Virkelig god Barbaresco eller Barolo til under 200 kr.

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Brugeravatar
Morten Sørensen
Geografisk sted:Aalborg

Indlæg af Morten Sørensen » ons 14/01-09 16:34

JesperK skrev:Så på den australske side var deres vine reelle, mens der var også nogle gode Neuf'er i deres sortiment, så indtrykket af A Vinstouw er OK herfra ;)
Jeg har netop haft en oplevelse med A-Vinstouw, hvor de pga. status overså min ordre, som først blev leveret 8 dage efter pengene var trukket på kontoen (og efter kraftig indsigelse fra mig pr. mail). Til gengæld sendte de en ekstra god flaske med som undskyldning (Rockbare Babe til 150 kr.) hvilket må siges at være flot! Jeg handler der sikkert igen, og synes de kører en god web shop med rimelig fragtpris og fleksibel valg af (antal) vine, i modsætning til visse andre der kræver køb af minimum 12 flasker :tommelned:

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 18/01-09 22:52

Kim la Cour skrev:Cotes du Ventoux vinen Oligocéne fra Saint Jean du Barroux er et spændende bekendtskab.
Hej igen Kim.

Jeg har lige smagt Oligocène 2004 i aften (ved godt det ikke handler om Barolo, men da den hoppede med i kurven sammen med den Barolo, du anbefalede, vælger jeg alligevel at kommentere her).
Jeg er nysgerrig efter at vide, hvad du finder af gode ting i den?
Jeg havde svært ved at finde oplivende momenter, oplevede vinen som klodset og uden megen smag. Og alt for dyr.

/Preben

boor
Geografisk sted:Østerbro

Re: Marchesi di Barolo, Barolo 2004

Indlæg af boor » man 19/01-09 15:49

boor skrev: Der kommer en note, hvis jeg når og smage den mens tilbudet stadig gælder
Ja, så nåede jeg lige at smage Marchesi di Barolo's normale 2004 inden januar bliver til februar og tilbudet på 129,- bliver til førprisen på 270,-. Eller dvs lidt af den, for jeg fik kun halvanden glas af den, før min tørstige kone og lige så tørstige mor havde fortæret resten, hvilket måske også fortæller lidt om vinens drikbarhed. Den er nemlig ganske saftig og lige til at gå til, men har samtidig tilpas med syre og en hvis stramhed, der gør at den trods alt er bedst med mad. Den har en god og dyb duft, der både bære præg af frugt og mere 'jord'agtige toner...... Faktisk ikke dårligt, jeg tror jeg napper en eller to flasker til, mens den er på tilbud.

Jeg har ikke fulgt vinen tidligere og ved derfor ikke om der er tale om et reeelt 'tilbud', men min konklusion er at normalprisen 270 kr er for meget for vinen, også alt for meget, mens 129 kr. i min bog er en god pris, hvor man for meget for pengene, man er i hvert fald ikke i tvivl om at det er Barolo man har i glasset!

Kim la Cour
Geografisk sted:Jægerspris

Indlæg af Kim la Cour » tirs 20/01-09 09:52

Hej Preben

Det var ærgeligt, at Oligocene i den grad ramte forbi din smag ... det burde jeg nok have vidst efter at have læst dine sider i en del år. Jeg har ikke smagt årgang 2004, men der er sikkert ikke den store forskel, ihvertfald ikke i stil. Som jeg husker 2003'eren, så var jeg lidt facineret af den meget massive, nærmest 'Neuf-agtige stil, men stadig med masser af smagsnuancer - ikke en elegant vin, men stadig interessant i min bog. Jeg kan dog ikke svinge mig op i samme niveau som Vaynerchuk (der normalt hader marmelade-vine):
http://tv.winelibrary.com/2007/12/03/ko ... isode-362/

Kim

Brugeravatar
Morten Sørensen
Geografisk sted:Aalborg

Indlæg af Morten Sørensen » lør 24/01-09 13:40

Så fik jeg lige smagt Ferrero's Barolo Gattera 2004, som jeg tog hjem fra A Vinstouw til 179 kr. Dejlig "klassisk" Barolo, som er overraskende klar til at drikke allerede nu. Absolut et bud på god Nebbiolo til under 200 kr.!

Kim la Cour

Indlæg af Kim la Cour » man 26/01-09 20:14

Hej Morten

Må jeg spørge dig om din oplevelse med Ferrero fra A-vinstouw?

Jeg købte selv en kasse, der blev fordelt mellem et par venner og jeg selv. Desværre har det vist sig, at vinen overhovedet ikke er i nærheden af de øvrige flasker jeg tidligere har købt og smagt fra www.le-papillon.dk (og på gården i Piemonte). Vi har nu smagt 3 flasker og vi har den samme oplevelse af, at noget er galt. Vi drak senest en Ferrero Barolo 2004 (fra anden importør) i julen, og det var (som ellers altid) en super oplevelse - duften eksploderer fra glasset og komplimenterer en elegant nuanceret smag. Disse "nye" flasker smager som om det er langt billigere Langhe vin i stedet for Barolo eller de at har været behandlet forkert, f.eks. opbevaret/transporteret ved alt for høj temperatur.

Har du mulighed for at uddybe din egen oplevelse lidt?

Vh.
Kim

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 26/01-09 21:33

Hej Kim

Jeg har tilfældigvis smagt vinen i aften. Jeg oplevede den som klassisk, ikke nogen markant vin men derimod en anelse neutral og uden de store nuancer, men meget behagelig og let at drikke.

Jeg synes ikke der er mere i den, end allerhøjst det som den sælges til på tilbud, de 179 kr.

Nu vidste jeg ikke helt hvad jeg skulle forvente, og jeg havde i mellemtiden glemt Mortens ord om at man "kan svømme hen i en fantastisk duft og skøn smag. Superkøb til prisen efter min mening." Hvis jeg havde læst dem forinden, havde jeg nok været skuffet, for de fantastiske kvaliteter fandt jeg ikke, om end jeg sagtens kunne nyde vinen.
Vinen forandrede sig noget over tid, som om den ikke helt havde fundet sig selv.
Jeg har den sidste halvdel af flasken tilbage, og den drikker jeg i morgen, så hvis jeg kan tilføje noget, vender jeg tilbage.

/Preben

Kim la Cour

Indlæg af Kim la Cour » man 26/01-09 21:43

Tak for info!

Jeg tager kontakt til A-Vinstouw for det passer slet ikke med det billede jeg normalt har af vinen - og jeg synes slet ikke, at det jeg smagte er 179,- værd. Blandt andet ville jeg ikke nødvendigvis kalde den "klassisk" - jo, men klassisk "La Morra". Jeg har desværre ikke erfaring nok til at konstatere om vinen har været dårligt behandlet eller der er noget andet i flasken - jeg har dog meget svært ved at tro det sidste.
Jeg købte også deres topvin Barolo Manzoni hos A-Vinstouw, der blev drukket ved nytår og den var forøvrigt helt perfekt - meget lækker moderne Barolo.

Vh.
Kim

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 26/01-09 21:50

Jeg kan overhovedet ikke finde tegn på dårlig opbevaring eller den slags. Det burde den blive slået skæv af, og der synes jeg alligevel at harmonien var for god.
Men jeg havde selv tanken: Sig mig, har jeg ikke smagt lige så interessant Langhe vin til en lavere pris? Så faktisk strejfede tanken mig et øjeblik, at den mindede om en mindre vin. Men da Barolo jo findes i alle "størrelser", og jeg derudover ikke vidste hvad jeg skulle forvente, forblev det ved denne 10 sekunders tanke.

Fortæl endelig, hvad A Vinstouw siger. Jeg bliver helt fristet til at prøve Le Papillon's med den forskel du skitserer.

Morten, er den vin du finder så lækker købt hos A Vinstouw, eller er det en du har med dernede fra?

/Preben

Kim la Cour

Indlæg af Kim la Cour » man 26/01-09 22:16

Hej Preben

Mon ikke du hentyder til mit indlæg. Jeg besøgte Ferrero i 2005 og havde inden da smagt deres vine (det er et halvt dansk par). Med hjem fra Italien havde jeg en kasse 2001, der netop var blevet hældt på flaske. Efterfølgende har jeg så købt årgang 2003 og nu også 2004, og det har været en fornøjelse hver gang ... undtagen lige den sidste altså (min kammerat som fik fra samme sending har netop skrevet og fortalt, at han hældte en halv flaske i vasken hertil aften).

Forøvrigt så deltager Le Papillon på årets Vini dItalia med bl.a. denne vin (ifølge messens hjemmeside ihvertfald).

Vh.
Kim

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 26/01-09 22:23

Kim la Cour skrev:Mon ikke du hentyder til mit indlæg.
Jo, det må du undskylde. :flov: Jeg ved ikke, hvordan jeg lige fik jer blandet sammen. Det er ikke sådan, når man ikke har ansigter på.

/Preben

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 27/01-09 20:25

Nu har jeg smagt vores Ferrero dag 2. Den holder sig pænt, er ikke meget forandret siden jeg knappede flasken til i går.
Et pænt glas Nebbiolo synes jeg. Ikke ophidsende, ikke stort, men regulært. Ikke noget jeg vil genkøbe uanset pris. Til en lavere pris vil jeg hellere have fx en god Langhe Nebbiolo. Og skal det være Barolo eller anden Nebbiolo i det prisleje, er vinen efter min mening ikke konkurrencedygtig, hverken til tilbudsprisen for slet ikke at tale om normalprisen, som jeg oplever som et stykke ude i hampen.

Ham der har hældt vinen i vasken, må da have fået en fejlbehæftet flaske, for jeg synes ikke vinen fejler noget, heller ikke at den er decideret dårlig. Den er bare ikke specielt interessant. Men stadig behagelig at drikke, harmonisk, men vel tør.

Kim, fik du noget ud af din henvendelse til A Vinstouw?

/Preben

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 27/01-09 20:45

Jeg kommer lige i tanke om, at jeg i december havde stor fornøjelse af en Barolo Riserva, Cannubi, Fratelli Serio & Battista Borgogno, 2004 fra www.piemontevine.dk Traditionelt fremstillet, men usædvanlig drikkevenlig og mild :drikke: Nok meget atypisk Barolo og Nebbiolo i det hele taget. Men jeg stornød den og har selv købt 6 flasker mere af den.
Også 1999 og 2001 var gode, men 2004 var min favorit.

Den ligger lige over 200 kr. (209 kr., 201 v. 6 fl., 191 v. 12 fl.) men januar ud holder de udsalg med 10% på alle ikke nedsatte varer, og der gives også rabat på kvantums-indkøb. Så der kommer den under 200 kr. selv om man kun køber én.

Min anmeldelse af vinen kan læses her: http://vinsiderne.dk/vin/vurderinger/ne ... gno_04.htm

Men den er meget anderledes end det meste anden Nebbiolo, jeg har smagt. Så er I advaret.

/Preben

Kim la Cour

Indlæg af Kim la Cour » tirs 27/01-09 20:57

Hej Preben

Der er bestemt en vis sandsynlighed for, at den romantiske florale La Morra stil ikke tiltaler dig, men problemet for mig er, at du umiddelbart beskriver min egen oplevelse af Ferrero-vinen - hvis der ikke er andre forklaringer, så er det det vildeste omgang flaskevariation, jeg nogensinde har oplevet.
Hvordan var duften, var der en markant duft eller en "stille siven"?

Jeg lyder som om, at det er verdens bedste Barolo, og det er det selvfølgelig slet ikke (når den performer), men alle Barolo-elskere jeg tidligere har præsenteret vinen for, har været imponerede over den til prisen på ca. 230,-

Jeg kontaktede A-Vinstouw og de vil i første omgang selv "stikke næsen i vinen", og derefter evt. tage kontakt til Ferrero i Italien.

Prøv evt. at smage den til Vini ditalia og se om det er samme oplevelse.

Vh.
Kim

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 27/01-09 21:12

Kim la Cour skrev:Der er bestemt en vis sandsynlighed for, at den romantiske florale La Morra stil ikke tiltaler dig,
Der er intet hverken floralt eller romantisk over den vin :)
Kim la Cour skrev:Hvordan var duften, var der en markant duft eller en "stille siven"?
I hvert fald ikke det første. Stilfærdig, klassisk Nebbiolo duft med lidt mild lak og en lille smule sødme.
Kim la Cour skrev:Jeg lyder som om, at det er verdens bedste Barolo, og det er det selvfølgelig slet ikke (når den performer), men alle Barolo-elskere jeg tidligere har præsenteret vinen for, har været imponerede over den til prisen på ca. 230,-
Klart. Jeg har heller ikke på noget tidspunkt forventet mega-verdensklasse :)
Kim la Cour skrev:Prøv evt. at smage den til Vini ditalia og se om det er samme oplevelse.
Jeg kommer desværre ikke.

/Preben

Besvar