14 eller 21...........

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
Sherap
Geografisk sted:Frederiksberg
14 eller 21...........

Indlæg af Sherap » søn 06/01-08 11:03

Hej alle,

I aviserne har jeg mere end en gang læst om hvordan de 14 og 21 genstande blev fastlagt - har nogen af jeg læst om det?

Og så er der jo andre 14-21 grænser rundt omkring i verden f.eks. i nogle af EU-landene er grænserne forskellige skriver avisene også af og til.

Er det ikke bare med til at bringe forvirringen op på et højere plan?

mvh
Poul

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 06/01-08 16:48

Hej Poul

Jeg fik ikke budt dig velkommen efter dit første indlæg. Det gør jeg så hermed.

Så vidt jeg husker - men det er efterhånden mange år siden - hørte jeg første gang om de 14 / 21 genstand i forbindelse med noget der vist blev kaldt Østerbro undersøgelsen. Her var fokus - igen så vidt jeg husker - ikke på genstandene som grænser, som det var farligt at overskride. Tværtimod betonede undersøgelsen, at hvis man som mand (det er det jeg husker bedst) drak 2-3 genstande pr. dag, så havde man lavere dødelighed (mærkligt udtryk iøvrigt) end hvis man enten slet ikke drak eller drak en del mere. Så det var altså et positivt budskab: Drik lidt hver dag og bliv sundere og lev længere. Så vidt jeg husker, mistede man som mand "gevinsten", hvis man drak ca. 6 genstande dagligt; så var man på samme sundhedsmæssige fareniveau som afholdsmanden.

Der har, mener jeg at have hørt for nyligt, været andre undersøgelser, der lægger sig omkring de samme antal genstande eller lidt mindre.
Men det er så det der hos Sundhedsstyrelsen er blevet til en advarsel mod at drikke mere. De kunne formodentlig med lige så stor ret advare mod et for lavt indtag!
Men de præcise detaljer vedr. hvem der har undersøgt hvad og hvornår er jeg ikke leveringsdygtig i.

/Preben

Besvar