Sommervin

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:
Sommervin

Indlæg af Preben Nielsen » fre 06/06-08 23:27

På trods af at jeg ikke bryder mig om de køligere sæsoner, så finder jeg det forfriskende, at forskellige sæsoner udpræget giver mig lyst til forskellige typer vine. Fx ligger tanken om en Amarone mig meget fjernt lige nu, hvor sommervejret er så vidunderligt, som det kan være på disse breddegrader.

Hvad er for jer "sommervin"? Det være sig den kølende, læskende "terrassevin" eller vinen der egner sig til de grillede bøffer - eller hvad som helst andet, som I forbinder med sommer.

Nok grundet trangen til at efterligne det vidunderlige Provence, hvor jeg elsker at være om sommeren, drømmer jeg hver sommer om at finde den helt rigtige rosévin til min uforlignelige salat med varm gedeost. Det er altså ikke så let. Kender I en rigtig god rosé? Altså en der smager rigtig godt, er forfriskende og ikke for tung?

Jeg håber også på rigtig mange stunder i selskab med en af mine favorithvidvine for tiden, Keller's Riesling trocken 2006, som jeg købte rigeligt af (nu udsolgt) under Atomwine's "sommerudsalg". Jeg er vild med den vin, som jeg synes det er umuligt at blive træt af (og som jeg iøvrigt kan drikke hele året). Har netop bestilt et par flasker 2007, som jeg er spændt på at smage.

Når der er gang i grillen, er jeg ikke fremme med den store vulgære marinade til kødet, så her kan jeg ikke diske op med nogen decideret grillvin, men drikker blot det som jeg ellers plejer til stegt kød.

Hvad med jer? - hvis I ellers kommer bag skærmen i denne vidunderlige varme, der jo mere kalder på udendørsliv.

/Preben

Besvar