chokolade, mynte mm. er ofte udtalte i de modne vine, synes jeg. Og nogle gange alle sammen på samme tid + flere til!

Jeg vil se frem til flere anmeldelser i den kategori. Jeg er lidt betænkelig ved dine 5 stjerne for den først anmeldte VP, men som du også selv skriver udtrykkeligt er det med forbehold for din begrænsede erfaring på området :skaal:

Kaaberbøl
Geografisk sted:Højbjerg

Kopke Vintage Port 2005

Indlæg af Kaaberbøl » lør 28/03-09 20:50

Hej Preben, tak for dine reflektioner og pæne ord. Det der sker med ældning af Vintage Port er det samme som gør sig gældende for store Bordeaux og Bourgogne vine - og Barolo med for den sags skyld. De færreste vil anbefale at åbne en Vintage Port før 10-20 år efter høståret - hvor der selvfølgelig er mindre frugt men blød og lækker oplevelse med fine smagsnuancer. Her skal man helst drikke hele flasken stort set med det samme. Det du har gjort er egentlig det samme som de der med vilje drikker baroloer unge - lader den stå og drikker over flere dage. Jeg har aldrig prøvet med vintage portvin, men vil lade det komme an på en prøve. Mvh Peter

Besvar