Skjold Burne, hvad er jeres erfaringer?

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:
Skjold Burne, hvad er jeres erfaringer?

Indlæg af Preben Nielsen » tors 14/08-08 22:45

Jeg har de sidste 25 år (med en enkelt undtagelse) holdt mig fra vine fra Skjold Burne, fordi jeg dengang oplevede, at kvaliteten var sløj.

Men så lod jeg mig forleden friste til at købe en Vino Nobile di Montepulciano, Filicheto, 2004 på et halv-pris-tilbud til 60 kr. Jeg trodsede fire advarselslamper: 1) det med de tidligere dårlige erfaringer med Skjold Burne, 2) jeg har tidligere smagt ikke så herlige vine fra producenten Castellani (som står for pågældende Vino Nobile), 3) alkoholprocenten var på efter nutidens målestok sølle 13%, hvilket kunne indikere spinkelt basismateriale, 4) forestillingen om at en Vino Nobile, der kan sælges til 60 kr. ikke kan være god.

Stor var min positive overraskelse derfor, da vinen viste sig at være ikke bare glimrende men virkelig god - hvis man holder af Sangiovese vin, som den smagte for 15 år siden, tilsat et touch moderne polish. Faktisk var jeg så glad for at møde en vin uden den bastante tyngde, som det bliver sværere og sværere at undgå, at jeg uden tøven har købt 6 fl. mere til de dage hvor jeg ikke orker en af nutidens vine, men derimod vil have noget traditionel Sangiovese, der ikke er for tungt.

Nå, det var så lidt om vinen, der fik mig til at spørge mig selv, om Skjold Burne har flyttet sig, eller om jeg bare har været heldig. Så det spørgsmål sender jeg videre til jer.
Hvordan har I det med Skjold Burne?

(Vi har netop anmeldt nævnte vin, og hvis I har lyst til at smage med mens vinen er billig, er den på tilbud til de 59,75 indtil 12. september.)

/Preben

amarone
Geografisk sted:Århus

Indlæg af amarone » lør 16/08-08 12:08

- Ja, har set Vino Nobile-anmeldelsen. Skønt. Jeg får bestemt lyst til at prøve den. Og jeg kan jo også se, at 2003-årgangen har høstet pæne anmeldelser - den har på et tidspunkt været solgt til samme pris.

Mine erfaringer med Skjold Burne er ikke voldsomt store, men synes da bestemt, at jeg har købt glimrende vine der. Jeg synes absolut ikke, at de generelt ligger under de andre "vin-udbydere". Men man skal selvfølgelig se sig lidt for :). Ind imellem kan man gøre rigtig gode køb (tilbud). F.eks har de jo den glimrende Sydfranske producent (Thunevin), hvis man altså kan li` særdeles alkoholrige vine. Også den australske producent Peter Lehmann hører vel til et af de gode kort.
Har også smagt deres Amarone (Conti di Numio). Glimrende vin - dog for dyr til normalprisen (men det ser man jo så ofte).
Også et par glimrende Bordeaux-vine er det blevet til (igen selvfølglig på tilbud :))
Også Amarone-producenten Domini Veneti skulle jo lave glimrende vine, som jeg dog endnu mangler at prøve.
På samme måde er der f.eks også Barolo/Piemonteproducenten Batasiolo - det går jo for at være en god producent. Har dog også endnu vinene her fra til gode.
En ting har dog irriteret mig - jeg mener dog ikke, at Skjold Burne er ene om det - og det er, når de har solgt f.eks Barbaresco-vin og skrevet at årgangen (årg. 2000) har fået 100 point. Her kender jeg en hel del, som er plumset i og har troet, at det var den pågældende Barbaresco, som havde fået 100 point. Men det er jo altså vitterligt årgang 2000 som årgang/helhed betragtet. Her skal man faktisk vide bare en lille smule om det hele og holde hovedet koldt for ikke at dumpe i. Utroligt at den slags markedsføring kan betale sig. Folk må jo blive noget skuffede, når de smager vinen og opdager sagens rette sammenhæng. Den bedste sammenligning jeg lige kan komme på i skrivende stund er måske lidt plat og under min normale standard, men I får den alligevel - næsten ucensurreret: Det minder mig nemlig lidt om "fuglen der ski... i egen rede" (sorry) :tommelned:

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 19/08-08 20:31

Hej amarone

Tak for dine kommentarer, der jo godt kunne opmuntre mig til gøre forsøg med at nærme mig forretningen igen.

Det er sjovt som dårlige oplevelser - for mig i hvert fald - kan udløse "allergier" @b@ der kan vare flere tiår.

Jeg har i den nyeste Gambero Rosso tjekket et par af de producenter, du nævner. For hvis jeg skal gøre tilnærmelser til en butik, som jeg stort set kun har minus-fortegn foran, så vil jeg gerne have nogle referencer fra troværdig kilde. I Gambero Rosso kunne jeg finde Batasiolo men ingen af de andre. (Ikke fordi GR er den eneste kilde til "sandheden"; den er blot den eneste kilde jeg ligger inde med, når jeg vil tjekke en ukendt producent.)

Hvor har du fra at Domini Veneti skulle være en god producent? (Kender den ikke.)

Hvad markedsføringstricket med årgang 2000 angår, kan jeg kun være enig med dig. Man skal sørme være vågen for ikke at læse det som noget der ikke handler om den vin, der blev reklameret for.
Billedet med fuglen og reden er også udmærket, for det trækker jo i den grad minus-point og minus-goodwill hos dig og mig og andre vågne forbrugere at lave den slags forsøg på bondefangeri.

Er der virkelig ikke andre end amarone, der har en mening om Skjold Burne?
Jeg kan ind imellem undre mig over, at der lader til at være virkelig mange, der læser med på dette forum, og så er der tilsyneladende meget få, der har noget at sige. Hvordan kan det være? Det kunne være sjovt, hvis nogle flere ville ytre sig. :)

/Preben

amarone

Indlæg af amarone » tirs 19/08-08 21:59

- Ja, der må da flere derude der har nogle "oplevelser" med denne vin-kæde :-)

Imens kommer jeg lige med et lille "bidrag" mere - håber det skralder an :)

Det kan da godt være, at det er en overdrivelse at skrive, at Domini Veneti er en GOD producent (i betydningen "top-producent"), men jeg har såmænd bare fulgt med i dagspressen og på nettet i en række år efterhånden, og der har da ind i mellem været fine anmeldelser til denne producent (som der har været det til så mange producenter). Ikke mindst "Jago"-amaronen der må være deres "super/enkeltmarks"-amarone har jeg set rigtig fine anmeldelser på - i hvert fald fra de store år.
Faktisk forhandlede Magasin også samme producent - før vinafdelingen blev overtaget af HJ Hansen.
I øvrigt har jeg aldrig selv (desværre - det er en FEJL :-)) ligget inde med Gambero Rosso-guiden, men jeg havde over nogle år abonnement til Wine Spectator :fred:.
Men du har jo ret: Det er ikke nødvendigvis de "store velrenomerede" producenter, som de fører, men det kan jo nok også nogle gange være nok så forfriskende - ikke nødvendigvis en "bagdel" :D

Var så sent som i dag hos Skjold Burne for at købe et par flasker af den Vino Nobile du har anmeldt. Den vin ser jeg frem til, selv om den nok ikke lige ryger med det samme. Der er så meget, der kommer foran i køen :skaal: Meeen, måske om et par måneder eller tre :drikke:. Det lyder jo som noget vin jeg ville kunne li` (- og når der nu ikke lige er råd til Vino Nobile i Poliziano-udgaven :uhm: )
I øvrigt brugte de stadig "årgang-2000-tricket" - sågar i udstillingsvinduet :rasende: )
Bortset fra det, er det nu også det eneste, jeg som sådan har at udsætte på dem :)

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 19/08-08 22:45

amarone skrev:...jeg har såmænd bare fulgt med i dagspressen og på nettet i en række år efterhånden, og der har da ind i mellem været fine anmeldelser til denne producent (som der har været det til så mange producenter). Ikke mindst "Jago"-amaronen der må være deres "super/enkeltmarks"-amarone har jeg set rigtig fine anmeldelser på - i hvert fald fra de store år.
Fint nok. Kan du huske hvem fra dagspressen, der har leveret de gode anmeldelser?

amarone skrev:Men du har jo ret: Det er ikke nødvendigvis de "store velrenomerede" producenter, som de fører, men det kan jo nok også nogle gange være nok så forfriskende - ikke nødvendigvis en "bagdel" :D
Skidt værre med alle topproducenterne i denne henseende. Det er jo netop, som du selv skriver, interessant at finde noget rigtig god vin, som af den ene eller den anden grund ikke er med i guiderne.
Og netop med Filicheto'en, så kan jeg, når jeg afkoder guidernes "grundsmag", sagtens forstå at den ikke er en guide-vin, men vinen går sørme rigtig godt med min aftensmad en mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, fredag og søndag aften, når jeg også skal tænke på pengepungen.

/Preben

amarone

Indlæg af amarone » ons 20/08-08 10:45

- Jeg kan ikke med sikkerhed sige fra hvilken avis & hvornår, jeg har set anmeldelserne. Men det er bestemt ved at være nogle år siden, at jeg har holdt "rigtig avis" :flov:. Det kan dog meget vel ha` været i JP og/eller Århus Stifttidene.

Har lige kigget lidt efter, hva` der ligger på nettet af diverse vurderinger/beskrivelser af vin fra denne producent. Her er lidt af det:

http://www.lafite.dk/default.asp?side=v ... ico%20Jago (håber ikke linket er for langt)

http://www.tigulliovino.it/storicovini/ ... ic2003.htm

Vinhulen.dk har bl.a anmeldt Jago-udgaven i 3 årgange. Alle gange får de 2 glas, men man får at vide, at vi er tæt på de 3 glas.

Winespectator ligger inde med 8 anmeldelser af vine fra dette hus, kan jeg se - uden dog at ku` se nærmere (måske jeg snart sku` se, at få gang i medlemsskabet igen :-))

Der er også lidt via vinavisen.dk

Det er åbenbart Cantine Negrar som laver Domini Veneti-vinene, fandt jeg ud af på min vej. Det vidste jeg ikke, men er dog tidligere stødt på det navn. Lidt mere et stykke nede om denne "Cantine": http://www.vintjenesten.dk/pages/vinslotte.htm

- Og her er producentens hjemmeside, hvor man kan se mere om de forskellige vine og diverse "awards":
http://www.cantinanegrar.it/english/index_eng.htm

amarone

Indlæg af amarone » ons 20/08-08 15:33

Lige en hurtig en igen :).
Der er jo mange steder man kan købe Domini Veneti-vinene, men fandt lige: https://www.toscavini.dk/index.php?side ... cent&id=63 - de ser ud til at ha` en stor del af udbudet (og flere anmeldelser, b.la fra Veronelli), og så er det vist lidt over på dine kanter, om du måtte få lyst :D.
(håber ikke det gør for meget med et "direkte reklame-link" 8-[ - jeg har absolut ingen andel i det :glorie: ).
Nå, hvor var det for resten lige vi kom fra. Nåh, ja: Skjold Burne. Ordet er frit derude ved tasterne :tommelop:

Brugeravatar
Admin
Administrator
Kontakt:

Indlæg af Admin » man 25/08-08 20:57

amarone skrev:(håber ikke det gør for meget med et "direkte reklame-link" 8-[ - jeg har absolut ingen andel i det :glorie: ).
Hvis det gør noget, er det positivt (så længe du ikke har nogen form for "aktier" i foretagenet).
På dette forum er det altid en fordel, at læserne kan vide, hvor den vin, der debateres eller omtales, kan købes.

/Preben
Admin

Besvar