Virkelig god Barbaresco eller Barolo til under 200 kr.

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Kim la Cour
Geografisk sted:Jægerspris

Indlæg af Kim la Cour » tirs 27/01-09 21:18

Det lyder som om, at din flaske svarede til dem jeg købte .... anyway livet går videre!! Hvis importøren finder ud af, at der er hældet husets billige Nebiosé (Nebbiolo + Pinot) i flaskerne i stedet, så skriver jeg mere om det.

Tak for info!
Kim

Brugeravatar
Morten Sørensen
Geografisk sted:Aalborg

Indlæg af Morten Sørensen » ons 28/01-09 22:11

Kim la Cour skrev:Hej Morten

Må jeg spørge dig om din oplevelse med Ferrero fra A-vinstouw?
Nu er jeg ikke specielt kyndig udi Barolo, og jeg har kun taget Ferrero Barolo hjem 2 gange, begge gange fra A Vinstouw i hhv. 2001 og 2004 årgangene. Den smagte 2004 var relativt "let" i stilen, med en god, men måske lidt skarp duft. Til gengæl var den blød og letdrikkelig, dog med en forfriskende/udtørrende eftersmag. Jeg er enig med Preben i, at det ikke er "stor vin", men blot behagelig og god Nebbiolo.

Mine 2001'ere har haft lidt problemer med at "åbne sig", men det er snart tid at smage én igen.
:)
Jeg har ikke haft nogen grund til at mistænke vine fra A Vinstouw for transport syge eller andet, men mit sammenligningsgrundlag er som nævnt også begrænset.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Re: Marchesi di Barolo, Barolo 2004

Indlæg af Preben Nielsen » fre 30/01-09 21:54

boor skrev:H.J.Hansen vin har i januar Marchesi di Barolo's "normale" fra 2004 på tilbud til 129,- (nedsat fra 270,-).
Jeg kom forbi en der sælger H.J. Hansen vine i dag, huskede din anbefaling, boor, og købte så hvad der var en Barolo 2004 fra Marchesi di Barolo. Men den stod til 179 kr. i butikken, og ekspedienten måtte først undersøge om den var på tilbud, og det var den så. Men nu hvor jeg genlæser dit indlæg, hvor du angiver en normalpris på 270 kr., så bliver jeg i tvivl om, det er den "rigtige" vin.

Ekspedienten havde ikke rigtig styr på noget, vidste som nævnt ikke at den var på tilbud, så han kan jo også havde taget fejl med selve vinen. Derfor: Er den denne her vi snakker om?

Billede

/Preben

Lars
Geografisk sted:Århus

Indlæg af Lars » fre 30/01-09 23:15

Hej Preben.

Jeg er ked af at fortælle dig, at samme vin faktisk gerne skulle være på tilbud i H.J Hansens afdelinger til 130 kr. måneden ud. Det var ihvertfald, hvad jeg gav for mine. Så din forhandler har vist ikke haft helt styr på priserne.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » fre 30/01-09 23:22

Hej Lars

Jeg fik vist ikke skrevet klart nok, for jeg fik den til de 129, som jeg huskede fra boor's indlæg. Men ekspedienten måtte tjekke i en brochure.
Men da den stod i forretningen til 179 kr., som åbenbart er forretningens normalpris, tænkte jeg, da jeg kom hjem og så at boor havde angivet en normalpris på 270, at det måske ikke er den samme vin?

/Preben

boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » lør 31/01-09 13:44

Det er samme vin, og tilsyneladende endnu et eksempel på utroværdig markedsføring.... jeg mener også at førprisen på 270kr. virkede helt grotesk, men det var hvad der stod på tilbudsskiltene!

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 31/01-09 14:42

Jeg har netop ringet til H.J. Hansen, der påstår, at vinens normalpris hele tiden har været 270 (de sagde i øvrigt 279).

Nu var det ikke en H.J. Hansen forretning jeg købte vinen i, men en lille vinforretning i Hillerød, der har vine fra H.J. Hansen. Så han kan åbenbart sætte (normal)priserne som han vil.
Men en normalpris på 270 må siges at være bemærkelsesværdig, når vinen ikke alene kan sælges med en ok fortjeneste til 179 men også med fortjeneste til 129 (H.J. Hansen manden, som jeg snakkede med, medgav at de tjente på vinen ved en pris på 129 kr.) Så måske H.J. Hansen er hoppet på utroværdighedsvognen, den der med "Spar et latterligt højt antal %" (jeg kender stort set intet til deres prispolitik, ved ikke om de har været sådan hele tiden). Er der efterhånden nogen der ikke med på den vogn? Af de store kan jo kun umiddelbart lige komme i tanke om Brugserne.

/Preben

boor

Indlæg af boor » søn 01/02-09 13:53

Preben Nielsen skrev: Er der efterhånden nogen der ikke med på den vogn? Af de store kan jo kun umiddelbart lige komme i tanke om Brugserne.

/Preben
I det hele taget virker det som om at betegnelser som Piemonte, Nebbiolo Barolo og Barbaresco får vinhanddlerne til at tage helt uacceptable avancer. Jeg kender heller ikke HJ Hansen generelle pris politik, men jeg kunne se at de vine i deres spanske sortiment jeg kendte var prissat nogenlunde tæt på priserne i Spanien.... og jeg har svært ved at tro at Marchesi di Barolo's basis version koster 36 euro i Italien (270kr).

Nå men det kan man jo brokke sig over fra nu af og til juleaften, men sum a summarum er vel bare at det for danske vinforbrugere gælder om at have en bred baggrundsviden for at gennemskue prisjunglen (og altid være skeptisk overfor 50% besparelser og lignende)

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 03/02-09 21:37

For lige at vende tilbage til Ferrero:
Kim la Cour skrev:Jeg tager kontakt til A-Vinstouw for det passer slet ikke med det billede jeg normalt har af vinen
Har du hørt noget?

Jeg henvendte mig for lidt tid siden til Le Papillon for at høre om deres vin er et andet parti (andet lot-nummer) end A Vinstouw's. Papillon har åbenbart henvendt sig til producenten, som ringede til mig i går. Her fik jeg at vide, at det er samme parti, idet der kun tappes en gang.

Ferrero mente, at det jeg havde oplevet måske kunne henføres til en fejl der undertiden opstår grundet propproblemer forårsaget af nogle rester efter afvaskning af propen i vand og klor, hvis der sidder en rest af "vaskemidlet" tilbage proppen. Og jeg forstod også, at også de har bedt A Vinstouw om at smage på vinen. Så nu må de da snart sige noget.

Producenten mente, at forholdsvis få flasker kunne rammes af denne fejl. Men mit skøn er dog, at det ikke bare er et par enkeltstående flasker, det handler om, men at det tværtimod ser ud til at handle om en større del af partiet - altså hvis det nu er denne fejl der er tale om. Sandsynligheden for at vi er flere, der uafhængigt af hinanden har samme oplevelse, uden at den bliver modsagt, er simpelthen for lille, hvis det kun drejer sig om få fejl-flasker.
Jeg forstod på Ferrero, at Papillon ikke har registreret problemer.

Jeg er lidt spændt på hvad A Vinstouw siger.

/Preben

Kim la Cour
Geografisk sted:Jægerspris

Indlæg af Kim la Cour » søn 22/02-09 19:09

Jeg har modtaget nærmest præcis samme svar fra Nina Ferrero, hvor de kalder fænomenet 'svanito' ("reduceret" på dansk?), og skriver, som du siger, at selvom det er forskellige lot-numre, så er det samme aftapning. Jeg har også fået flere mails fra A-vinstouw, hvori de skriver, at de snart vil smage vinen, men jeg har ikke hørt noget endeligt.

Selvom jeg ikke kan genkende vinen, hverken i de beskrivelser andre har givet eller i de flasker jeg har smagt fra A-vinstouw, så kan jeg jo ikke vide om det drejer sig om et større parti eller det blot er de 3 flasker (indtil videre) som min ven og jeg, uafhængigt af hinanden, har haft kedelige oplevelser med - vi har jo alle forskellige præferencer. Men det irriterer mig, at jeg har anbefalet en vin, der slet ikke lyder til at leve op til det niveau, jeg kender.

Anyway - jeg glæder mig til Vini dItalia i Valby, hvor jeg kan gensmage vinen fra Le Papillon.

Vh.
Kim

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 23/02-09 15:45

Kim la Cour skrev:Jeg har modtaget nærmest præcis samme svar fra Nina Ferrero, hvor de kalder fænomenet 'svanito' ("reduceret" på dansk?)...
Ja, hun kaldte det også "svanito", da jeg talte med hende. Ifølge min italiensk-ordbog betyder det bl.a. "kraftløs, uden smag/aroma".
Kim la Cour skrev:...som du siger, at selvom det er forskellige lot-numre, så er det samme aftapning.
Jeg har ikke henvist til forskellige lot-numre. Jeg spurgte Le Papillon ang. lot-nummer på deres vine, men har ikke hørt noget, idet de henvendte sig til producenten, der så ringede til mig. Men nu ved vi jo, at der kun er tale om én aftapning. (Det undrer mig, hvis der på den baggrund skulle kunne være tale om forskellige lot-numre.)
Kim la Cour skrev:Jeg har også fået flere mails fra A-vinstouw, hvori de skriver, at de snart vil smage vinen, men jeg har ikke hørt noget endeligt.
Nu synes jeg godt nok snart de må se at komme ud af starthullerne. :-s
Kim la Cour skrev:Men det irriterer mig, at jeg har anbefalet en vin, der slet ikke lyder til at leve op til det niveau, jeg kender.
Skidt da med det. Det kommer vi jo alle ud for på et eller andet tidspunkt. Og så har det da sat fokus på noget, der er lidt spændende, synes jeg. Jeg ser på det som noget, der er med til at gøre mig klogere på, hvad alt det her med vin handler om - selv om det selvfølgelig ville være rart hvis den slags ting ikke kunne ske.
Kim la Cour skrev:Anyway - jeg glæder mig til Vini dItalia i Valby, hvor jeg kan gensmage vinen fra Le Papillon.
Du må lade høre fra dig, når du får smagt den der.

/Preben

boor

Indlæg af boor » tors 12/03-09 15:43

Den er nævnt før, men i en anden årgang....

Pelissero, Barbaresco Nubiola, 2004 er set i dag til 2 for 300,- i Superbest på Østerfælled torv, Østerbro. jeg ved ikke om det er et lokalt tilbud, men det er i hvert fald en god Nebiolo til under 200,-.

Jeg har forsynet mig, men der er stadig lidt tilbage :)

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » ons 18/03-09 13:47

boor skrev:...jeg ved ikke om det er et lokalt tilbud, men det er i hvert fald en god Nebiolo til under 200,-.
Den vejledende pris hedder 229,95, men da de enkelte SuperBest kan sætte priserne som de vil, kan den sagtens findes til en mere eller mindre fast pris på 159,95. Så til 2 for 300 har du da fået den til den mest favorable pris :)

/Preben

boor

Indlæg af boor » ons 18/03-09 22:00

Preben Nielsen skrev:
boor skrev:...jeg ved ikke om det er et lokalt tilbud, men det er i hvert fald en god Nebiolo til under 200,-.
Den vejledende pris hedder 229,95, men da de enkelte SuperBest kan sætte priserne som de vil, kan den sagtens findes til en mere eller mindre fast pris på 159,95. Så til 2 for 300 har du da fået den til den mest favorable pris :)

/Preben
Jeg har skam også holdt øje med den et stykke tid nu :D

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 19/03-09 23:28

Jeg har nu hørt fra A Vinstouw, der har smagt tre flasker Ferrero uden at finde fejl. Det er altså noget mærkeligt noget med den vin. :-k

Kim, smagte du Le Papillon's forleden?

/Preben

Besvar